Πικάσο και Ματίς παγιδεύτηκαν στην Αυστραλία εν μέσω πανδημίας

Καθώς τα έργα τέχνης δεν μεταφέρονται χωρίς συνοδεία.
Lipnitzki via Getty Images

Εκατό έργα των κορυφαίων ζωγράφων Ανρί Ματίς και Πάμπλο Πικάσο παγιδεύτηκαν στην Αυστραλία, καθώς είναι αδύνατο να επιστραφούν στους πολιτιστικούς οργανισμούς στους οποίους ανήκουν λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

«Έχουμε εδώ περίπου 100 έργα των Ματίς και Πικάσο από 23 δανεισμούς απ’ όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων από την Πινακοθήκη Τέιτ του Λονδίνου, το Μητροπολητικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και το Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι» δήλωσε ο Νικ Μίτζεβιτς, διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης Τέχνης της Αυστραλίας (NGA) στην Καμπέρα.

Η Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης φιλοξενούσε την έκθεση «Matisse & Picasso» έως τις 13 Απριλίου -που επρόκειτο να εξελιχθεί σε blockbuster- αλλά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού έκλεισε τις πύλες της νωρίτερα. «Είναι αδύνατο να μετακινήσουμε τα έργα με ασφάλεια, οπότε παραμένουν μαζί μας, μέχρις ότου το προσωπικό των πολιτιστικών ιδρυμάτων έρθει στην Αυστραλία για να τα παραλάβει» εξήγησε ο διευθυντής της NGA.

Η διεθνής ανταλλαγή έργων μεταξύ μεγάλων δημόσιων ιδρυμάτων είναι ζωτικής σημασίας για τη διοργάνωση σημαντικών εκθέσεων τέχνης. Αλλά η μετακίνηση των έργων σε όλο τον πλανήτη είναι μια περίπλοκη και εξαιρετικά δαπανηρή υπόθεση.

Οι πίνακες δεν επιτρέπεται να μεταφερθούν χωρίς συνοδεία. Όπως εξήγησε ο Νικ Μίτζεβιτς «δεν φορτώνουμε τα έργα σε ένα φορτηγό και τα στέλνουμε. Συνοδεύονται από συντηρητές οι οποίοι και τα φροντίζουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού». Και επειδή ουδείς δύναται να ταξιδέψει αυτό το διάστημα, δεν μπορούν και οι πίνακες.

Όταν έρχονται από το Λονδίνο, το Παρίσι ή τη Νέα Υόρκη στην Αυστραλία, η μεταφορά γίνεται κατά κανόνα με τουλάχιστον δύο πτήσεις. Επίσης, τα κιβώτια δεν μπορούν να μείνουν σε ένα υπόστεγο ή στην άσφαλτο του αεροδιαδρόμου, επειδή απειλούνται από τις διαφορές θερμοκρασίας και υγρασίας.

Η Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης της Αυστραλίας έχει δανείσει με τη σειρά της, περί τα 1200 έργα, ορισμένα εντός Αυστραλίας, κάποια στο εξωτερικό, όπου όπως φαίνεται θα παραμείνουν το επόμενο διάστημα. Προς το παρόν, ένα έργο του Φράνσις Μπέικον βρίσκεται στο Χιούστον, έργο από τη σειρά Θημωνιές του Μονέ στη Γερμανία και το «Νούφαρα» του ίδιου ζωγράφου στην Πινακοθήκη του Κουίνσλαντ, ανέφερε ο Νικ Μίτζεβιτς στην εφημερίδα The Sydney Morning Herald.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι ανάλογο. Το 1939, ο Κιθ Μέρντοχ, πατέρας του μεγιστάνα του Τύπου, Ρούπερτ Μέρντοχ, χρηματοδότησε μέσω του ομίλου του Herald Newspaper Group μεγάλη έκθεση με 217 έργα γαλλικής και βρετανικής σύγχρονης τέχνης στο Σίνδεϊ. Τα έργα, μεταξυ αυτών, Βαν Γκογκ, Πικάσο, Σεζάν, Γκογκέν και Πικάσο, είχαν ασφαλιστεί έναντι του ποσού των 17,9 εκατ. δολαρίων. Ωστόσο, όταν ξέσπασε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, τον Σεπτέμβριο του 1939, στάθηκε αδύνατον να επιστραφούν τα έργα - δάνεια. Οπότε παρέμειναν στην Αυστραλία μέχρι το τέλος του πολέμου.

Η Εθνική Πινακοθήκη της Αυστραλίας έκλεισε στις 23 Μαρτίου. Η έκθεση «Matisse & Picasso» είναι η πρώτη στην Αυστραλία που πρόβαλε την ιστορία της σχέσης δύο κορυφαίων καλλιτεχνών του 20ού αιώνα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ, The Sydney Morning Herald

Πολίτες που ανησυχούν ότι πάσχουν από λοίμωξη του αναπνευστικού (πυρετό ή/και βήχα ή/και δύσπνοια) και ήρθαν σε επαφή με πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα ή έχουν ιστορικό ταξιδιού σε πληττόμενες χώρες θα πρέπει να επικοινωνούν με τον ΕΟΔΥ στο τηλ. 1135.

Προσοχή: Δεν θα πρέπει να επισκέπτονται ιδιωτικά ιατρεία, εφημερεύοντα νοσοκομεία, εξωτερικά ιατρεία κ.λπ. Ο ΕΟΔΥ θα μεριμνήσει για την διακομιδή τους σε νοσοκομεία αναφοράς του κορονοϊού. Χρήσιμες πληροφορίες εδώ.

Δημοφιλή