Μπορεί η λεβάντα να μας βοηθήσει να κοιμηθούμε;

Τι λένε οι ειδικοί για την επίδραση της λεβάντας στον ύπνο μας
Μπορούμε να μυρίσουμε στον ύπνο μας, ακόμα και αν δεν βλέπουμε τι υπάρχει γύρω μας.
Μπορούμε να μυρίσουμε στον ύπνο μας, ακόμα και αν δεν βλέπουμε τι υπάρχει γύρω μας.

Όλοι μας ψάχνουμε τρόπους για να χαλαρώσουμε ειδικά όταν έχουμε μια κουραστική μέρα και θέλουμε να περάσουμε ένα ήρεμο βράδυ. Για να το καταφέρουμε έχουμε δοκιμάσει πολλούς τρόπους: Από αρωματικές λοσιόν μέχρι σαπούνια, κεριά και άλλα προϊόντα περιποίησης.

Σίγουρα θα έχουμε ακούσει ότι η λεβάντα είναι ιδανική για χαλάρωση και βοηθάει στον ύπνο μας. Αλλά κατά πόσο αληθεύει αυτό;

Κατά τον Ραφαέλο Πελάγιο, ειδικό σε θέματα ύπνου στο νοσοκομείο του Στάνφορντ, η λεβάντα βοηθάει στον ύπνο μας αν αντιμετωπίζουμε ήπια προβλήματα ύπνου - όχι αν έχουμε, για παράδειγμα, αϋπνίες. Ωστόσο, σημειώνει ότι δεν υπάρχουν πολλές μελέτες γύρω από αυτό το ζήτημα που να μπορούμε να βασιστούμε, κυρίως επειδή τον τελευταίο καιρό οι περισσότερες έρευνες έχουν επικεντρωθεί στον κορονοϊό, το AIDS και άλλες σοβαρές ασθένειες.

Παρόλα αυτά αξίζει να δούμε γιατί η λεβάντα είναι σε θέση να μας χαλαρώνει και να μας κοιμίζει.

Το αιθέριο έλαιο της λεβάντας, το οποίο περιλαμβάνει λιναλοόλη γνωστή για τη βελτίωση του αρώματος καλλυντικών προϊόντων, προκαλεί υπνηλία λόγω του γ-αμινοβουτυρικού οξέως ή αλλιώς GABA – φυσικός ηρεμιστικός παράγοντας του εγκεφάλου που ηρεμεί την νευρική δραστηριότητα και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ρυθμιστές της λειτουργίας του. «Οτιδήποτε επηρεάζει το GABA μας μας κάνει να χαλαρώσουμε», εξηγεί ο Πελάγιο. Ηρεμιστικά με συστατικά όπως το βάλιουμ και την ζολπιδέμη βοηθούν στην επιρροή και ρύθμιση του GABA.

Ακόμα και όταν μας έχει πάρει ο ύπνος, λέει ο Πελάγιο, η λεβάντα συνεχίζει να επηρεάζει το GABA μας. Αυτό συμβαίνει γιατί κατά τη διάρκεια του ύπνου μας ένα κομμάτι του εγκεφάλου γνωστό ως θάλαμος εμποδίζει την είσοδο κάθε αισθητήριας πληροφορίας να φτάσει στο κομμάτι του εγκεφάλου, γνωστό ως εγκεφαλικός φλοιός, όπου γίνεται επεξεργασία τους. Πρέπει να σημειώσουμε ότι εμποδίζεται η λειτουργία όλων των αισθήσεών μας εκτός από της όσφρησης.

Οπότε όταν ακούμε μουσική ή βλέπουμε τηλεόραση για να μας πάρει ο ύπνος το πιο πιθανό είναι να μην τα ακούμε στον ύπνο μας. «Η όσφρηση δεν περιορίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως οι άλλες αισθήσεις. Μπορούμε να μυρίσουμε στον ύπνο μας ακόμα και αν δεν βλέπουμε τι υπάρχει γύρω μας», συμπληρώνει ο Πελάγιο.

Η λεβάντα δημιουργεί μια ευχάριστη ατμόσφαιρα που μας χαλαρώνει και ηρεμεί τόσο ώστε να αποκοιμηθούμε. Γενικότερα, ο ύπνος είναι μια συνήθεια και συμπεριφορά που μαθαίνουμε και μπορεί να τον συσχετίζουμε με κάτι που κάνουμε. Αν στο τέλος κάθε μέρας βάζουμε λίγο αιθέριο έλαιο λεβάντας για να μας αποκοιμίσει, αυτό σημαίνει ότι εκτός από τις υπνωτικές ιδιότητες της λεβάντας έχουμε συνδέσει όλη αυτή τη διαδικασία με τον ύπνο μας.

Ο Πελάγιο τονίζει ότι η λεβάντα δεν θα μας χαλαρώσει και δεν θα μας κοιμίσει αμέσως κυρίως λόγω της ήπιας επίδρασης της. Σταδιακά το GABA μας θα συνηθίσει τις επιδράσεις της λεβάντας στον οργανισμό μας και θα σταματήσει να αντιδρά σε αυτές.

Ταυτόχρονα, οποιαδήποτε άλλη αιτία υπεύθυνη για τα προβλήματα του ύπνου μας θα συνεχίσει να μας ταλαιπωρεί αν δεν την εντοπίσουμε και αντιμετωπίσουμε. Αν συνεχίζουμε να έχουμε θέματα με τον ύπνο μας καλό θα ήταν να μιλήσουμε με κάποιον ειδικό.

Με λίγα λόγια, η λεβάντα μπορεί να βοηθάει στην αντιμετώπιση ήπιων προβλημάτων με τον ύπνο μας, αλλά δεν θα το κάνει επ′ αόριστον. Δεν θα θεραπεύσει τις υποκείμενες αιτίες των προβλημάτων του ύπνου μας. Παρ′ όλα αυτά μπορούμε να απολαμβάνουμε την ωραία μυρωδιά της και να χαλαρώνουμε που και που.

ΠΗΓΗ: Mic.