Eurovision: Οδηγός της τελευταίας στιγμής για τον Πρώτο Ημιτελικό

Φαβορί, παραλειπόμενα, η ελληνική συμμετοχή και όλα όσα θα δούμε από τη Δημόσια Τηλεόραση.
H Αμάντα στη γενική πρόβα (Δευτέρα 9 Μαΐου). REUTERS/Yara Nardi
H Αμάντα στη γενική πρόβα (Δευτέρα 9 Μαΐου). REUTERS/Yara Nardi
Yara Nardi via Reuters

Ανοίγει σήμερα, Τρίτη 10 Μαΐου, η αυλαία για την 66η διοργάνωση του πανευρωπαϊκού διαγωνισμού τραγουδιού της Eurovision, που για το 2022 φιλοξενείται στο Τορίνο. Συμμετέχουν 40 χώρες -ανάμεσα τους και η απομακρυσμένη πλην φανατική λάτρης του διαγωνισμού- Αυστραλία.

Δια της απουσίας της λάμπει η Ρωσία, την οποία η EBU υπό τη βαριά σκιά της εισβολής στην Ουκρανία, απέκλεισε από το φετινό διαγωνισμό ήδη από τις 24 Φεβρουαρίου.

Η ελληνική αποστολή

Φετινή εκπρόσωπος της Ελλάδας είναι η Αμάντα Γεωργιάδη, μεγαλωμένη στη Νορβηγία, με καταγωγή από τα Ιωάννινα, τα οποία επισκέπτεται κάθε καλοκαίρι.

Ο τίτλος του τραγουδιού της ελληνικής συμμετοχής είναι «Die Together», γραμμένο από την ίδια την Αμάντα και τον συνεργάτη της Bjørn Helge Gammelsæter. Πρόκειται για μια συναισθηματική και ταυτόχρονα δυναμική μπαλάντα, που αφηγείται μια αληθινή ιστορία αγάπης.

Τη σκηνοθεσία της σκηνικής εμφάνισης της ελληνικής συμμετοχής υπογράφει ο Φωκάς Ευαγγελινός. Η ερμηνεύτρια εμφανίζεται στη σκηνή μόνη, περιστοιχισμένη από άδειες αναποδογυρισμένες καρέκλες, σε ένα σκηνικό που παίζει με τους φωτισμούς και το υγρό στοιχείο, προμηνύοντας εκπλήξεις.

Ο Πρώτος ημιτελικός

Στον αποψινό ημιτελικό διαγωνίζονται κατά σειρά οι εξής 17 χώρες: Αλβανία, Λετονία, Λιθουανία, Ελβετία, Σλοβενία, Ουκρανία, Βουλγαρία, Ολλανδία, Μολδαβία, Πορτογαλία, Κροατία, Δανία, Αυστρία, Ισλανδία, Ελλάδα (15η θέση), Νορβηγία, Αρμενία. Η Κύπρος θα εμφανιστεί στον δεύτερο ημιτελικό που θα προβληθεί τη Πέμπτη 12 Μαΐου.

Τον Α’ ημιτελικό παρακολουθούν και δίνουν τη βαθμολογία τους οι εθνικές επιτροπές των 17 διαγωνιζόμενων χωρών και εκείνες της Γαλλίας και της Ιταλίας. Τα τραγούδια των «Big Five» (Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία ως διοργανώτρια χώρα) δεν διαγωνίζονται, αλλά ψηφίζουν στους δύο ημιτελικούς(τιμής ένεκεν για τους πάλαι ποτέ διοργανωτές του διαγωνισμού).

Αμάντα. REUTERS/Yara Nardi
Αμάντα. REUTERS/Yara Nardi
Yara Nardi via Reuters

Φαβορί και αουτσάιντερ

Η ελληνική αποστολή εμφανίζεται 15η κατά σειρά, ενώ θεωρείται σχεδόν σίγουρο πως θα καταφέρει να κερδίσει το εισιτήριο για τον τελικό του Σαββάτου. Κονταροχτυπιέται μάλιστα με τα τραγούδια φαβορί της Ουκρανίας και της Ολλανδίας ίσως και για την πρώτη θέση του ημιτελικού.

Με βάση τα τελευταία προγνωστικά θεωρείται πως η Αρμενία, η Λετονία,η Πορτογαλία κα η Νορβηγία δεν θα δυσκολευτούν να εξασφαλίσουν μια θέση στον τελικό. Αντίθετα, στα μεγαλύτερα αουτσάιντερ της ημέρας συγκαταλέγονται οι συμμετοχές της Μολδαβίας, της Αυστρίας και της Αλβανίας.

Μετά την πρώτη γενική πρόβα, την οποία παρακολούθησαν οι 500 διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι που βρίσκονται στο Τορίνο, καθώς και οι 1.000 διαπιστευμένοι μέσω διαδικτύου η γενική αίσθηση που η άφησε η ελληνική αποστολή ενθουσίασε: «Η Αμάντα ήταν άψογη φωνητικά, το τραγούδι το έβγαλε σαν να ακοής την ηχογραφημένη εκδοχή του».

Πολιτικοποίηση και ουδετερότητα

Ο φετινός διαγωνισμός έχει χαρακτηριστεί ως ο πιο πολιτικοποιημένος στην ιστορία του θεσμού με τα τραγούδια να φέρουν μηνύματα -πέρα από τα πανανθρώπινα που μας ενώνουν- και για όλα σας μας διχάζουν ή μας απειλούν -από την κλιματική κρίση και τον βιγκανισμό ως τα περιοριστικά πρότυπα ομορφιάς-. Αυτά παρά τη σθεναρή αντίσταση της «ουδέτερης» EBU, που θεωρεί τον διαγωνισμό περισσότερο μια γιορτή διαφορετικότητας και αποδοχής και λιγότερο μια αφορμή για προβληματισμό γύρω από τα κακώς κείμενα.

Τεχνικές δυσκολίες

Οι συνεχείς τεχνικές δυσκολίες της φετινής διοργάνωσης έχουν προκαλέσει την έντονη αντίδραση, τον εκνευρισμό και την απογοήτευση στις καλλιτεχνικές ομάδες πολλών αποστολών, καθώς αρκετές εξαναγκάστηκαν να αλλάξουν εντελώς τη σκηνική τους παρουσία.

Οι αντιδράσεις των συμμετοχών στα κοινωνικά δίκτυα οδήγησαν την EBU να προειδοποιήσει με αυστηρό μήνυμα όλους όσοι επιτίθενται δημόσια, ακόμα και μέσω διαδικτύου, στους Διοργανωτές του φετινού Διαγωνισμού. «Όποιος ξεπερνά τα όρια της καταχρηστικής συμπεριφοράς, θα μπλοκάρεται αμέσως και θα καταγγέλλεται» αναφέρεται σχετικά.

Η Ουκρανία στην πρόβα για τον ημιτελικό, 9 Μαΐου 2022. REUTERS/Yara Nardi
Η Ουκρανία στην πρόβα για τον ημιτελικό, 9 Μαΐου 2022. REUTERS/Yara Nardi
Yara Nardi via Reuters
Οι καλλιτέχνες LUM!X και Πία Μαρία από την Αυστρία. REUTERS/Yara Nardi
Οι καλλιτέχνες LUM!X και Πία Μαρία από την Αυστρία. REUTERS/Yara Nardi
Yara Nardi via Reuters
Αλβανία, πρόβα για τον ημιτελικό. REUTERS/Yara Nardi
Αλβανία, πρόβα για τον ημιτελικό. REUTERS/Yara Nardi
Yara Nardi via Reuters

Η μέταδοση και το 12άρι

Οι δύο Ημιτελικοί (10 και 12 Μαΐου) και ο Τελικός (14 Μαΐου) θα μεταδοθούν σε απευθείας σύνδεση με τη σκηνή του Pala Olimpico στις 10 μ.μ., από τη Δημόσια Τηλεόραση και Ραδιοφωνία (τηλεοπτικά από την ΕΡΤ1, ραδιοφωνικά από το Δεύτερο Πρόγραμμα και τη Φωνή της Ελλάδας και διαδικτυακά από την ψηφιακή πλατφόρμα ERTFLIX και μέσω live streaming από το ertnews.gr).

Το 12άρι και τη βαθμολογία της ελληνικής κριτικής επιτροπής, στον Τελικό της Eurovision, το Σάββατο 14 Μαΐου, θα ανακοινώσει η Στεφανία Λυμπερακάκη (Stefania), εκπρόσωπός μας στον περσινό διαγωνισμό, που κατέκτησε τη 10η θέση.

Στον σχολιασμό των δύο Ημιτελικών, καθώς και του Τελικού, θα είναι η Μαρία Κοζάκου και ο Γιώργος Καπουτζίδης.

Με πληροφορίες από ertnews.gr

Δημοφιλή