CULTURE
06/03/2020 13:50 EET | Updated 06/03/2020 16:37 EET

Αθήνα: Σε ποιο βαθμό ο κορονοϊός «χτύπησε» μουσεία, θέατρα, σινεμά, μουσικές σκηνές

Το ρεπορτάζ της HuffPost δίνει μία πρώτη αίσθηση σε σχέση με το κλίμα που διαμορφώνεται στη «σκιά» της επιδημίας.

Daniel Schultze / EyeEm via Getty Images

Με τον αριθμό των κρουσμάτων κορονοϊού να αυξάνεται στη χώρα μας ραγδαία τα τελευταία εικοσιτετράωρα και τον λοιμωξιολόγο - εκπρόσωπο του υπουργείου Υγείας και υπεύθυνο για τον κορονοϊό, Σωτήρη Τσιόδρα να επισημαίνει ότι τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να καταγραφεί αύξηση των κρουσμάτων στην Ελλάδα, οι αναβολές μεγάλων καλλιτεχνικών διοργανώσεων (από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μέχρι το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου) ήταν αναμενόμενες και εν τέλει, επιβεβλημένες. 

Πώς διαμορφώνεται ωστόσο το κλίμα στα μουσεία, τα θέατρα, τις κινηματογραφικές αίθουσες και στις μουσικές σκηνές της Αθήνας; Καταγράφεται πτώση ή (μέχρι στιγμής) υπάρχει ψυχραιμία;

 Η HuffPost μεταφέρει την εικόνα, λαμβάνοντας υπόψιν ότι τα δεδομένα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς.

Φωτογραφία: Eurokinissi

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Η διευθύντρια του ΕΑΜ στη HuffPost: «Υψηλή επισκεψιμότητα την τελευταία Κυριακή που το Μουσείο ήταν με ελεύθερη είσοδο»

Σύμφωνα με την κυρία Μαρία Λαγογιάννη, διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, μόνο δυο αίθουσες του μεγαλύτερου Μουσείου της χώρας «έκλεισε» ο κορονοϊός, κι αυτό διότι δεν είχαν τον απόλυτα κατάλληλο αερισμό. Κατά τ′ άλλα, «το Μουσείο είναι ανοιχτό, ενώ εμφάνισε ιδιαίτερα υψηλή επισκεψιμότητα την τελευταία Κυριακή 1η Μαρτίου που η είσοδος σ′ αυτό ήταν ελεύθερη. Η ίδια επισημαίνει επίσης ότι κανένα σχολείο δεν έχει ακυρώσει τις εκπαιδευτικές του επισκέψεις - μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, τουλάχιστον. «Κάθε δυο μέρες γίνεται απολύμανση στο Μουσείο, ενώ τηρούνται σχολαστικά όλοι οι κανόνες υγιεινής», μας λέει η κυρία Λαγογιάννη, υπογραμμίζοντας πως κάθε δημόσιος χώρος, έτσι και το ΕΑΜ, οφείλει να τηρεί όλα τα προληπτικά μέτρα. «Για την ασφάλεια όχι μόνο των επισκεπτών, αλλά και των εργαζόμενων», συμπληρώνει χαρακτηριστικά. Η ίδια αναφέρει, ακόμα, πως δεν υπήρξαν παράπονα ή διαμαρτυρίες από το κοινό για το κλείσιμο των αιθουσών που δεν είχαν τον απόλυτα κατάλληλο αερισμό (μια απ′ αυτές είναι η αίθουσα του Ανδριανού), ενώ η ίδια θυμίζει τέλος, πως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι ένα Μουσείο με πάρα πολύ μεγάλους χώρους - ενδεικτικά αξίζει να αναφέρει κανείς ότι η μόνιμη έκθεσή του εκτείνεται σε ένα χώρο που καλύπτει περί τα 9.500 τετραγωνικά μέτρα. «΄Οσο για τη συνέχεια, φυσικά θα ακολουθήσουμε όποιο πρωτόκολλο ορισθεί κεντρικά», καταλήγει η ίδια.

Φωτογραφία: Eurokinissi

Μουσείο Ακρόπολης: «Δεν αλλάζει η καθημερινότητα στο Μουσείο»

«Δεν αλλάζει κάτι στην καθημερινότητα του Μουσείου Ακρόπολης», αναφέρουν στη HuffPost εκπρόσωποί του. Η διοίκηση του Μουσείου παρακολουθεί πολύ προσεκτικά σε καθημερινή βάση τις οδηγίες των αρμόδιων κρατικών φορέων μεριμνώντας για την προστασία των επισκεπτών αλλά και του προσωπικού του. Το Μουσείο, μ′ άλλα λόγια, έχει λάβει τα μέτρα του, ενώ έχουν αυξηθεί οι υπηρεσίες καθαριότητας στους χώρους του», καταλήγουν οι άνθρωποί του. Σημειώνουν, τέλος, ότι σήμερα, Παρασκευή 6 Μαρτίου, Ημέρα Μνήμης Μελίνας Μερκούρη, που  η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία και τα μνημεία του κράτους είναι ελεύθερη, το Μουσείο Ακρόπολης λειτουργεί με ελεύθερη είσοδο μέχρι τις 22.00 και το εστιατόριο ως τα μεσάνυχτα. 

Φωτογραφία: Eurokinissi

Εθνικό Θέατρο: Sold out ο «Μακμπέθ», ακυρώσεις μόνο στην παιδική παράσταση από σχολεία

Η Πρώτη Κρατική Σκηνή της χώρας δεν έχει μέχρι στιγμής «πληγεί» από το γενικότερο κλίμα. Όσον αφορά τις μεγάλες σκηνές, ο «Μακμπέθ» στην Κεντρική Σκηνή είναι sold out. «Όχι μόνο δεν έχουμε ακυρώσεις, αλλά η παράσταση καταγράφει πληρότητα 100%, καθώς η ζήτηση συνεχίζεται αμείωτη» σύμφωνα με το Γραφείο Τύπου του Εθνικού Θεάτρου. Υπενθυμίζεται ότι η παράσταση ολοκληρώνει τον κύκλο της την Κυριακή 8 Μαρτίου και από τις 12 Μαρτίου μεταφέρεται, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Ούτε στην παράσταση «Φεγγάρι από χαρτί» στη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» υπάρχουν ακυρώσεις, αν και παρατηρείται μία ελαφρά μείωση στην προπώληση. Ακυρώσεις έχει ωστόσο, η παιδική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου από σχολεία -γεγονός απολύτως κατανοητό. Υπενθυμίζεται ότι στο Εθνικό Θέατρο οι συστηματικές απολυμάνσεις (όλων των χώρων και σκηνών ανά τακτικά χρονικά διαστήματα), αποτελούν κανόνα εδώ και πολλά χρόνια, πρακτική που ενδεχομένως δημιουργεί μία ασφάλεια στο κοινό, καθώς ούτως ή άλλως «είναι ο καλύτερα οργανωμένος θεατρικός οργανισμός της χώρας». 

Φωτογραφία: Eurokinissi
Εθνική Λυρική Σκηνή

Εθνική Λυρική Σκηνή: Χωρίς ακυρώσεις εισιτηρίων, το κοινό ρωτά εάν δίνονται κανονικά οι παραστάσεις

Δεν υπάρχουν ακυρώσεις εισιτηρίων για τις παραστάσεις της ΕΛΣ «απλώς μία ανησυχία του κόσμου εάν θα πραγματοποιηθεί ή θα ακυρωθεί η παράσταση. Μέχρι εκεί όμως» μας πληροφορεί το Γραφείο Τύπου της ΕΛΣ. Όσο για την προπώληση εισιτηρίων που αφορούν επικείμενες παραγωγές -π.χ. «Πάπισσα Ιωάννα» (πρεμιέρα 8 Μαρτίου)- εξελίσσεται ομαλά. Το κοινό επικοινωνεί σε καθημερινή βάση με την ΕΛΣ προκειμένου να ρωτήσει εάν η παράσταση που τους ενδιαφέρει θα δοθεί. Στην ίδια γραμμή είναι και οι απαντήσεις. «Εμείς απαντάμε πως αυτό που ξέρουμε για σήμερα είναι ότι η παράσταση θα δοθεί και καθημερινά παρακολουθούμε τις εξελίξεις και είμαστε σε επικοινωνία με το Υπουργείο τις οδηγίες του οποίου και θα ακολουθήσουμε». Το γεγονός ότι η μεγάλη αίθουσα της ΕΛΣ -η Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος- είναι χωρητικότητας 1400 θέσεων δημιουργεί εύλογα ανησυχία στους ανθρώπους που έχουν κλείσει εισιτήρια. Βεβαίως, η ανησυχία δεν αφορά μόνο το κοινό, αλλά και τους καλλιτέχνες. Όσο για το ΚΠΙΣΝ, όπου συστεγάζονται οι τρεις φορείς, οι διαδικασίες καθαριότητας και απολύμανσης έχουν εντατικοποιηθεί περαιτέρω. 

Πολίτες που ανησυχούν ότι πάσχουν από λοίμωξη του αναπνευστικού (πυρετό ή/και βήχα ή/και δύσπνοια) και ήρθαν σε επαφή με πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα ή έχουν ιστορικό ταξιδιού σε πληττόμενες χώρες θα πρέπει να επικοινωνούν με τον ΕΟΔΥ στο τηλ. 210.52.12.054.

Δεν θα πρέπει να επισκέπτονται ιδιωτικά ιατρεία, εφημερεύοντα νοσοκομεία, εξωτερικά ιατρεία κ.λπ. Ο ΕΟΔΥ θα μεριμνήσει για την διακομιδή τους σε νοσοκομεία αναφοράς του κορονοϊού.  Χρήσιμες πληροφορίες εδώ. 

 

9parusnikov via Getty Images

Μουσικές σκηνές: Πτώση, αλλά τα νεανικά σχήματα αντέχουν

Γνωστές μουσικές σκηνές, όπως ο «Σταυρός του Νότου» (με τρεις σκηνές) και το «Άλσος» (με χωρητικότητα 250 ατόμων) δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο πρόβλημα, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες της HuffPost οι ακυρώσεις μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Καταγράφεται μεν πτώση, αλλά όχι τόσο σοβαρή ακόμη. Επιπλέον, τα νεανικά μουσικά σχήματα -ενδεικτικό παράδειγμα η Μαρίζα Ρίζου στην Κεντρική Σκηνή του Σταυρού του Νότου- δουλεύουν (άλλο παράδειγμα, η προπώληση για το live της Ματούλας Ζαμάνη στο Piraeus Academy, στις 13 Μαρτίου, που είναι καλή). 

Από την άλλη, συναυλίες γνωστών καλλιτεχνών που είχαν προγραμματιστεί  τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου, αναβλήθηκαν προτού καν ανακοινωθούν, καθώς οι διοργανωτές αποφάσισαν να μην ρισκάρουν και να κλείσουν νέες ημερομηνίες τους επόμενους μήνες. Όσο ανεβαίνουν οι ηλικίες των καλλιτεχνών, άρα και του κοινού που τους ακολουθεί -άνω των 55 ετών- οι συνθήκες είναι πιο δύσκολες.

Όμως, υπάρχει και η άλλη όψη, που ανατρέπει εν μέρει τα παραπάνω, καθώς οι μεγάλες συναυλίες του Κολομβιανού σταρ Μαλούμα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (11 και 13 Μαρτίου), ο οποίος έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καταγράφουν πολύ μεγάλη πτώση στην προπώληση (παρότι ξεκίνησε με ρυθμούς πώλησης της τάξης των  200 εισιτηρίων την ημέρα). Ο Μαλούμα απευθύνεται σε εφήβους, μαθητές γυμνασίου και λυκείου, συνεπώς, μία καλή εξήγηση είναι η ανησυχία των γονέων. 

SerhiiBobyk via Getty Images

Κινηματογράφοι: Μείωση εισιτηρίων κατά 37% σύμφωνα με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Ο φόβος εξάπλωσης του κορονοϊού επηρέασε ως ήταν αναμενόμενο και τις κινηματογραφικές αίθουσες.

Ειδικότερα για την Αθήνα και σύμφωνα με τον υπεύθυνο του «Ιντεάλ», Γιάννη Παπανικολάου στη HuffPost, εδώ και περίπου μια εβδομάδα (από τέλος του Φεβρουαρίου οπότε και  ανακοινώθηκαν τα πρώτα έκτακτα μέτρα της κυβέρνησης), ο ιστορικός κινηματογράφος κατέγραψε πτώση σε ποσοστό 90% συγκριτικά με τις προηγούμενες εβδομάδες. 

Εξάλλου, ο αριθμός των εισιτηρίων που κόπηκαν πανελλαδικά το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, έχουν ως εξής: 

90.174 (27/2 - 4/3), 142.271 (20-26/2), 182.682 (13-19/2), 222.098 (6-12/2). 

Από τα συνολικά στοιχεία προκύπτει ότι υπήρξε μείωση της τάξης του 37% την τελευταία εβδομάδα (27/2 – 4/3) σε σχέση με την προηγούμενη, ενώ η μείωση σε σχέση με το μέσο όρο των τριών προηγούμενων εβδομάδων ήταν περίπου 50%. 

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι οι μειώσεις αυτές δεν μπορεί να αποδοθούν αποκλειστικά και μόνο στον φόβο του κορονοϊού. Κι αυτό γιατί η επισκεψιμότητα στους κινηματογράφους πάντα παρουσιάζει αύξηση λίγο πριν και μετά την τελετή απονομής των Όσκαρ (που πραγματοποιήθηκε στις 9 Φεβρουαρίου) και άμεση μείωση μετά από αυτό το διάστημα, ενώ εφέτος συνέπεσε και το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, που συνήθως προτιμώνται άλλες μορφές ψυχαγωγίας.

Αθηναϊκά Θέατρα

Διονύσης Παναγιωτάκης (Αθηναϊκά Θέατρα) στη HuffPost: Πτώση της τάξης του 70%

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Αθηναϊκά Θέατρα», ο πολύπειρος θεατρικός παραγωγός Διονύσης Παναγιωτάκης δήλωσε στη HuffPost ότι «η πτώση είναι της τάξης του 70% και ουσιαστικά τα θέατρα υπολειτουργούν. Είμαστε στο 30% και σε ό,τι μας αφορά, ακόμα δεν έχουμε ακυρώσει παραστάσεις. Αλλά, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα θα μειωθούν οι ημέρες των παραστάσεων -άλλα θέατρα το έχουν κάνει ήδη, λειτουργούν μόνο Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, ενώ κάποια θέατρα έκλεισαν. Αυτό που συμβαίνει, δεν έχει ξαναγίνει ποτέ και το θέμα είναι ότι δεν υπάρχει τρόπος αντιμετώπισης. Η ζημιά που θα γίνει στον χώρο του θεάτρου είναι τεράστια [...] Για παράδειγμα, η παράσταση της Ελευθερίας Αρβανιτάκη (πρεμιέρα Σάββατο 7 Μαρτίου, Πειραιώς 131) ήταν sold out στην προπώληση. Ήδη αυτή την εβδομάδα έχουμε πολλές ακυρώσεις». 

Όσο για το ενδεχόμενο απόφασης να κλείσουν θέατρα, κινηματογράφοι μουσικές σκηνές κλπ,παράδειγμα για δεκαπέντε ημέρες, ο κ. Παναγιωτάκης επισημαίνει ότι «ίσως, αν συμβεί κάτι τέτοιο, δεν επιστρέψει ο κόσμος στο θέατρο» προσθέτοντας ότι «το πρόβλημα δεν λύνεται, ο ιός θα συνεχίσει να μεταδίδεται και μετά από δεκαπέντε μέρες». 

Η ανησυχία αφορά εκτός του κοινού και το προσωπικό. «Χθες, μου έλεγε ο ταμίας του θεάτρου Αλίκη -οι ταμίες έρχονται σε συνεχή επαφή με τον κόσμο- ότι τα χέρια του από τη συνεχή απολύμανση έχουν πλέον πρόβλημα», είπε ο κ. Παναγιωτάκης. 

Η εικόνα στα «Αθηναϊκά Θέατρα», που διαχειρίζονται επτά γνωστές θεατρικές σκηνές της Αθήνας (Μικρό Παλλάς, Θέατρο Αλίκη, Θέατρο Χορν, Θέατρο Μικρό Χορν, Θέατρο Λαμπέτη, Αποθήκη, Εμπορικόν) και μία μουσική σκηνή (Πειραιώς 131), είναι ενδεικτική του κλίματος που έχει διαμορφωθεί την τελευταία εβδομάδα.