Πτώση Phantom: Τι είδε ο κυβερνήτης του μαχητικού που πετούσε πλάι του.Τι λένε ειδικοί της Π.Α.

"Σε ύψος 100 μ. δεν έχεις χρόνο αντίδρασης και μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης ήταν οι χαμηλές πτήσεις. Εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις". Συνεχίζονται οι έρευνες με τη βοήθεια ρομπότ.
|
Open Image Modal
Eurokinissi
Eurokinissi

Η χώρα και πρωτίστως η Πολιτική Αεροπορία θρηνεί για τον θάνατο του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, οι έρευνες για τον εντοπισμό του 31χρονου κυβερνήτη, Ευστάθιου Τσιτλακίδη συνεχίζονται χωρίς κάποια θετική ένδειξη ενώ παράλληλα τίθενται ερωτήματα για το τι μπορεί να οδήγησε στην πτώση του μαχητικού αεροσκάφους F-4 Phantom

Υπενθυμίζεται το διθέσιο αεροσκάφος της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση όταν για άγνωστο λόγο κατέπεσε τη Δευτέρα στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας. 

″Είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα”

Κάποια πρώτα στοιχεία έρχονται από την μαρτυρία του κυβερνήτη του άλλου Phantom F-4 το οποίο πετούσε σε ζεύγος με το μοιραίο αεροσκάφος, που κατέπεσε.

Σύμφωνα με όσα μετέδωσε το STAR τα πρώτα λόγια του κυβερνήτη του άλλου Phantom όταν προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας ήταν τα εξής:

«Στη διάρκεια μιας παρατεταμένης στροφής κι ενώ πετούσαμε σε ύψος 300 ποδών περίπου, γύρισα το κεφάλι μου να δω τον No2, αλλά δεν τον είδα. Ξανακοίταξα προς τα κάτω και είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα».

Η άσκηση που πραγματοποιούσε το ζεύγος των μαχητικών, ήταν μια δύσκολη άσκηση χαμηλών τακτικών στροφών, που συνήθως γίνεται σε ύψος ως 100 μέτρων. Στην άσκηση αυτή με τις πτήσεις και τους ελιγμούς σε χαμηλό υψόμετρο, οι πιλότοι των αεροσκαφών προσπαθούν να αποφύγουν τα εχθρικά ραντάρ. 

Πολύ περιορισμένος ο χρόνος αντίδρασης

Για την μοιραία πτήση μίλησε και στην EΡΤ και ο αντιπτέραρχος ε.α. Ιωάννης Αναστασάκης.

«Ήμουν στη Σούδα στα (αεροσκάφη) Α7 και ένα μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης ήταν οι χαμηλές πτήσεις. Γι’ αυτές τις πτήσεις εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις. Τόσο επικίνδυνες είναι. Δε σημαίνει, βέβαια, ότι πάντα συμβαίνει ένα ατύχημα, πλην όμως αυτό που προσπαθούμε να καταλάβουμε είναι τι το ιδιαίτερο συνέβη».

Ερωτηθείς για τα τεχνικά χαρακτηριστικά της χαμηλής εκπαιδευτικής πτήσης των δύο αεροπόρων ο κ. Αναστασάκης διευκρίνισε ότι αυτές οι πτήσεις γίνονται σε χαμηλό ύψος. «Τα 300 πόδια είναι περίπου 100 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας» είπε επισημαίνοντας ότι είναι επικίνδυνο διότι δεν έχεις χρόνο αντίδρασης αν κάτι πάει στραβά, είτε από χειρισμό είτε από βλάβη του αεροσκάφους, είτε από τις καιρικές συνθήκες, είτε από ένα πουλί που θα χτυπήσει την καλύπτρα σε κάποιο σημείο του στις πτέρυγες του αεροπλάνου».

 

Την ώρα της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους ( στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας) είχε αχλή και η θάλασσα γυάλιζε.

Σύμφωνα με τον αντιπτέραρχο, ο πιλότος, κάτω από αυτές τις συνθήκες, μπορεί να μπερδέψει τον ορίζοντα, τον ουρανό και τη γη και να αποπροσανατολιστεί.

«Όταν πετάς πολύ χαμηλά και κάνεις τακτικές στροφές με αρκετά G είναι δύσκολο και σαν χειρισμός και αν εκεί σου συμβεί μία βλάβη που σε ένα μεγαλύτερο ύψος θα την αντιμετώπιζες, σε ένα χαμηλό ύψος, τα πράγματα είναι πάρα πολύ πιο δύσκολα», πρόσθεσε.

Προσπαθείς να σώσεις το αεροπλάνο νιώθοντας ασφαλής

Απαντώντας γιατί οι πιλότοι μας πετούν υπό δύσκολες συνθήκες ο κ. Αναστασάκης τόνισε ότι «εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις». Και όπως είπε χαρακτηριστικά «πετάμε χαμηλά για να είμαστε κάτω από τα εχθρικά ραντάρ, να μην μπορούμε να εντοπιστούμε, να πλησιάσουμε στο χώρο του αντιπάλου και να μας εντοπίσουν όσο γίνεται πιο καθυστερημένα και να μην προλάβουν να αντιδράσουν».

Για να δώσει έμφαση ο αντιπτέραρχος δήλωσε ότι «ένας χειριστής από τις πρώτες μέρες που πετάει ένα αεροπλάνο νιώθει οικείος με το περιβάλλον και γι’ αυτό πάρα πολλές φορές, ακόμη και όταν έχει βλάβη ένα αεροπλάνο, προσπαθείς να το σώσεις νιώθοντας ασφαλής. Ακόμα και αν η λογική λέει ότι θα έπρεπε να το έχεις εγκαταλείψει ένα δευτερόλεπτο νωρίτερα. Το λέω για να καταλάβετε πώς νιώθει ένας χειριστής. Το αεροπλάνο είναι μια συνέχεια του χειριστή, το νιώθει σαν συνέχειά του».

Επεκτείνονται οι έρευνες-Επιστρατεύτηκε και ρομπότ

Στο μεταξύ, οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του Phantom συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό ενώ τα σωστικά συνεργεία, όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, έχουν επεκτείνει τις αναζητήσεις γεωγραφικά, λόγω θαλάσσιων ρευμάτων ενώ επιστρατεύτηκαν και πρόσθετα μέσα. 

 

 

Ένα εικοσιτετράωρο μετά την συντριβή του μαχητικού αεροσκάφους στη θάλασσα στην περιοχή της Ανδραβίδας, εκτός από τα πτητικά μέσα και τα πλωτά του Λιμενικού, τα οποία από χθες Δευτέρα κυριολεκτικά σκανάρουν όλη τη θαλάσσια περιοχή που άφησε το τελευταίο στίγμα του το μαχητικό από τη στιγμή της πρόσκρουσης στη θάλασσα, πλέον μετέχει και η 206 Πτέρυγα Αεροπορικής Υποστήριξης.

Στο Κατάκολο όπου χθες εκβράστηκαν συντρίμμια του μαχητικού αεροσκάφους έχει μεταφερθεί ένα μικρό ρομπότ που ψάχνει σε βάθος μέχρι και 100 μέτρων για να εντοπίσουν κάτι στο βυθό της περιοχής.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας σε C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας έκανε ρίψη φωτοβολίδων, για να βοηθήσει τις έρευνες των στελεχών από τα πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος και όχι μόνο που μετέχουν στις έρευνες. Ελικόπτερα του Σούπερ Πούμα, της Πολεμικής Αεροπορίας και ελικόπτερα S70 του Πολεμικού Ναυτικού χτένιζαν και τη νύχτα την περιοχή με τα μέσα που διαθέτουν για την έρευνα και διάσωση, ακόμη και κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Πηγές: EΡΤ, Star, Dikastiko.gr