Πέντε λόγοι που η γυμναστική βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου μας

Όλοι αποζητάμε έναν καλό και βαθύ ύπνο. Πως, όμως, μπορεί να συμβεί αυτό;
Πέντε λόγοι που η γυμναστική βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου μας.
Πέντε λόγοι που η γυμναστική βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου μας.

Ο ύπνος είναι για όλους πολύ σημαντικός. Όλοι μας αποζητάμε έναν καλό και βαθύ ύπνο. πιθανό είναι, όμως, να λαγοκοιμόμαστε και να μην ευχαριστιόμαστε τον ύπνο μας.

Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για να απολαύσουμε έναν βαθύ και καλό ύπνο;

Ειδικοί γιατροί ύπνου συμβουλεύουν να ξεκινήσουμε γυμναστική. Λίγη γυμναστική μέσα στη μέρα αποτελεί έναν από τους καλύτερους - αν όχι τον καλύτερο - τρόπο για να έχουμε έναν βαθύ ύπνο το βράδυ.

“Αλλά για να μπορέσουμε να θεωρήσουμε αυτές τις επτά με εννιά ώρες ύπνου καλής ποιότητας ύπνο θα πρέπει να λαγοκοιμόμαστε για τουλάχιστον 30 λεπτά και να ξυπνήσουμε μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια της νύχτας.”

Όμως, πόσο ύπνο χρειαζόμαστε πραγματικά

Καλός βραδινός ύπνος χαρακτηρίζεται ο βαθύς ύπνος. Σύμφωνα με την αμερικάνικη ΜΚΟ National Sleep Foundation, ο ιδανικός υπνος προσδιορίζεται ανάλογα με την ηλικία μας. Για παράδειγμα, για τις ηλικίες 18 με 64, είναι ιδανικός ύπνος είναι επτά με εννιά ώρες κάθε βράδυ. Αλλά για να μπορέσουμε να θεωρήσουμε αυτές τις επτά με εννιά ώρες ύπνου καλής ποιότητας ύπνο θα πρέπει να λαγοκοιμόμαστε για τουλάχιστον 30 λεπτά και να ξυπνήσουμε μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Οι επιστήμονες δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί οι ενήλικες χρειάζονται επτά με εννιά ώρες την ημέρα ύπνο, λέει ο Τσάρλς Σάμουελς, διευθυντής στο Centre for Sleep & Human Performance στη πόλη Κάλγκαρι του Καναδά. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι ένας καλός ύπνος είναι σημαντικός για τη συγκέντρωση μας, την μνήμη μας, την διάθεση μας ακόμα και για την απώλεια βάρους μας.

Πέντε λόγοι που η γυμναστική βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου μας

″Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η γυμναστική είναι σημαντική για τον ύπνο, όπως και γενικότερα για την υγεία μας”, λέει ο Σάμουελς.
Για παράδειγμα, μια έρευνα του 2017 από το Advances in Preventive Medicine έδειξε ότι η γυμναστική βοηθάει όσους έχουν δυσκολίες στον ύπνο και για τους ενήλικες που τείνουν να μην έχουν ένα συγκεκριμένο ωράριο ύπνου.

Υπάρχουν, λοιπόν, πολλοί λόγοι που η γυμναστική βοηθάει στην βελτίωση του ύπνου μας - τόσο σε διάρκεια όσο και σε ποιότητα:

1. Διατηρούμε ένα υγιές σωματικό βάρος

Πολλοί στηρίζονται στο γεγονός ότι η γυμναστική μας βοηθάει να διατηρούμε ένα υγιές σωματικό βάρος, το οποίο μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης παθήσεων που σχετίζονται με την παχυσαρκία όπως άπνοια ύπνου, λέει η Σάρα Μπέντζαμιν, νευρολόγος στο Johns Hopkins Center for Sleep.

2. Βελτιώνουμε την φυσική κατάσταση μας

Η καρδιοαναπνευστική ικανόνητα ή η ικανότητα του οργανισμού να χρησιμοποιεί οξυγόνο κατά τη διάρκεια μιας σωματικής άσκησης, βελτιώνεται με τη πάροδο του χρόνου και τη προπόνηση και συνδέεται με έναν καλό ύπνο. Μια έρευνα του 2013 δημοσιευμένη στο περιοδικό Sleep μελέτησε την πρόσληψη οξυγόνου περίπου 3.500 ενήλικων καθώς εκείνοι έτρεχαν πάνω σε έναν διάδρομο. Όσοι ήταν συνηθισμένοι στην αερόβια γυμναστική ήταν λιγότερο πιθανό να έχουν αϋπνίες.

3. Ελέγχουμε τον κιρκαδιανό ρυθμό μας

Η γυμναστική, ειδικά η αερόβια, αυξάνει τα επίπεδα των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου που τονώνουν την διάθεση μας όπως η σεροτονίνη και μπορούν να βελτιώσουν την ομαλότητα του βιολογικού μας ρολογιού - γνωστό και ως κιρκαδιανός ρυθμός, λέει η Φύλης Ζι, διευθύντρια στο τμήμα ιατρικής ύπνου του Northwestern University’s Feinberg School of Medicine. Αυτό συμβαίνει γιατί η σεροτονίνη βοηθάει στην μεταφορά μηνυμάτων σε διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου μας όταν ξυπνάμε και όταν είμαστε έτοιμοι για ύπνο.

4. Μειώνουμε την πιθανότητα εμφάνισης σημαδιών κατάθλιψης

Η γυμναστική βοηθάει και στη μείωση της κατάθλιψης, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει και την αϋπνία. Αυτό συμβαίνει γιατί όταν γυμναζόμαστε ο εγκέφαλός μας εκκρίνει μια πρωτεΐνη - τον εγκεφαλικό νευροτροφικό παράγοντα - που είναι σημαντική για την υγιή λειτουργία του εγκεφάλου. Ειδικοί πιστεύουν ότι αυτή η πρωτεΐνη μπορεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης.

5. Αυξάνουμε τα στάδια του ύπνου μας

Συνήθως περνάμε από πέντε στάδια του ύπνου κάθε βράδυ, το κάθε ένα με το δικό του μοτίβο εγκεφαλικής δραστηριότητας και τα δικά του οφέλη. Ερευνητές δηλώνουν ότι η φυσική άσκηση αυξάνει τη διάρκεια του σταδίου του βαθύ ύπνου. Ο βαθύς ύπνος είναι το πιο σημαντικό στάδιο όπου διατηρείται υγιής ο εγκέφαλος μας και ο μεταβολισμός μας.

Πρέπει να είμαστε συνεπείς για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα

Η γυμναστική για τουλάχιστον 30 λεπτά κάθε μέρα για πέντε μέρες την εβδομάδα δεν κάνει μόνο καλό στην υγεία μας αλλά και για έναν επαρκή και καλό ύπνο, λέει ο Σάμουελς.

Εντούτοις, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι αν γυμναζόμαστε περισσότερο ή περισσότερες μέρες ότι θα έχουμε καλύτερο ύπνο. Σε συνάρτηση με αυτό, δεν χρειάζεται να κάνουμε έντονες ασκήσεις για να απολαύσουμε έναν βαθύ ύπνο. Χαλαρές και ήρεμες ασκήσεις όπως περπάτημα ή γιόγκα βοηθούν εξίσου τον ύπνο μας. Από την άλλη μεριά, η έντονη γυμναστική λίγο πριν τον ύπνο μπορεί να τον επηρεάσει και να μην μπορούμε να κοιμηθούμε, ειδικά αν είμαστε επιρρεπείς σε αϋπνίες.

Όμως, το σημαντικό είναι να γυμναζόμαστε τακτικά ανεξάρτητα τι είδος γυμναστικής επιλέγουμε να κάνουμε. Σιγά σιγά θα δούμε ότι ο ύπνος μας βελτιώνεται όπως και ο τρόπος ζωής μας.

Πηγή: Insider