Μια χρονιά γεμάτη «Συν-κινήσεις» υπόσχεται το νέο πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

«Η συγκίνηση είναι το ζητούμενο για ένα έργο Τέχνης. Αν κατορθώσουμε να σας συγκινήσουμε με την Μουσική μας, θα έχουμε πετύχει το στόχο μας», σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής Λουκάς Καρυτινός.
Φωτογραφία: Μαρία Γραμματικού

Εντάσσοντας την κίνηση αλλά και τον λόγο στην ερμηνεία των μεγάλων έργων της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φιλοδοξεί την ερχόμενη καλλιτεχνική περίοδο να καινοτομήσει μέσα από εναλλακτικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις.

Συνθέτες που άνοιξαν νέους δρόμους (όπως ο Μπετόβεν με την Τρίτη του Συμφωνία «Ηρωική»), μαζί με δημιουργούς που αναγνώριζε το κατεστημένο της εποχής τους (όπως ο Μπρούκνερ με την Τέταρτη Συμφωνία του «Ρομαντική»), ποιητικός λόγος που αποδίδεται από αναγνωρισμένους ηθοποιούς όπως ο Δημήτρης Καταλειφός κι ο Δημήτρης Τάρλοου, έργα-σταθμοί του λυρικού ρεπερτορίου όπως ο Μαγικός Αυλός του Μότσαρτ και της θρησκευτικής μουσικής όπως τα Κατά Ματθαίον Πάθη του Μπαχ παρουσιάζονται ημισκηνοθετημένα με κίνηση.

Παράλληλα, Α΄ Εκτελέσεις, αναθέσεις, μεγάλα ονόματα, επέτειοι, αφιερώματα κι ένα πάντα ευρύ εκπαιδευτικό-κοινωνικό έργο προοιωνίζουν ένα πρόγραμμα άκρως ενδιαφέρον που ανοίγεται στο ευρύτατο δυνατό φιλόμουσο κοινό- μετά και την τεράστια επιτυχία της σειράς παραστάσεων Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής που συνεχίζεται και κατά το επίσης επετειακό των 80 χρόνων της Ορχήστρας 2023-2024.

«Η καλλιτεχνική περίοδος που αφήνουμε πίσω μας ήταν μία από τις πιο γόνιμες κι ουσιαστικά η πρώτη σε συνθήκες κανονικότητας μετά την πανδημία. Η χρονιά μας κλείνει με εντυπωσιακή προσέλευση θεατών σε όλες τις συναυλίες, πολλές από τις οποίες ήταν sold out. Από αυτές, οι τέσσερεις ανήκαν στον ιδιαίτερο κύκλο παραστάσεων «Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής». Και πρέπει να πω ότι η μεγάλη ανταπόκριση του κοινού που μας οδήγησε σε διπλές συναυλίες ξεπέρασε τις προσδοκίες μας επιβεβαιώνοντας την πεποίθησή μου ότι η συμφωνική μουσική μπορεί και οφείλει να απευθύνεται σε όλους και να μην περιορίζεται σε μια πνευματική ελίτ. Η υψηλή προσέλευση και κυρίως ο ενθουσιασμός του θεατών, μας έπεισε ότι αυτό το Ταξίδι τελικά, έφερε περισσότερους ανθρώπους κοντά σε ό,τι εγώ αποκαλώ κέντρο της μουσικής, δηλαδή, στη χαρά και την ανάταση που αντλούμε από τα μεγάλα έργα...», ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ, Λουκάς Καρυτινός κατά την παρουσίαση του προγράμματος της νέας περιόδου, εκκινώντας από τον απολογισμό.

Και πρόσθεσε μεταξύ άλλων ότι «βασικός σκοπός μας εφέτος, όπως το λέει και η προμετωπίδα μας, είναι η «ΣΥΝ-ΚΙΝΗΣΗ». Η συγκίνηση είναι το ζητούμενο για ένα έργο Τέχνης. Αν κατορθώσουμε να σας συγκινήσουμε με την Μουσική μας, θα έχουμε πετύχει το στόχο μας και θα νοιώσουμε δικαιωμένοι για τους κόπους που καταβάλουμε για ένα άρτιο και συγκινησιακά φορτισμένο αποτέλεσμα».

Τα highlights

Μεγάλα ονόματα

Στο πρόγραμμα της νέας καλλιτεχνικής περιόδου ξεχωρίζουν οι σπουδαίοι πιανίστες. Ξεκινώντας με έναν από τους επιφανέστερους εκπροσώπους της ρωσικής πιανιστικής σχολής, τον Αντρέι Γκαβρίλοφ (20 Οκτωβρίου). Θα ερμηνεύσει το Κοντσέρτο για πιάνο (αριστερό χέρι) του Μωρίς Ραβέλ και το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Προκόφιεφ υπό τον Ματίας Φορέμνυ.

Ο εντυπωσιακού εύρους ρεπερτορίου Αμερικανός πιανίστας Κίριλ Γκέρσταϊν αναμετριέται με το περίφημο Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ (3 Νοεμβρίου). Διευθύνει ο νικητής στον διεθνή διαγωνισμό Μάλερ μαέστρος Φίνεγκαν Ντάουνι Ντήαρ.

Επιστρέφουν δύο καλλιτέχνες που ενθουσίασαν με τις εμφανίσεις τους κατά την προηγούμενη καλλιτεχνική περίοδο. Ο βιρτουόζος Μιχαήλ Πλετνιόφ (5 Ιανουαρίου) για να ερμηνεύσει δύο δημιουργίες με άρωμα Μεγάλης Βιέννης. Το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Γιόζεφ Χάυντν και το 24ο Κοντσέρτο του Μότσαρτ. Κι ο Φιλίπ Ωγκέν, ο οποίος διευθύνει.

Η Ελισό Βιρσαλάτζε (19 Ιανουαρίου) που σύμφωνα με τον Σβιατοσλάβ Ρίχτερ είναι ιδανική ερμηνεύτρια του Σούμαν, κάνει τη δική της ανάγνωση στο Κοντσέρτο του Σούμαν για πιάνο και ορχήστρα υπό την ανερχόμενη αρχιμουσικό από τη Λιθουανία, Ιζαμπέλ Γιανκαουσκάιτε.

Ο κορυφαίος Αμερικανός βαρύτονος Τόμας Χάμπσον (8 Μαρτίου) ερμηνεύει επιλογή από τη συλλογή τραγουδιών «Το μαγικό κόρνο του αγοριού» του Γκούσταβ Μάλερ. Την ίδια βραδιά, δύο ταλαντούχοι νέοι μουσικοί της ΚΟΑ, ο βιολοντσελίστας Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν και ο βιολίστας Ηλίας Λιβιεράτος ερμηνεύουν τον οραματιστή Δον Κιχώτη και τον πιστό υπηρέτη του, Σάντσο Πάνθα στο συμφωνικό ποίημα «Δον Κιχώτης» του Ρίχαρντ Στράους. Προηγείται ο Δημήτηρς Τάρλοου ο οποίος θα παρουσιάσει ένα σύντομο κείμενο συνοψίζοντας την ουσία και τις αξίες του πρώτου μυθιστορήματος του κόσμου.

Μεταξύ των κορυφαίων μαέστρων ο Φιλανδός Χάνου Λίντου κι ο Κρίστοφ Έσενμπαχ που διευθύνει τη μεγαλειώδη, γεμάτη συναισθηματικές εναλλαγές Δεύτερη Συμφωνία του Μάλερ με ερμηνεύτριες την Μυρτώ Παπαθανασίου και την Νεφέλη Κωτσέλη (11 Απριλίου).

Επέτειοι

  • 70 χρόνια από τη δημιουργία του Συλλόγου «Οι φίλοι της Μουσικής» (19 Νοεμβρίου) Μια πανηγυρική συναυλία όπου θα ερμηνευτεί η Τρίτη Συμφωνία του Μπετόβεν υπό τον διάσημο Φιλανδό αρχιμουσικό Χάνου Λίντου. Σολίστ στο Κοντσέρτο για Βιολί του Σιμπέλιους ο ανερχόμενος Σουηδός βιολονίστας Ντάνιελ Λοζάκοβιτς.
  • 100 χρόνια από τη γέννηση του Ιταλού συνθέτη Γκέργκι Λίγκετι (24 Νοεμβρίου). Θα παρουσιαστεί το ατμοσφαιρικά απόκοσμο Lontano και έργα που εμπνέονται από την ουγγρική μουσική παράδοση)
  • 200 χρόνια από τη γέννηση του αυστριακού Άντον Μπρούκνερ (1 Δεκεμβρίου). Ο Κορνέλιους Μάιστερ διευθύνει την δημοφιλή Τέταρτη Συμφωνία του.
  • 200 χρόνια από τη γέννηση του Τσέχου Μπέντριχ Σμέτανα (2 Φεβρουαρίου). Ερμηνεύονται Τρία Συμφωνικά Ποιήματα «Από την Πατρίδα μου». Το opus magnum του πατέρα της τσέχικης μουσικής.
  • 200 χρόνια από τη γέννηση του Γάλλου συνθέτη Εντουάρντ Λαλό (01 Μαρτίου). Παρουσιάζεται η διάσημη ισπανική συμφωνία για βιολί κι ορχήστρα.
  • 65 χρόνια διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας - Ταϊλάνδης (31 Μαΐου). Ο διεθνώς αναγνωρισμένος σαξοφωνίστας Θεόδωρος Κερκέζος ερμηνεύει το Κοντσέρτο για άλτο σαξόφωνο κι ορχήστρα του σπουδαιότερου εν ζωή Ταϊλανδού συνθέτη Ναρονγκρίτ Νταμαμπούτρα- σε Α’ Εκτέλεση από την ΚΟΑ.

Αφιερώματα

10 ταινίες-10 δεκαετίες-10 Όσκαρ: Ο γνωστός κριτικός κινηματογράφου Γιάννης Ζουμπουλάκης παρουσιάζει κι ο κορυφαίος μαέστρος κινηματογραφικής μουσικής Φρανκ Στρόμπελ διευθύνει μία βραδιά με 10 συνθέσεις ταινιών που βραβεύτηκαν με Όσκαρ.

Μπετόβεν…μόνο: Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης ερμηνεύει το Αυτοκρατορικό Κοντσέρτο του Μπετόβεν.

Εορταστικές Συν-Κινήσεις

Μία ακόμα καινοτομία της ερχόμενης καλλιτεχνικής περιόδου είναι ότι εντάσσεται η κίνηση στην καθιερωμένη συμφωνική παρουσίαση έργων οπερατικών με δύο ημισκηνοθετημένες παραγωγές, οι οποίες ως βασικό τους στοιχείο έχουν την κίνηση: πρόκειται για τον Μαγικό Αυλό που θα παρουσιάσουμε τα Χριστούγεννα και Τα Κατά Ματθαίον Πάθη το Πάσχα.

Έλληνες συνθέτες - Α΄ Εκτελέσεις

Ο Άλκης Μπαλτάς υπογράφει και διευθύνει δύο νέα έργα (10 Νοεμβρίου). Την «Απώλεια» σε παραγγελία της ΚΟΑ -σύνθεση για σόλο βιολοντσέλο και ορχήστρα εγχόρδων, και την δημιουργία «Την Πόρτα Ανοίγω το Βράδυ». Με τον Δημήτρη Καταλειφό να διαβάζει το ομώνυμο ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη.

Την ίδια βραδιά ο Κορυφαίος A΄ στα Κλαρινέτα της ΚΟΑ Σπύρος Μουρίκης είναι σολίστ στο Κοντσέρτο για Κλαρινέτο και Ορχήστρα Latin American Chronicles.

Σε Α΄ Εκτέλεση παρουσιάζεται το Requiem για σοπράνο, ανδρική χορωδία κι ορχήστρα εγχόρδων (29 Μαρτίου) του Γιώργου Κουμεντάκη- σύνθεση εμπνευσμένη από το ποίημα «Λάζαρος» του Δημήτρη Καπετανάκη.

Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής

Η ΚΟΑ συνεχίζει εφέτος με δύο συναυλίες: η πρώτη είναι αφιερωμένη στην Ουβερτούρα ( 16 Φεβρουαρίου) κι η δεύτερη στη Μουσική Μπαλέτου (5 Απριλίου) -πάντα με παρουσιαστές την ιστορικό Μαρία Ευθυμίου και τον συνθέτη Χρίστο Παπαγεωργίου σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάκου.

Επενδύοντας στο αύριο της Μουσικής

Και κατά την επερχόμενη καλλιτεχνική περίοδο συνεχίζονται, ο επιτυχημένος κύκλος μουσικής δωματίου «Περίπατοι στα Μουσεία», η συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ με διδασκαλία από μουσικούς της ΚΟΑ, ο θεσμός των εισαγωγικών ομιλιών, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Δικαίωμα στη Μουσική, το Εργαστήριο Χάλκινων Πνευστών και Κρουστών, η Ακαδημία Νέων Μουσικών, οι ανοιχτές δοκιμές κι οι εκπαιδευτικές επισκέψεις σε σχολεία της Αττικής.

Επιπλέον, πραγματοποιείται Διαγωνισμός για Νέους Μαέστρους οι οποίοι θα κληθούν να διευθύνουν την ΚΟΑ και το 2024 θα ξεκινήσει να υλοποιείται το Πιλοτικό Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής στις Σπέτσες στο πλαίσιο του οποίου νέοι μαέστροι και νέοι συνθέτες θα εργαστούν πάνω σε νέα και εμβληματικά έργα του σύγχρονου και του κλασικού ρεπερτορίου συμπράττοντας με κορυφαίους συναδέλφους τους.

Δημοφιλή