Η Θεσσαλονίκη «διψά» για κρουαζιέρα

Οι κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας, παγκοσμίως στο 7Ο Posidonia Sea Tourism Forum
Alexandros Iconomidis

Για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη συγκεντρώθηκε σύσσωμος ο κλάδος της κρουαζιέρας και ταυτόχρονα δεκάδες εταιρείες από την Ελλάδα και το εξωτερικό που σχετίζονται με αυτή τη μορφή του θαλάσσιου τουρισμού (αεροπορικές εταιρείες, ταξιδιωτικά γραφεία κ.λ.π.).

Μάλιστα οι κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας είδαν τις εγκαταστάσεις του λιμένα, και τις γενικότερες υποδομές, εξετάζοντας σοβαρά να σχεδιάσουν δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη.

Η επιλογή της Θεσσαλονίκης δεν ήταν τυχαία για τη διοργάνωση του διήμερου 7ο Posidonia Sea Tourism Forum (σήμερα και αύριο), καθώς η «νύμφη του Θερμαϊκού», όπως αποκαλείται, γνώρισε τεράστια άνθιση της κρουαζιέρας το 2022 (61 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων), το λιμάνι έγινε homeport, δηλαδή επιβίβασης ταξιδιωτών και το 2023 αναμένεται με ακόμα περισσότερες προσεγγίσεις.

Πάνω από 400 εκπρόσωποι της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας συγκεντρώθηκαν, λοιπόν, στο διήμερο 7ο Posidonia Sea Tourism Forum, που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά στην 12χρονη ιστορία του.

POSIDONIA

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, απηύθυνε πρόσκληση στον κλάδο της κρουαζιέρας να επενδύσει στη Θεσσαλονίκη. Όπως είπε, «με την εκπληκτική φυσική ομορφιά και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της, η Θεσσαλονίκη έχει τη δυνατότητα να γίνει σημαντικός προορισμός για τους ταξιδιώτες κρουαζιέρας. Η Θεσσαλονίκη προσφέρει ένα μοναδικό συνδυασμό ιστορικών και σύγχρονων αξιοθέατων, όπως μουσεία, γκαλερί και μια ζωντανή γαστρονομική σκηνή. Επενδύοντας στη Θεσσαλονίκη, η διεθνής βιομηχανία κρουαζιέρας θα μπορούσε να βοηθήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στην τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης, παρέχοντας παράλληλα στους ταξιδιώτες μια αξέχαστη εμπειρία σε μια από τις πιο όμορφες και συναρπαστικές πόλεις της Ευρώπης». Ο περιφερειάρχης τόνισε ότι ακόμα και σε απόσταση μιας ώρας από τη Θεσσαλονίκη, ο επισκέπτης μπορεί να γευτεί τις παραλίες της Χαλκιδικής αλλά και να ζήσει την ιστορία στη Βεργίνα. Μάλιστα, επισήμανε ότι η Θεσσαλονίκη ως τόπος αποτελεί το λιμάνι των Βαλκανίων με ό,τι συνεπάγεται σε τουρίστες που θέλουν να έρθουν από τις γειτονικές χώρες για να πάρουν κρουαζιερόπλοιο, τονίζοντας, ενώ σημείωσε ότι γίνονται προσπάθειες για απευθείας αεροπορική σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και ΗΠΑ. Παράλληλα ανέφερε ότι το Posidonia Sea Tourism Forum θέλει να διεξάγεται κάθε δύο χρόνια στη Θεσσαλονίκη.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο οποίος αναφέρθηκε στις αλλαγές που συντελούνται στην πόλη, με το νέο λιμάνι και το ανανεωμένο αεροδρόμιο.

Οι εργασίες του Forum άνοιξαν με κεντρική ομιλία του Πιερφραντσέσκο Βάγκο, εκτελεστικού προέδρου της MSC Cruises και προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κορυαζιέρας (CLIA), ο οποίος μίλησε για τη σημασία της βιωσιμότητας και για τα μέτρα που λαμβάνει η βιομηχανία κρουαζιέρας για να μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της. Τόνισε ότι «η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει κάνει τεράστια τεχνολογικά άλματα σε λιγότερο από 15 χρόνια, καθώς προσπαθούμε να επιτύχουμε τους στόχους μας για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Για παράδειγμα, η MSC Cruises θέτει αργότερα φέτος σε λειτουργία πλοία που είναι 55% πιο αποδοτικά όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά ναυτικό μίλι, σε σύγκριση με προηγούμενες κατηγορίες σκαφών που κατασκευάστηκαν το 2009».

Με την ιδιότητά του ως προέδρου της CLIA, ο Πιερφραντσέσκο Βάγκο μίλησε για τις προσπάθειες της Ένωσης να προωθήσει την ανάπτυξη της βιομηχανίας κρουαζιέρας παγκοσμίως. Τόνισε τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών κρουαζιέρας, των κυβερνήσεων και άλλων εμπλεκόμενων μερών για τη διασφάλιση της συνεχούς επιτυχίας του κλάδου.

«Η βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι ζωτικό μέρος της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας και έχει τη δυνατότητα να συνεισφέρει σημαντικά στις τοπικές οικονομίες», είπε και κατέληξε: «Δεσμευόμαστε να συνεργαστούμε με όλους τους εμπλεκόμενους για να διασφαλίσουμε ότι ο κλάδος θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να ευδοκιμεί τα επόμενα χρόνια».

Κατά τη διάρκεια της πρώτης θεματικής συζήτησης του Forum με τίτλο «Επιστροφή στην Ανάπτυξη: Οι Προκλήσεις που έχουν μπροστά τους Εταιρείες Κρουαζιέρας και Προορισμοί», ο Γου Ζενγκάνγκ, πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε., ανέφερε ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει επιτύχει γρήγορη και πλήρη ανάκαμψη στον κλάδο της κρουαζιέρας, ξεπερνώντας τα προπανδημικά επίπεδα καθώς, παρά τις προκλήσεις, στον Πειραιά οι κρουαζιέρες ξανάρχισαν τον Μάιο του 2021, ταχύτερα από άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καταγράφοντας σημαντικές επιδόσεις στον τομέα της κρουαζιέρας ήδη από το 2021.

Το 2019, το λιμάνι του Πειραιά είχε σπάσει το φράγμα του 1 εκατομμυρίου επιβατών κρουαζιέρας. Έκτοτε, το λιμάνι όχι μόνο πέτυχε γρήγορη και πλήρη ανάκαμψη αλλά ξεπέρασε και τα προ της πανδημίας επίπεδα. Το λιμάνι εξυπηρέτησε με επιτυχία σημαντικό αριθμό κρουαζιερόπλοιων, συμβάλλοντας στην ανάκαμψη της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας.

Συνολικά, το 2022 ήταν χρονιά-ρεκόρ για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, με έσοδα και κερδοφορία στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών. Το τμήμα κρουαζιέρας του λιμανιού παρουσίασε σημαντική αύξηση τόσο στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων όσο και στην επιβατική κίνηση. Το 2022, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 190%, σε 880.416 επιβάτες σε σύγκριση με 303.665 το 2021. Οι ελλιμενισμοί κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν επίσης κατά 79%, σε 677 ελλιμενισμούς σε σύγκριση με 379 έναν χρόνο νωρίτερα, υπερβαίνοντας τα επίπεδα του 2019, πριν από την Covid.

Ο Γου Ζενγκάνγκ είπε ότι ένας νέος τερματικός σταθμός κρουαζιέρας είναι υπό κατασκευή, ο οποίος, όταν ολοκληρωθεί, θα μπορεί να φιλοξενήσει τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο. Αναμένεται να ολοκληρωθεί σε μια περίοδο 2-3 ετών, ακολουθώντας τη διαδικασία αδειοδότησης από τα εμπλεκόμενα υπουργεία και πάντα σε αγαστή και στενή συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση.

Οι Φίγκεν Αγιάν, πρόεδρος της MedCruise, Μαρί-Καρολίν Λορέντ, γενική διευθύντρια της CLIA Ευρώπης, Γουίμπκε Μέγιερ, διευθύνων σύμβουλος της TUI Cruises GmbH και Κρις Θεοφιλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Celestyal, μοιράστηκαν επίσης τις σκέψεις και τα αισιόδοξα μηνύματά τους για την ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας παγκοσμίως και πιο συγκεκριμένα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο Γουίμπκε Μέγιερ σημείωσε: «Αυτό το καλοκαίρι θα είμαστε ακόμα πιο δυνατοί από πριν. Η ζήτηση υπάρχει, ειδικά για την Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα για την Ελλάδα που είναι πολύ δημοφιλής στους Γερμανούς τουρίστες. Βλέπουμε πολύ αυξημένες κρατήσεις για τα επόμενα χρόνια καθώς επεκτείνουμε τον στόλο μας. Θα έχουμε περισσότερες ευκαιρίες να αναπτύξουμε πλοία σε αυτή την περιοχή και από τον επόμενο χρόνο θα κάνουμε homeporting στο Ηράκλειο. Η συντονισμένη συνεργασία με τους προορισμούς, που διασφαλίζει ότι προσφέρουμε εξαιρετική εμπειρία στον τοπικό πληθυσμό και στους επισκέπτες μας σε θέματα όπως η πολιτική ελλιμενισμού και η ενίσχυση της διαφάνειας, μπορεί να μας βοηθήσει όλους να κατευθύνουμε πιο αποτελεσματικά τις ροές επισκεπτών που διαχειριζόμαστε. Ο αριθμός των Γερμανών που κάνουν διακοπές κρουαζιέρας είναι ακόμα πολύ μικρός και οι δυνατότητες ανάπτυξης είναι τεράστιες, πράγμα που σημαίνει ότι η Ελλάδα ως αγαπημένος προορισμός για τους Γερμανούς θα κερδίσει ακόμα περισσότερο στο μέλλον».

Ο Κρις Θεοφιλίδης τόνισε ότι: «Έχει ξεχωριστή σημασία το γεγονός ότι η εκδήλωση πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, που για την Celestyal Cruises είναι ένας πολύ σημαντικός προορισμός, καθώς έχουμε ένα πλοίο εδώ κάθε Κυριακή. Ένα ακόμη μεγαλύτερο σκάφος, το Celestyal Journey, θα ξεκινήσει κρουαζιέρες από τη Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβριο. Πιστεύουμε ότι ο αριθμός των επιβατών το 2023 θα φτάσει τα επίπεδα του 2019 και παραμένουμε ιδιαίτερα αισιόδοξοι για ισχυρή ανάπτυξη στο μέλλον».

Κατά την πρώτη ημέρα του Forum, η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ένωση Ιδιοκτητών Κρουαζιερόπλοιων & Συνδεδεμένων Μελών με σκοπό τον συντονισμό δράσεων και διμερών σχεδίων δράσης, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου πηγαίνει προς την κατεύθυνση που προδιαγράφουν τα διεθνή πρότυπα εξυπηρέτησης. Ο Αθανάσιος Λιάγκος, ως πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, είπε: «Μία από τις πρώτες ενέργειες που θα κάνουμε ως αποτέλεσμα αυτής της συμφωνίας είναι να εφαρμόσουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση της κατανομής θέσεων ελλιμενισμού πλοίων και για την επίλυση προβλημάτων όπως βίζες, τεστ Covid και μετανάστευση στα 13 λιμάνια-μέλη της Ένωσης μας. Στο πλαίσιο αυτού του Μνημονίου, θα συντονίσουμε τις δραστηριότητες των μελών μας για την ανάπτυξη λιμενικής πολιτικής, τη συμμετοχή των λιμένων στην περιφερειακή ανάπτυξη και τη δημιουργία ισχυρών και ανταγωνιστικών εταιρειών παροχής λιμενικών υπηρεσιών».

Το 7ο Posidonia Sea Tourism Forum συνεχίζεται αύριο με πλήθος συζητήσεων, σεμιναρίων και παρουσιάσεων.

Δημοφιλή