Ευτύχης Βασιλάκης- Aegean: Τι δείχνουν οι κρατήσεις για το υπόλοιπο της χρονιάς

«Πτήση» με χαμηλή ορατότητα – Οι άμυνες της αεροπορικής για τους επόμενους μήνες.
ASSOCIATED PRESS

Η πορεία της πανδημίας σε διεθνές επίπεδο από τον Αύγουστο και μετά διέψευσε τις προσδοκίες των μεγάλων αερομεταφορέων, μαζί και της Aegean, με τον πρόεδρο της Ευτύχη Βασιλάκη να προβλέπει έναν δύσκολο χειμώνα. Ωστόσο, ο ίδιος τόνισε πως κανείς δεν πρέπει να ξεχνά «την αξιοπιστία και το μερίδιο αγοράς που κέρδισε η χώρα το καλοκαίρι του 2020, έναντι των υπόλοιπων ανταγωνιστών της στη Νότια Ευρώπη και την Μεσόγειο».

Από τις 15 Ιουνίου έως και τα μέσα Ιουλίου, οπότε άρχισαν να αίρονται οι περιορισμοί μετακινήσεων διεθνώς και ο ελληνικός τουρισμός «άνοιγε» η Aegean διατηρούσε αισιόδοξες προβλέψεις για την ανάκαμψη κατά τους τρεις «καυτούς» καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και για διατήρηση της τάσης έως και τον Οκτώβριο.

Η αύξηση των κρουσμάτων ωστόσο στην Ευρώπη και οι ισχύοντες περιορισμοί μετακίνησης από μεγάλες αγορές του εξωτερικού όπως η Ασία ή οι ΗΠΑ φρέναραν την αρχική αισιοδοξία του Ιουνίου. Είναι ενδεικτικό ότι η καλύτερη ημέρα των τελευταίων μηνών για την Aegean, από πλευράς πτητικού έργου, ήταν η 24η Αυγούστου, οπότε ο αριθμός των πτήσεων διαμορφώθηκε σε 277. Το μέγεθος αυτό όμως υπολείπεται σημαντικά έναντι των αντίστοιχων επιδόσεων του 2019, οπότε κατά την ημέρα αιχμής - την 9η Αυγούστου 2019- , ο αριθμός των πτήσεων είχε διαμορφωθεί σε 455. Εξίσου χαμηλές είναι και οι επιδόσεις της επιβατικής κίνησης, η οποία στο γ΄τρίμηνο της χρονιάς υποχώρησε κατά 65%.

Για τους τελευταίους τρείς μήνες της χρονιάς, ο Ευτύχης Βασιλάκης, μιλώντας στο πλαίσιο της ενημέρωσης για τα αποτελέσματα 6μήνου του ομίλου, υπογράμμισε ότι «η ορατότητα είναι εξόχως χαμηλή», με τις κρατήσεις να περιορίζονται μόλις σε ορίζοντα 20ημέρου. Οι επίδοξοι ταξιδιώτες σχετίζονται μόνον με ταξίδια αναψυχής, καθώς οι κρατήσεις για επαγγελματικά ταξίδια «είναι εντελώς παγωμένα», σύμφωνα με τον ίδιο. Οι κρατήσεις δε προέρχονται από το «τρίγωνο» Γερμανίας, Αυστρίας και Ελβετίας, με τις Γαλλία και Βρετανία να ακολουθούν πολύ χαμηλότερα, ενώ τη ζήτηση από Ισπανία και Ιταλία να είναι σχεδόν μηδενική. Η ζήτηση από τα Βαλκάνια, χώρες της Κεντρικής Ευρώπης αλλά και της Μέσης Ανατολής είναι επίσης τυπικά «παγωμένες» λόγω των διαφόρων περιορισμών σε σχέση με την πανδημία κορωνοϊού. Η εγχώρια κίνηση από την άλλη, παραμένει μειωμένη, ωστόσο, αποτελεί μια σταθερή πηγή εσόδων για τον όμιλο της Aegean.

Έτσι για τους τελευταίους μήνες του χρόνου- χωρίς σοβαρές ανατροπές ή νέα lockdowns- ο πρόεδρος της Aegean προέβλεψε πως η επιβατική κίνηση θα ανέλθει μόλις στο 1/3 του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.

Η Aegean ωστόσο συνεχίζει να χτίζει τις άμυνες της, αναμορφώνοντας το χρόνο παράδοσης της παραγγελίας-μαμούθ των νέων αεροσκαφών Airbus, προσφεύγοντας σε δανειοδότηση από το ΤΕΠΙΧ, αλλά προσβλέποντας σε νέα στήριξη της απασχόλησης από την κυβέρνηση.

Συγκεκριμένα, η Aegean αναμένεται να παραλάβει το σύνολο των αεροσκαφών της μέχρι το 2026, ενώ κατά το διάστημα 2020-2022 θα παραληφθούν 15, έναντι 26 αεροπλάνων που προγραμματιζόταν, αρχικά, να παραληφθούν. Ήδη, κατά το τελευταίο διάστημα, η Aegean παρέλαβε 5 από τα 15 αεροπλάνα που πρόκειται να παραλάβει το διάστημα 2020-2022. Με την κίνηση αυτή, η αεροπορική επιτυγχάνει να μειώσει, κατά 90 εκατ. ευρώ, το ποσό των προκαταβολών για τις νέες παραλαβές μεταξύ πρώτου εξαμήνου 2020 και 2021.Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη λήξη συμφωνιών leasing για 26 αεροσκάφη από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως και τον Ιανουάριο του 2021, προσδίδει μεγαλύτερη ευελιξία στην Aegean, επιτρέπoντας την εξοικονόμηση κεφαλαίων.

Επίσης τον Αύγουστο του 2020 ο όμιλος υπέγραψε ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες για την χορήγηση Ομολογιακού Δανείου ποσού 150 εκατ. ευρώ, διάρκειας 5 ετών, κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19. Επίσης ο όμιλος τον Αύγουστο του 2020, υπέγραψε ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες για τη μετατροπή της υπάρχουσας γραμμής κεφαλαίου κίνησης ύψους 120 εκατ. ευρώ σε Κοινοπρακτικό δάνειο σε μορφή ανακυκλούμενης πίστωσης (Syndicated Revolving Credit Facility), συνολικού ποσού 120 εκατ. ευρώ λήξης τον Σεπτέμβριο 2022. Συνολικά μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί 92 εκατ. ευρώ.

Τέλος, ο Ευτύχης Βασιλάκης εκτίμησε πως η πολιτεία θα επεκτείνει το πρόγραμμα ΣΥΝ-Εργασία προκειμένου να στηρίξει τις απολαβές εκείνων που τίθενται σε καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας.

Δημοφιλή