«Ο κανόνας του παιχνιδιού»: Μία έκθεση εμπνευσμένη από την εμβληματική ταινία του Ζαν Ρενουάρ

Προκάλεσε σάλο και απαγορεύτηκε, ίσως επειδή είδε καθαρά την αυγή μίας νέας εποχής.
«Ο κανόνας του παιχνιδιού»
«Ο κανόνας του παιχνιδιού»

«Ο κανόνας του παιχνιδιού» (La Règle du Jeu, 1939) του Ζαν Ρενουάρ, μια ταινία-ορόσημο για το παγκόσμιο σινεμά, που έχει προβληθεί λιγότερες φορές σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ταινίες που άλλαξαν τον ρου της κινηματογραφικής ιστορίας, βγαίνει στις αίθουσες ακριβώς πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και προκαλεί σάλο, καθώς μοιάζει να προφητεύει τον όλεθρο που ετοιμάζεται να πλήξει την Ευρώπη και ολόκληρο τον πλανήτη.

Ο Ρενουάρ, ο οποίος βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του εκείνη την περίοδο, δεν διστάζει να απεικονίσει με τον πλέον γλαφυρό τρόπο τον ξεπεσμό και την ηθική χρεοκοπία όλων των κοινωνικών τάξεων, προαναγγέλλοντας την επώδυνη ανατολή μιας νέας εποχής.

Η γαλλική κοινωνία, αδυνατώντας να αντικρίσει το παραμορφωμένο της είδωλο στον καθρέφτη, επιλέγει να στρέψει το βλέμμα αλλού: η ταινία πετσοκόβεται από τα 113 στα 85 λεπτά, σημειώνει παταγώδη εισπρακτική αποτυχία και καταλήγει να απαγορευτεί από τη γαλλική κυβέρνηση, με τη δικαιολογία ότι «ασκεί ανεπιθύμητη επιρροή στη νεολαία της χώρας».

Μια παρέα Γάλλων μεγαλοαστών προσκαλείται (μαζί με το υπηρετικό προσωπικό) στον πύργο ενός αριστοκράτη για ένα κυνηγετικό Σαββατοκύριακο. Οι ερωτικές ιστορίες των καλεσμένων συναγωνίζονται τις μηχανορραφίες και τις ερωτικές διαπλοκές του προσωπικού. Ο πόλεμος εν τω μεταξύ πλησιάζει αλλά οι καλεσμένοι διασκεδάζουν αδιαφορώντας για κάθε έννοια ηθικής τάξης. Οι ίντριγκες, ο αμοραλισμός, η υποκρισία και η εξαπάτηση καθορίζουν τις σχέσεις και τις συμπεριφορές των πάντων.

Δύο χρόνια πριν τον «Πολίτη Κέιν» (1941) του Όρσον Γουέλς, ο Ρενουάρ προβαίνει σε αδιανόητες σκηνοθετικές καινοτομίες. Με κάμερα αεικίνητη και φρενήρες μοντάζ, τεμαχίζει το κάδρο, διαστέλλει τον φιλμικό χωροχρόνο και πλάθει ένα δαιδαλώδες ψηφιδωτό από χαρακτήρες, καταστάσεις και συγκυρίες, ισορροπώντας ανάμεσα στο ιλαρό και στο τραγικό.

H κεντρική έκθεση του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, «Ο κανόνας του παιχνιδιού», μετά τη Θεσσαλονίκη, μετακομίζει στην Αθήνα, στη The Project Gallery (Νορμανού 3, Μοναστηράκι).

Το Φεστιβάλ ανέτρεξε στο άφθαρτο ως πυξίδα για τη φετινή του έκθεση, η οποία οργανώθηκε σε συνεργασία με το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, προσκαλώντας δέκα νέους εικαστικούς να φιλοτεχνήσουν ισάριθμα έργα, αντλώντας έμπνευση από την εμβληματική ταινία του Ζαν Ρενουάρ.

Αδιαπραγμάτευτα διαχρονικό, ιδίως στη μεταιχμιακή εποχή του σήμερα, όπου ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε έναν μετα-κόσμο που βρίσκεται στα σπάργανα, το διαμάντι του Ρενουάρ μάς προετοιμάζει για την αναγκαία και αναπόφευκτη μετάβαση σε μία νέα εποχή. Μια ταινία που μας υπενθυμίζει πόσο γρήγορα μπορούν να αλλάξουν από στιγμή σε στιγμή οι κανόνες του παιχνιδιού.

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι οι:

Μαρίνα Βελησιώτη

Νικόλας Βεντουράκης

Ξένια Βήτου

Κυριακή Γονή

Στάθης-Αλέξανδρος Ζούλιας

Αλέξανδρος Μαγκανιώτης

Σοφία Στέβη

Διαμαντής Σωτηρόπουλος

Δημήτρης Τάταρης

Ντορέιντα Τζόγκου

Info

Εγκαίνια της έκθεσης: Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου, 17:00-22:00.

Διάρκεια έκθεσης: 16/12/2021-29/01/2022.

Ωράρια: Τρίτη-Σάββατο, 12:00-20:00.

Επιμέλεια έκθεσης: Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Συντονισμός-Παραγωγή: Θάνος Σταυρόπουλος.

Είσοδος: δωρεάν.

Δημοφιλή