Η χρονιά που η ευρωπαϊκή πολιτική αεροπορία ανέκαμψε – στο +1% η κίνηση στην Ελλάδα

Στο 83% η αεροπορική κίνηση το 2022, έναντι του 2019, με 1,8 εκατ. λιγότερεςπτήσεις
South Jets / 500px via Getty Images

Πρώτα η πανδημία και έπειτα ο πόλεμος στην Ουκρανία, με την εισβολή της Ρωσίας, δημιούργησαν ένα νέο καθεστώς στην ταξιδιωτική κίνηση, τόσο για λόγους αναψυχής, όσο και για επαγγελματικούς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol, το 2022 σημειώθηκαν 9,3 εκατομμύρια πτήσεις, ήτοι το 83% της κίνησης του 2019. Αυτό σημαίνει 1,8 εκατ. λιγότερες από το 2019, αλλά 3,1 εκατ. περισσότερες από το 2021.

Οσον αφορά το 2023, η πρόβλεψη είναι να φθάσει στο 92% των προ-COVID επιπέδων, αλλά υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία, λόγω των προκλήσεων με το ενεργειακό και με τη ζήτηση.

Μάλιστα, η περιορισμένη ζήτηση έχει φέρει τους ισολογισμούς των περισσότερων αεροπορικών εταιρειών πίσω στο μαύρο, για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας, παρά το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές των εισιτηρίων, λόγω της ενεργειακής κρίσης.

Πάντως, ενώ η επιβατική κίνηση περιορίστηκε, οι εμπορευματικές μεταφορές (106%) συνεχίζουν να παραμένουν πάνω από τα επίπεδα του 2019.

Πάντως, οι καθυστερήσεις και η ακρίβεια σε αναχωρήσεις και αφίξεις, ήταν χειρότερες σε σχέση με το 2019, καθώς η καλοκαιρινή περίοδος ανέκαμψε ταχύτατα, ενώ υπήρχε και έλλειψη προσωπικού. Η ακρίβεια των αναχωρήσεων ήταν 6-7 ποσοστιαίες μονάδες χειρότερη από το 2019.

Τώρα, τα ταξίδια εκτός Ευρώπης κινήθηκαν στο 74% του 2019, ενώ η ενδοευρωπαϊκή κίνηση ήταν στο 85% του 2019.

Όλα τα μεγάλα αεροδρόμια, εκτός από το iGA της Κωνσταντινούπολης, είχαν μειωμένη κίνηση, μεταξύ 18% και 32%, κάτω από τα επίπεδα του 2019.

Ωστόσο, τα αεροδρόμια που εξυπηρετούν κυρίως ευρωπαϊκούς προορισμούς έκλεισαν το 2022 πιο κοντά ή και πάνω από την κίνηση του 2019.

Συνολικά το 2022 είχαμε 35 εκατομμύρια τόνους λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σε σχέση με το 2019 (Ιανουάριος έως Νοέμβριος), 2 δισεκατομμύρια επιβάτες (425 εκατομμύρια λιγότερους από το 2019), 9,3 εκατ. πτήσεις 2022 έναντι 11,1 εκατ. 2019, 17 λεπτά καθυστέρηση πτήσης άφιξης (+33% έναντι 2019) και 71,7% ακρίβεια άφιξης (6,4% χαμηλότερη από το 2019).

Σχετικά με την κίνηση ανά κράτος, όλες οι χώρες, πλην τεσσάρων, είχαν μειωμένη αεροπορική κίνηση. Ενδεικτικά, η Γερμανία είχε 509.000 πτήσεις λιγότερες (-25%), το Ηνωμένο Βασίλειο -426.000 πτήσεις (-20%), η Γαλλία -212.000 (-13%), η Λετονία (-36%, -31.000 πτήσεις) και η Σλοβενία (-32%, -10.000). Από την άλλη, οι θετικές σε κίνηση χώρες, ήταν: η Αλβανία είχε (+37%, +11.000 πτήσεις), η Βοσνία και Ερζεγοβίνη (+14%, +3.000), η Αρμενία (+32%, +9.000 πτήσεις), και η Ελλάδα (+1%, +5.000 πτήσεις).

Δημοφιλή