Τι να κάνουμε αν καθόμαστε δίπλα σε έναν απείθαρχο συνεπιβάτη στο αεροπλάνο

Πολλές προβληματικές καταστάσεις ενδέχεται να συμβούν. Ας δούμε τι επιλογές έχουμε ως προς την - αποτελεσματική - αντιμετώπισή τους.
.
lechatnoir via Getty Images
.

Οι ενοχλήσεις κατά την πτήση που προκαλούνται από επιβάτες τείνουν να γίνονται πρωτοσέλιδα. Αυτά τα περιστατικά μπορεί να είναι από επιθέσεις σε αεροσυνοδούς έως διαφωνίες σχετικά με τα μωρά που κλαίνε μέχρι, εκτός ορίων, απειλές εντός των χώρων του αεροπλάνου.

«Τα αεροπορικά ταξίδια είναι μια αγχωτική εμπειρία», λέει ο senior ρεπόρτερ, Ζακ Γκριφ στο The Points Guy. «Από τις ουρές στο γκισέ για τσεκ-ιν μέχρι τους αυστηρούς ελέγχους ασφαλείας έως τις συχνές καθυστερήσεις πτήσεων, οι εντάσεις είναι συχνά πολλές στο αεροδρόμιο, ειδικά για όσους ταξιδεύουν για πρώτη φορά. Και από τη στιγμή που οι ταξιδιώτες στριμωχτούν, αυτοί οι στρεσογόνοι παράγοντες μπορούν να οδηγήσουν σε πλήρη καταστροφή».

Αν και οι φασαρίες κατά την πτήση εξακολουθούν να είναι γενικά σπάνιες, τα τελευταία χρόνια φαίνεται να έχει αυξηθεί η συχνότητά τους.

«Τα (τρέχοντα) κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα δίνουν το «παρών» πάντα στις πτήσεις στα αεροπλάνα μας», λέει η Σάρα Νέλσον, πρόεδρος του Συνδικάτου Συνοδών Πτήσεων-CWA. «Η πανδημία έφερε στην επιφάνεια τεράστια ανισότητα και δεινά. Επηρέασε κάθε άτομο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Κάναμε μια παύση από το να είμαστε κοντά ακόμα και με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, πόσο μάλλον πλήθη αγνώστων κάθε ηλικίας και με διαφορετικές καταβολές. Σε ορισμένες περιπτώσεις ξεχάσαμε πώς να είμαστε μαζί – σε άλλες περιπτώσεις το άγχος συσσωρεύτηκε και ξεχύθηκε ακανόνιστα (την ώρα που βλέπαμε) βραδινές ειδήσεις».

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας αναφέρει για τέσσερα περιστατικά απείθαρχων επιβατών ανά 10.000 πτήσεις — μείωση σε σχέση με τα δεδομένα των προηγούμενων ετών αλλά αύξηση σε σχέση με πριν από την πανδημία. Σε παγκόσμια κλίμακα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών μόλις δημοσίευσε μια έκθεση που δείχνει ότι ο αριθμός τέτοιων περιστατικών αυξήθηκε πράγματι το 2022 σε σύγκριση με το 2021.

«Αν και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί της πανδημίας έχουν παρέλθει, τα αεροπορικά ταξίδια είναι πιο αγχωτικά από ποτέ», λέει. «Αυτό, σε συνδυασμό με το υψηλότερο ποσοστό ταξιδιωτών που μέχρι τώρα ταξίδευαν λιγότερο ”στους ουρανούς”, είναι πιθανόν εν μέρει υπεύθυνο για την αύξηση των απείθαρχων επιβατών».

«Αν τύχεi να καθόμαστε δίπλα σε κάποιον που συμπεριφέρεται περίεργα, ίσως να πρέπει να ασκήσουμε τακτικές αποκλιμάκωσης», λέει ο Γκριφ. «Ας μην κάνουμε τίποτα για να μην υποκινήσουμε περαιτέρω απείθαρχη συμπεριφορά».

Οι τακτικές αποκλιμάκωσης μπορεί να περιλαμβάνουν το να ανταποκριθούμε στονην ταραξία με ήρεμη, φωνή (συγκεντρωμένου ανθρώπου) εάν μας μιλάει. Ας μην υιοθετήσουμε τον ίδιο τόνο, αντίθετα ας σκεφτούμε να παραφράσουμε αυτά που του λένε για να του δείξουμε ότι έχει εισακουσθεί. Για να βάλουμε τέλος σε μια άβολη συνομιλία, μπορεί να έχουμε επιτυχία φορώντας ακουστικά ή ωτοασπίδες και μάσκα ματιών σαν να πρόκειται να κοιμηθούμε.

Εάν η κατάσταση παραμένει ενοχλητική, ας θυμηθούμε ότι οι αεροσυνοδοί βρίσκονται στο αεροπλάνο για να μας βοηθήσουν.

«Πρώτα, ας φθάσουμε στο αεροδρόμιο με θετικά συναισθήματα κι ας αφήσουμε το τηλέφωνό μας όταν επιβιβαζόμαστε για να έχουμε οπτική επαφή με τους αεροσυνοδούς», λέει η Νέλσον. «Οι αεροσυνοδοί είναι εκπαιδευμένοι να αποκλιμακώνουν. Δεν ακούμε για το 99% των πιθανών περιστατικών που επιλύονται από εκείνους κάθε μέρα».

Ας αποφύγουμε να προσπαθήσουμε να λάβουμε δραστικά μέτρα και αντ ’αυτού ας αναζητήσουμε την επαγγελματική τους βοήθεια.

«Εάν είναι δυνατόν, ας αφήσουμε τη θέση μας - ίσως με το πρόσχημα ότι πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την τουαλέτα - κι ας πλησιάσουμε μια αεροσυνοδό για να εξηγήσουμε την κατάσταση», λέει ο Γκριφ. «Το πλήρωμα πτήσης είναι εκπαιδευμένο να χειρίζεται αυτές τις καταστάσεις. Μην παίρνουμε την κατάσταση στα χέρια μας».

Η Νέλσον επαναλαμβάνει αυτή τη συμβουλή, προτρέποντας τους επιβάτες να εκφράσουν τις ανησυχίες τους σε μια αεροσυνοδό, αλλά στη συνέχεια να παραμερίσουν.

«Εκτός κι αν εμείς ή κάποιος κοντά μας βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο, ας περιμένουμε οδηγίες αεροσυνοδού», λέει. «Ορισμένοι καλοπροαίρετοι επιβάτες μπορεί να κλιμακώσουν ακούσια μια κατάσταση. Να έχουμε θετική διάθεση. Εάν μας δοθούν οδηγίες, ας βοηθήσουμε τις αεροσυνοδούς με τον επιβάτη που ενοχλεί».

«Οι σαφείς συνέπειες είναι κρίσιμες για την αποτροπή της κακής συμπεριφοράς», καταλήγει η Νέλσον. «Εκτιμούμε ότι η [Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας, Διοίκηση Ασφάλειας Μεταφορών και Υπουργείο Δικαιοσύνης] συνεργάζεται για να διασφαλιστεί η ταχεία έρευνα, δίωξη και επιβολή προστίμων ή/και φυλάκισης»...

«Οι χειρότεροι παραβάτες θα πρέπει επίσης να χάσουν την επιλογή του αεροπορικού ταξιδιού», λέει η Νέλσον. «Εάν οι επιβάτες συμπεριφέρονται άσχημα σε μια αεροπορική εταιρεία, απλώς δεν θα πρέπει να τους επιτρέπεται να αγοράζουν ένα εισιτήριο σε άλλη αεροπορική εταιρεία».