H Γερμανία στρέφεται στα ρομπότ για να καλύψει εκατομμύρια κενές θέσεις εργασίας

Τον Ιούνιο, περίπου 1,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας έμειναν κενές ενώ έως το 2035 θα συνταξιοδοτηθούν πάνω από 7 εκατ. εργαζόμενοι.
Εργαζόμενοι στην γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW κατασκευάζουν μπαταρίες για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εργαζόμενοι στην γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW κατασκευάζουν μπαταρίες για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
via Associated Press

Η ατμομηχανή της Ευρώπης ξεμένει ... από χέρια.

Τα τελευταία χρόνια ο τεράστιος βιομηχανικός τομέας στην Γερμανία, δυσκολεύεται να αντικαταστήσει το εργατικό δυναμικό που συνταξιοδοτείται ή αποσύρεται με αποτέλεσμα να στρέφεται στα ρομπότ.

Στην εταιρεία παραγωγής ανταλλακτικών μηχανών S&D Blech, ο επικεφαλής της μονάδας λείανσης αποσύρεται μέσα στο επόμενο διάστημα. Με την έντονη έλλειψη εργατικού δυναμικού στη χώρα όμως, οι υποψήφιοι για να αναλάβουν την εξειδικευμένη αλλά και βρώμικη και επικίνδυνη χειρωνακτική εργασία, είναι λίγοι.

Σύμφωνα με το Reuters, τα εκατομμύρια των μεταναστών που φτάνουν στη Γερμανία αναζητώντας εργασία, δεν είναι εξειδικευμένα στην υψηλή τεχνολογία των γερμανικών εργοστασίων με αποτέλεσμα η εκπαίδευσή τους να καθυστερεί την είσοδο τους στην παραγωγή.

Στο μεταξύ, η χώρα ξεμένει από εργατικό δυναμικό. Τον Ιούνιο, περίπου 1,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας έμειναν κενές, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Τα Γερμανικά Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια (DIHK) υποστηρίζουν ότι περισσότερες από τις μισές εταιρείες δυσκολεύονται να καλύψουν κενές θέσεις, με την οικονομία να χάνει σχεδόν 100 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Westend61 via Getty Images

Ο διευθύνων σύμβουλος της S&D Blech, Henning Schloeder εξηγεί στο Reuters, γιατί η εταιρεία, όπως και πολλές ακόμη, στρέφονται πλέον στην αυτοματοποίηση και την ψηφιοποίηση.

«Η εύρεση ενός νέου επικεφαλής της μονάδας λείανσης ήταν δύσκολη όχι μόνο λόγω της όλης εμπειρίας που έχει, αλλά και επειδή είναι μια δουλειά που κανείς δεν θέλει να κάνει πια. Όσοι εργάζονται σε αυτό το πόστο έρχονται αντιμέτωποι με πολύ υψηλή θερμότητα και συνεχή θόρυβο, ενώ οι σπινθήρες που εκτοξεύει μπορεί να είναι επικίνδυνοι» υποστηρίζει ο Σλόντερ..

Επτά εκατ. συνταξιούχοι έως το 2035

Όμως οι γεννήσεις πλέον στην Γερμανία, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι εντυπωσιακά μικρότερες με αποτέλεσμα το εργατικό δυναμικό τα επόμενα χρόνια να είναι πολύ μικρότερο, όσο και η βιομηχανική παραγωγή μεγαλώνει. Υπολογίζεται ότι 7 εκατομμύρια εργαζόμενοι στη Γερμανία θα συνταξιοδοτηθούν έως το 2035.

«Με παρόμοιες αλλαγές που επηρεάζουν άλλες ανεπτυγμένες οικονομίες, ο αντίκτυπος των προηγμένων τεχνολογιών αυτοματισμού από τη ρομποτική στην τεχνητή νοημοσύνη θα είναι ευρέως αισθητός», δήλωσε η Nela Richardson, επικεφαλής οικονομολόγος στην παγκόσμια μισθοδοσία και πάροχο υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού ADP.

″Μακροπρόθεσμα, όλες αυτές οι καινοτομίες αλλάζουν το παιχνίδι για τον κόσμο της εργασίας. Ο καθένας θα κάνει τη δουλειά του διαφορετικά”, είπε στο Reuters.

Οι μεγάλες επενδύσεις στον αυτοματισμό από κατασκευαστές αυτοκινήτων και άλλους βιομηχανικούς κολοσσούς έχουν μετατρέψει τη Γερμανία στην τέταρτη μεγαλύτερη αγορά ρομπότ στον κόσμο και την μεγαλύτερη στην Ευρώπη.

.
.
Reuters

Καθώς τα ρομπότ γίνονται φθηνότερα και ευκολότερα στη λειτουργία τους, οι συχνά οικογενειακές εταιρείες που αποτελούν τον οικονομικό κορμό της χώρας τα προτιμούν. Από κατασκευαστές όπως η S&D Blech μέχρι αρτοποιεία, πλυντήρια και σούπερ μάρκετ στρέφονται πλέον στα ρομπότ για να καλύψουν τις θέσεις εργασίας που κανείς δεν θέλει.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Ομοσπονδία Ρομποτικής, περίπου 26.000 ρομπότ εγκαταστάθηκαν στη Γερμανία πέρυσι - αριθμός που ξεπέρασε μόνο το 2018, προτού η πανδημία COVID-19 επιβραδύνει την ετήσια ανάπτυξη κατά μέσο όρο 4%.

«Τα ρομπότ επιτρέπουν την επιβίωση εταιρειών που βλέπουν το μέλλον τους σε κίνδυνο λόγω ελλείψεων προσωπικού», δήλωσε ο Ralf Winkelmann, διευθύνων σύμβουλος της FANUC Γερμανίας, η οποία πουλά περίπου τα μισά ρομπότ ιαπωνικής κατασκευής σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ο Ralf Hartdegen, του οποίου η εταιρεία συμβούλων καθοδηγεί τις εταιρείες σε αυτό το είδος μετάβασης, υποστήριξε ότι «οι εταιρείες που επιθυμούν να αυτοματοποιήσουν την παραγωγή τους αλλά δεν θέλουν να απολύσουν τους εργαζόμενους τους, βασίζουν όλο και περισσότερο τα σχέδιά τους γύρω από την συνταξιοδότηση των εργαζομένων τους.

Η οικογενειακή ROLEC, η οποία παράγει συστήματα προστασίας βιομηχανικών ηλεκτρονικών και εξοπλισμού ελέγχου, αγόρασε το πρώτο της ρομπότ πέρυσι, για να είναι σε θέση να προχωρά την παραγωγή και στη διάρκεια της νύχτας.

Η εταιρεία έχει ήδη αποκτήσει ένα δεύτερο μηχάνημα και σχεδιάζει να συνεχίσει να επενδύει στον αυτοματισμό.

«Είναι υπέροχο όταν ανάβετε το φως το πρωί και οι εργαζόμενοι βρίσκουν τα εξαρτήματα που χρειάζονται στο δοχείο αποθήκευσης και έχουν υποστεί επεξεργασία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Matthias Rose στο Reuters.

,
,
Reuters

Η αυξανόμενη αυτοματοποίηση αντικατοπτρίζει επίσης το γεγονός ότι τα ρομπότ έχουν γίνει πιο εύχρηστα, χωρίς να απαιτούνται δεξιότητες προγραμματισμού. Τα περισσότερα διαθέτουν πλέον μια διεπαφή ανθρώπινης μηχανής, μια οθόνη αφής παρόμοια με ένα smartphone, δήλωσε ο Florian Andre, συνιδρυτής της SHERPA Robotics, μιας start-up που εστιάζει σε εταιρείες με 20 έως 100 υπαλλήλους.

Ακόμη και οι εργαζόμενοι και τα συνδικάτα, που κάποτε φοβούνταν την απώλεια θέσεων εργασίας, έχουν μια ολοένα και πιο θετική άποψη. Μια έρευνα που δημοσιεύθηκε από το robots marketplace automatica τον Ιούνιο διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί Γερμανοί εργαζόμενοι θεωρούν ότι τα ρομπότ βοηθούν στην αντιμετώπιση των ελλείψεων εργατικού δυναμικού.

Η Rose της ROLEC είπε ότι το αρχικό της εγχείρημα στον τομέα της αυτοματοποίησης το 2022 είχε ως αποτέλεσμα μια μεγάλη συσσώρευση παραγγελιών που σήμαινε ότι οι εργαζόμενοι έπρεπε να εργάζονται υπερωρίες και τα Σάββατα. «Ήταν μια καλή αρχική κατάσταση για το πρώτο μας ρομπότ, καθώς θεωρήθηκε ως βοηθός αντί ως ανταγωνιστης», πρόσθεσε.

via Associated Press

Ένας εκπρόσωπος του ισχυρού συνδικάτου IG Metall της Γερμανίας είπε ότι τα ρομπότ που υιοθετούνται ως μέρος μιας μακροπρόθεσμης εταιρικής στρατηγικής, αντί να μειώνουν γρήγορα το κόστος, μπορούν να βοηθήσουν να γίνει η εργασία «πιο υγιής, πιο ενδιαφέρουσα και ασφαλής».

Ο κατασκευαστής φορτηγών και λεωφορείων Daimler Truck (DTGGe.DE) χρησιμοποιεί εκτενώς τη ρομποτική, ιδιαίτερα στην ανύψωση βαρέων αντικειμένων και εργασιών που είναι δύσκολες και επικίνδυνες για την ανθρώπινη υγεία και ζωή.

«Ο άνθρωπος παραμένει πιο ευέλικτος και ικανός από τις μηχανές», δήλωσε ο Matthias Krust, επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας.

Κι ενώ η ρομποτική εξελίσεται και ενσωματώνεται στην καθημερινότητα των ανθρώπων, όλοι ελπίζουν να παραμείνει στις θέσεις που της δίνουν οι άνθρωποι ώστε να μην γίνει το αντίθετο.

Πληροφορίες από Reuters

Δημοφιλή