Τι προτείνει η FREENOW για τη μείωση της ταλαιπωρίας στους δρόμους της Αθήνας

Απευθύνει ανοιχτή επιστολή στην Πολιτεία με συγκεκριμένα μέτρα πουφαίνονται εφαρμόσιμα.
Dennis Macdonald via Getty Images

Είναι κοινώς διαπιστωμένο ότι η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας, μετά την
περίοδο της πανδημίας, είναι πολύ αυξημένη, σε βαθμό που να είναι γεμάτοι
δρόμοι οι οποίοι παλιότερα δεν είχαν και τόσο μεγάλο πρόβλημα.
Μάλιστα, μερικές φορές η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αθήνα είναι
αφόρητη.

Η FREENOW επισημαίνει ότι «πέρα από την ταλαιπωρία των οδηγών, η
κίνηση υπονομεύει ευθέως την παραγωγικότητα της οικονομίας, επιβαρύνει
την ατμοσφαιρική ρύπανση και την υγεία των πολιτών. Κατά συνέπεια, η
φθηνή και απρόσκοπτη πρόσβαση στη μετακίνηση αποτελεί αναπτυξιακό
παράγοντα, που οδηγεί στην βελτίωση του τρόπου ζωής, μειώνει την
ταλαιπωρία, την ρύπανση και τα ατυχήματα στους δρόμους».

Η εταιρεία παρουσιάζει και στοιχεία που αναφέρουν ότι ο μέσος οδηγός ΙΧ
ξοδεύει +106 ώρες ετησίως λόγω της κίνησης, 223 ευρώ σε καύσιμο, ενώ
επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με 254 κιλά CO2, ενώ όσοι οδηγούν σε ώρες
αιχμής χάνουν επιπλέον 13-15 λεπτά της ώρας ημερησίως στο δρόμο. Όλα
αυτά αθροιστικά, καθιστούν την πρωτεύουσα μια από τις χειρότερες πόλεις
στην Ευρώπη για να μετακινηθεί κανείς, με τα αντίστοιχα νούμερα να είναι
εξίσου απογοητευτικά.

Η FREENOW προτείνει στην κυβέρνηση προκειμένου να κάνει τη μετακίνηση
με ΙΧ λιγότερο ελκυστική, να επενδύσει περισσότερο στα δημόσια μέσα
μεταφοράς, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν τον πυρήνα ενός σχεδίου
ενίσχυσης των πολυτροπικών μεταφορών. Τι σημαίνει αυτό; Τον σχεδιασμό
συμπληρωματικών τρόπων μετακίνησης, με επίκεντρο το δίκτυο δημόσιων
συγκοινωνιών, ώστε το ΙΧ να μένει σπίτι, ιδιαίτερα κατά τη μετακίνηση από
και προς την εργασία.

Τα μέτρα που προτείνει η FREENOW είναι:

1. Υιοθέτηση ενιαίου ετήσιου εισιτηρίου ανταγωνιστικού κόστους για όλα
τα Μέσα, με ταυτόχρονα μεγαλύτερη αξιοπιστία και συχνότητα στα
δρομολόγια. Στη Γερμανία, το ετήσιο εισιτήριο των 49 ευρώ
επιτυγχάνει ενθαρρυντικά αποτελέσματα, με αρκετές πόλεις όπως η
Βαρκελώνη και η Βιέννη, να παρέχουν αντίστοιχα κίνητρα για τις
καθημερινές μετακινήσεις των εργαζομένων. Σε πρόσφατη έρευνα
της FREENOW, σχεδόν οκτώ στους δέκα χρήστες της εφαρμογής

(77,7%) τόνισαν πως θα αξιοποιούσαν μια «ετήσια κάρτα
απεριορίστων διαδρομών για όλα τα δημόσια Μέσα Μεταφοράς, με
αξία 49 ευρώ», ως ένα κίνητρο να αφήσουν το ΙΧ στο σπίτι.

2. Φορολογικό κίνητρο στις επιχειρήσεις για τις μετακινήσεις από και
προς την εργασία των εργαζομένων τους (Mobility Allowance):
Επέκταση της δυνατότητας των επιχειρήσεων να περνούν στα έξοδά
τους τις δαπάνες για μετακινήσεις των εργαζομένων τους από και
προς την εργασία, με εναλλακτικά του ΙΧ μέσα μεταφοράς. Η
απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών που σήμερα απαιτούνται θα
απελευθερώσει σημαντικές δυνατότητες συνεργασιών στην αγορά.

3. Πρόσβαση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες για μείωση των χρόνων
διαδρομών και κίνητρα για περισσότερα ταξί στο Κέντρο της πόλης,
ώστε η υπηρεσία να καταστεί ελκυστικότερη.

4. Άμεση λειτουργία του συστήματος «tap and pay» στις δημόσιες
συγκοινωνίες της Αττικής, για μείωση των χρόνων αναμονής και της
εισιτηριοδιαφυγής. Σύμφωνα με έρευνες, εάν μόνο ο χρόνος
παραμονής ενός λεωφορείου στις στάσεις μειωθεί στο μισό, ο
συνολικός χρόνος διαδρομής μπορεί να μειωθεί έως και 10%.

5. Συνολικό σχέδιο για πολυτροπικές - συνδυαστικές μετακινήσεις στην
Αττική, προκειμένου να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των
υπολοίπων Μέσων, έναντι του ΙΧ.

6. Δημιουργία ανεξάρτητου μητροπολιτικού φορέα, ο οποίος θα έχει τις
πλήρεις και καθετοποιημένες αρμοδιότητες για τις μεταφορές, στο
πρότυπο του ‘Transport of London’. Θα σχεδιάζει και θα εποπτεύει όλα
τα ρυθμιστικά ζητήματα, αξιοποιώντας την τεχνολογία, δίχως τις
αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις του κεντρικού κράτους.

Στα μέτρα που προτείνονται δίνεται η διάσταση να αφορούν όλους τους
ανθρώπους, ιδιαίτερα όταν η κοινωνία είναι πλέον πιο ώριμη από ποτέ.
Ενδεικτικά, 9 στους 10 οδηγούς ταξί της FREENOW απάντησαν πως η
επιδότηση αλλαγής οχήματος θα ήταν ορθό να συνδέεται με την αγορά
οχήματος ικανού να μεταφέρει και άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο, όπως
συμβαίνει στην Ιρλανδία, όταν στην Αθήνα, ο αριθμός ταξί προσβάσιμων σε
ΑμΕΑ είναι μηδέν!

Δημοφιλή