Μυθικές διαδρομές στον Όλυμπο τον Απρίλιο

Ηλίας Γερμαντζίδης

Όπως κάθε χρονιά, έτσι και φέτος, δώσαμε ραντεβού να βρεθούμε, να κάνουμε σκι και να περάσουμε όμορφα στον χιονισμένο Όλυμπο. Μετά από έναν χρόνο δουλειάς, covid, αποστολών εντός και εκτός Ελλάδας είχαμε, σίγουρα, πολλά να πούμε με τους φίλους! Με την Ραλού, τον Γιώργο, τον Δήμο και τον Τάσο ξεκινήσαμε την ανάβαση την Πέμπτη το βράδυ από την Γκορτσιά για το καταφύγιο της Πετρόστρουγκας.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Μοιράσαμε τα υλικά, φορτωθήκαμε σαν τα μουλαράκια και αρχίσαμε να ανηφορίζουμε με τους φακούς. Η νύχτα ήταν μεθυστική! Ψηλά, βλέπαμε τα αστέρια στον καθαρό ουρανό και χαμηλά τα φώτα του Δίον, της Κατερίνης και της Θεσσαλονίκης. Επικρατούσε άπνοια και χαμηλή θερμοκρασία, κατάλληλη για πεζοπορία.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Όταν φτάσαμε στην τοποθεσία Μπάρμπα, στα μισά περίπου της διαδρομής, το χιόνι ήταν αρκετό για να βάλουμε, πλέον, τα ορειβατικά σκι στα πόδια και α συνεχίσουμε μέχρι το καταφύγιο. Φτάσαμε στις 3:00 τα μεσάνυχτα. H πρώτη ομάδα μας περίμενε δίπλα στη σόμπα και μας υποδέχθηκε με τσίπουρα και μεζέδες. Γίναμε έντεκα συνολικά και ο Mike μας ταξίδεψε στις μακρινές αποστολές από την Νέα Ζηλανδία μέχρι την Γροιλανδία, το Εκουαδόρ και την Παταγονία! Βρέθηκε εκεί για την μελέτη για την Κλιματική Αλλαγή που “τρέχει” σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο της Λωζάννης (EPFL). Κανείς δεν ήθελε να πάει για ύπνο!

Ηλίας Γερμαντζίδης

Την επόμενη, συνεχίσαμε για το Οροπέδιο των Μουσών, χωρισμένοι πάλι σε δυο ομάδες. Το Ντερέκι είχε κλειστές στροφές με τα σκι (kick turns) και στενά περάσματα ανάμεσα σε έλατα και ρόμπολα. Το χιόνι είχε γίνει αρκετά μαλακό από τη ζέστη (+10C) και σε συνδυασμό με το βαρύ σακίδιο έκαναν αρκετά ζόρικη την ανάβαση.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Περάσαμε τις Μάντρες και λίγο πριν την κορυφή της Σκούρτας (2.476 μ.) εμφανίστηκαν πίσω μας τρεις ορειβάτες, εμφανώς ταλαιπωρημένοι. Σε κάθε βήμα τους βούλιαζαν μέχρι την λεκάνη. Είχαμε έναν σύντομο διάλογο και αφού τους ρώτησα τι σκόπευαν να κάνουν και αν χρειάζονταν βοήθεια συνέχισα την πορεία μου.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Όταν έφτασα στην κορυφή, μου φώναξαν από μακριά ότι θα επιστρέψουν πίσω, προς το καταφύγιο της Πετρόστρουγκας.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Είχε πέσει το σούρουπο όταν είδαμε μπροστά μας το Στεφάνι και το φως στο καταφυγίου Χρήστος Κάκαλος να τρεμοπαίζει. Μια ζεστή σούπα όταν φτάσαμε ήταν βάλσαμο μετά την ανάβαση.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Ξημέρωσε Σάββατο και ανυπομονούσαμε όλοι μας να τσουλήσουμε παρέα στις γύρω κορυφές του Οροπεδίου! Ξεκινήσαμε να ετοιμαζόμαστε, κάναμε έλεγχο του εξοπλισμού (arva, φτυάρι, ασύρματο) και τα παιδιά άρχισαν να ανηφορίζουν για την Τούμπα (2.801 μ.). Έμεινα πίσω για να πάρω και τα τελευταία πράγματα και τους είπα ότι θα τους συναντήσω στο Στεφάνι.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Βρισκόμουν έξω από το καταφύγιο, έβαζα την κάμερα στο σακίδιο και ξαφνικά άκουσα δυνατές φωνές. Αρχικά, πίστεψα ότι φώναζαν από απόλαυση όσο κατέβαιναν την πλαγιά. Πήγα στην άκρη του καταφυγίου να δω τι γίνεται και διαπίστωσα ότι μόλις έπεσε μια χιονοστιβάδα! Πήρα το spltiboard και επιτάχυνα τις κινήσεις μου για να πάω να τους βρω.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Πολύ σύντομα ήμουν κοντά τους, στην βάση του Στεφανιού και ένιωσα ανακούφιση όταν είδα ότι όλοι ήταν καλά. Επικράτησαν γέλια! Σε πρώτη φάση, μόνο να γελάσουμε μπορούσαμε. Σε δεύτερη φάση, όταν επιστρέψαμε στο καταφύγιο, αξιολογήσαμε τις κινήσεις μας και αναλύσαμε τι πήγε στραβά.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Για να πέσουν οι παλμοί και να μας φύγει γρήγορα αυτή η γεύση ακολούθησε τσίπουρο και χταποδάκι κάτω από τον ζεστό ήλιο.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Αυτός ήταν και ο λόγος άλλωστε που προκλήθηκε η υγρή και αργή χιονοστιβάδα (θερμοκρασία γύρω στους 10C).

Ηλίας Γερμαντζίδης

Ήταν μεγάλη σε μήκος (περίπου 200μ) αλλά μικρή σε βάθος (30εκ).

Ηλίας Γερμαντζίδης

Για να μην συμβεί κάτι αντίστοιχο την επόμενη ημέρα που θα κατεβαίναμε από το Οροπέδιο των Μουσών στα Πριόνια, πήγαμε με τον Δήμο να ελέγξουμε την είσοδο στο ρέμα του Γκαβού. Από εκεί θα τσουλούσαμε από τα 2600μ στα 1.100μ υψόμετρο, μια διαδρομή που την έχουμε κάνει αρκετές φορές στο παρελθόν.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Οι συνθήκες, όμως, στην αρχή της κατάβασης δεν θα μας το επέτρεπαν αυτή τη φορά και κρίναμε ότι είναι ακατάλληλες για να μπούμε στο ρέμα. Την ώρα που συζητούσαμε όλα αυτά ξεπρόβαλαν στο βάθος φιγούρες ορειβατών που ανέβαιναν στο οροπέδιο

Ηλίας Γερμαντζίδης

Ήταν ο Άλκης, ο Βάκης, ο Σάκης και ο Νίκος Κρούπης με την παρέα του. Τα χαράματα της Κυριακής, γύρω στις 5:30, ξεκίνησαν για τον Μύτικα (2.918μ) και τους ακολούθησε ένα ζευγάρι Ιταλών που ήρθαν στον Όλυμπο για ορειβατικό σκι. Από το καταφύγιο βλέπαμε τους φακούς τους όσο διέσχιζαν το Στεφάνι.

Ηλίας Γερμαντζίδης

Το πρωί της Δευτέρας, πριν αρχίσει να κατεβαίνει η δεύτερη ομάδα, ο Μιχάλης πήρε δείγματα αφρικανικής σκόνης από την Τούμπα για να τα αναλύσει στο εργαστήριο και διαπίστωσε ότι στα Μεγάλα Καζάνια έπεσε ακόμη μια χιονοστιβάδα. Αυτή ήταν ακόμη μία επιλογή για κατάβαση στο βόρειο τμήμα του βουνού την οποία αποκλείσαμε νωρίτερα λόγω συνθηκών. Τελικά, ο αέρας κόπασε και η δεύτερη ομάδα επέλεξε το Γομαροστάλι. Πέρασαν τα φιξαρισμένα συρματόσχοινα και έπειτα απόλαυσαν μερικές στροφές στο ρέμα του Γκαβού!

Ηλίας Γερμαντζίδης

Κατεβήκαμε όλοι μας από ασφαλείς και διαφορετικές διαδρομές αλλά ο τελικός προορισμούς ήταν ο ίδιος, η ταβέρνα στα Πριόνια, στα 1.100μ. Όπου μας περίμεναν ζεστές μπριζόλες, κρύες μπύρες και μια παρέα να παίζει ρεμπέτικα τραγούδια!

Ski Mountaineering Olympus Map, ROUTE

Σε λευκό υπόβαθρο απεικονίζονται:

• διαδρομές ανάβασης

• 6 διαδρομές κατάβασης, οι οποίες κατηγοριοποιούνται σύμφωνα με τον βαθμό δυσκολίας

• καταφύγια

• πιθανά σημεία προσγείωσης ελικοπτέρου

• επικίνδυνα σημεία για χιονοστιβάδες

Οδηγίες Download

1. Κατεβάστε την εφαρμογή Avenza Maps , η οποία διατίθεται δωρεάν στο Play Store, στο App Storeκαι στο Windows Phone Store.

2. Ανοίξτε την εφαρμογή και επιλέξτε το εικονίδιο αγοράς χάρτη.

3. Στο πεδίο αναζήτησης πληκτρολογείστε «ROUTE maps Ski Mountaineering Olympus Map» και θα εμφανιστεί ο χάρτης μας πάνω απ’ την περιοχή του Ολύμπου. Επιλέξτε τον για να τον κατεβάσετε.

4. Ενεργοποιήστε το GPS και δείτε τη θέση σας να εμφανίζεται στον χάρτη με μπλε κουκίδα.

Μπορείτε να παραγγείλετε την πλήρη έκδοση του χάρτη Ολύμπου σε αδιάβροχο χαρτί εδώ και για την πλήρη έκδοση του ψηφιακού χάρτη Ολύμπου για smarthphones και tablets εδώ.