Μαλαισία: Εκκλήσεις για μποϊκοτάζ σε τοπική μάρκα καφέ επειδή παραπέμπει στον Δία

H εταιρεία "Ζus" κατηγορείται ότι εμπνεύστηκε το όνομα και το λογότυπό της από τον θεό της ελληνικης μυθολογίας.
NurPhoto via Getty Images

Η μαλαισιανή μάρκα καφέ “Zus” βρίσκεται στο στόχαστρο εκκλήσεων για μποϊκοτάζ εις βάρος της μετά τους ισχυρισμούς ότι το λογότυπο αλλά και το όνομά της προέρχονται από τον ελληνικό θεό Δία γνωστό και ως Ζεύς.

Η Zus είναι μια εγχώρια μαλαισιανή μάρκα, η οποία διαθέτει ένα ομολογουμένως εντυπωσιακό λογότυπο με το πρόσωπο ενός γενειοφόρου άνδρα σε λευκό χρώμα, πάνω από έναν βαθύ μπλε κύκλο με τις λέξεις ZUS COFFEE σε γραμματοσειρά serif από κάτω.

Oι αντιδράσεις πηγάζουν από μια συζήτηση σχετικά με την προέλευση του λογότυπου. Οι επικριτές ισχυρίζονται ότι αντιπροσωπεύει τον «Πατέρα των θεών και των ανθρώπων», που κυβερνά τους Θεούς του Ολύμπου στην αρχαία ελληνική μυθολογία διότι η προφορά της λέξης “Zus” είναι παρόμοια με αυτή του ”Ζεύς” στα αγγλικά (σ.σ Zeus)

Εξαιτίας αυτού, ορισμένοι Μαλαισιανοί θεωρούν πρέπει να μποϊκοτάρουν τον καφέ Zus, καθώς απεικονίζει την όψη και τη μορφή μιας παγανιστικής θεότητας. Στην ασιατική χώρα η επικρατέστερη θρησκεία είναι ο ισλαμισμός που είναι αντίθετος σε κάθε απεικόνιση θεοτήτων.

Αυτή η αντίδραση διατυπώθηκε, αλλά δεν προήλθε από ένα μήνυμα στο Facebook που αναρτήθηκε σε μια σελίδα με την ονομασία Berita Malaysia, το οποίο ανέφερε ότι οι μουσουλμάνοι δεν πρέπει να πατρονάρουν ένα κατάστημα που προωθεί άλλους θεούς.

Απορρίπτει επίσης την θεωρία ότι το λογότυπο προέρχεται στην πραγματικότητα από την εικόνα του Kάλντι, ενός Αιθίοπα κτηνοτρόφου αιγών που λέγεται ότι ανακάλυψε πρώτος τον καφέ το 850 μ.Χ.

Με όνομα βαρύ σαν ιστορία

Η θεωρία της προέλευσης από τον Κάλντι δόθηκε πρόσφατα από τον Chief Operating Officer της Zus, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Sin Chew Daily.

Υποστήριξε ότι ο Κάλντι ήταν η έμπνευση για το όνομα της μάρκας, και εξήγησε περαιτέρω ότι το όνομα αποτελεί ένα αρκτικόλεξο των λέξεων ZEAL (ζήλος) και US (μας), το οποίο, όπως είπε, φανερώνει «την επιδίωξη της μάρκας για εξαιρετικό καφέ».

Επιπλέον, ανέφερε ότι η εταιρεία έχει πιστοποίηση halal (σ.σ Χαλάλ κυριολεκτικά σημαίνει «επιτρέπεται» στα αραβικά και αναφέρεται σε τρόφιμα που επιτρέπεται να καταναλωθούν σύμφωνα με το νόμο της Σαρία) και πρόσθεσε ότι ελπίζει οι Μαλαισιανοί να είναι υπερήφανοι για τις τοπικές μάρκες τους.

Το θέμα που ανέκυψε έφτασε μέχρι το κοινοβούλιο της Μαλαισίας, όπου ο βουλευτής τoυ Μαλαισιανού Ενωμένου Ιθαγενικού Κόμματος, Αζαχάρι Χασάν, εκφωνούσα μια ομιλία υπέρ της υποστήριξης των τοπικών εμπορικών σημάτων.

Όταν ρωτήθηκε αν αυτό συμπεριλαμβάνει την Zus Coffee ως τοπική μάρκα, η εφημερίδα Sin Chew Daily ανέφερε ότι συμφώνησε, λέγοντας ότι εφόσον μια μάρκα είναι μαλαισιανή, θα πρέπει να λαμβάνει κυβερνητική υποστήριξη.

Ωστόσο οι εκκλήσεις για περαιτέρω μποϊκοτάζ οδήγησαν αναπόφευκτα σε έντονη συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ενώ ορισμένοι λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συμφώνησαν με τις εκκλήσεις για μποϊκοτάζ, πολλοί άλλοι αμφισβήτησαν αν η απλή προβολή του προσώπου μιας μυθολογικής θεότητας με ελάχιστη σχέση με τη Μαλαισία δικαιολογεί ένα μποϊκοτάζ.

Μαλαισιανά μέσα ενημέρωσης όπως το Weird Kaya, το Latest Malaysia και το Says παρουσιάζουν πολλά παραδείγματα χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που λένε ότι οι εκκλήσεις για μποϊκοτάζ ήταν αδικαιολόγητες και αμφισβητούν τα κίνητρα όσων το ζητούν.

Πηγή: mothership

Δημοφιλή