Θα σφυρίξουν ξανά τα τρένα; Ο πρώτος στόχος της κυβέρνησης

Πολιτικός και συμβολικός στόχος η επαναφορά του δικτύου σε κατάσταση λειτουργίας, όμως υπάρχει επιπλέον λόγος: Εάν δεν ξεκινήσουν τα τρένα, οι κλοπές υλικών θα είναι καταστροφικές.
 REUTERS/Alexandros Avramidis
REUTERS/Alexandros Avramidis
ALEXANDROS AVRAMIDIS via Reuters

Με μία σειρά κινήσεων - εκ των οποίων ορισμένες μπορούν εκ των πραγμάτων να χαρακτηριστούν ως ”διορθωτικές” - η κυβέρνηση επιχειρεί από σήμερα να ανακτήσει τον πρώτο λόγο σε επίπεδο πολιτικών παρεμβάσεων και δημόσιας συζήτησης, θέτοντας εκείνη το πλαίσιο εντός του οποίου θα δρομολογηθεί η ”επόμενη ημέρα” της φοβερής τραγωδίας στα Τέμπη.

Πρώτος στόχος, τουλάχιστον χρονικά, είναι ”να σφυρίξουν ξανά τα τρένα” σε όλη τη χώρα - κίνηση που έχει (και) συμβολική αξία. Ουσιαστικά, είναι το πρώτο βήμα για να συνέλθει σταδιακά η κοινωνία από το σοκ της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη, όπου χάθηκαν 57 άνθρωποι, φέρνοντας στην επιφάνεια κενά και παραλείψεις που σε μεγάλο βαθμό πέρασαν επί σειρά ετών ”κάτω από τα ραντάρ” του πολιτικού συστήματος, της Δικαιοσύνης και των ΜΜΕ.

Η ανάληψη ευθυνών προτιμότερη από τον ”στρουθοκαμηλισμό”

Συνομιλητές του πρωθυπουργού, τονίζουν ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν φοβάται να παραδεχθεί λάθη, ενώ θεωρεί υποχρέωσή του να αφουγκραστεί σε κάθε περίπτωση τις αντιδράσεις της κοινωνίας. Η απόφασή του να κάνει μία αναλυτική ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την Κυριακή, είχε αυτό ακριβώς το νόημα, λένε: Να απευθυνθεί στους πολίτες χωρίς διαμεσολαβητές και να ζήτησει με ειλικρίνεια «μια μεγάλη συγγνώμη, τόσο προσωπική, όσο και στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια».

Στον αντίποδα, υποστηρίζουν στην κυβέρνηση, ο Αλέξης Τσίπρας δεν ανταποκρίνεται, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ δείχνει τεράστια βιασύνη στην προσπάθειά του να αποποιηθεί - προκαταβολικά - κάθε ευθύνη, αμφισβητώντας ακόμα και τις προθέσεις ή τις ικανότητες της Δικαιοσύνης με τη στάση του.

Ο πρωθυπουργός, λένε, δήλωσε ήδη ότι θα προτείνει «σε όλα τα κόμματα να δεσμευτούμε από τώρα ότι, στην επόμενη Βουλή, θα συσταθεί Ειδική Επιτροπή (Εξεταστική) που θα διερευνήσει την πονεμένη ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων όλη την τελευταία εικοσαετία»., ενώ ανέφερε ότι θα ζητήσει «αμέσως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από φίλες χώρες τη συνδρομή τους σε τεχνογνωσία, ώστε να αποκτήσουμε, επιτέλους, σύγχρονα τρένα» και θα αγωνιστεί «για να έχουμε πρόσθετη κοινοτική χρηματοδότηση προκειμένου να συντηρηθεί και να αναβαθμιστεί γρήγορα το υφιστάμενο δίκτυο».

Εάν ο κύριος Τσίπρας επιλέξει τη γραμμή των άκρων και την άρνηση κάθε ευθύνης, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, απλώς θα διαπιστώσει ότι οι πολίτες δεν είναι ούτε αμνήμονες, ούτε αφελείς. ”Δεν υπάρχουν Έλληνες, εκτός της κομματικής γυάλας του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι να θεωρούν ότι η αμέσως προηγούμενη κυβέρνηση είναι άμοιρη ευθυνών. Όλοι θυμόμαστε την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με όρους προχειρότητας και ανικανότητας σε τιμή μάλλον εξευτελιστική.

ΜΕΤΡΟ Τρίτη 7 Μαρτίου 2023 (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)
ΜΕΤΡΟ Τρίτη 7 Μαρτίου 2023 (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)
Eurokinissi

″Ποιός φοβάται την έρευνα για τις συμβάσεις;”

Το παραπάνω ρητορικό ερώτημα, που θέτουν κυβερνητικοί παράγοντες, στρέφεται επίσης εναντίον της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά και του ΠΑΣΟΚ.

″Εάν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ θεωρούν ότι διαθέτουν επαρκή στοιχεία και επιχειρήματα, τότε δεν έχουν λόγο να φοβούνται ή να αποφεύγουν μία έρευνα σε βάθος χρόνου - με όρους διαφάνειας και διακομματικής αποδοχής - σχετικά με την υλοποίηση συμβάσεων για την θωράκιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέσω αναβάθμισης των τεχνολογικών υποδομών”, λένε χαρακτηριστικά.

Από την κυβέρνηση επιμένουν ότι πίσω από τις πολυετείς καθυστερήσεις στο μεγάλο υποδομής του ηλεκτρονικού συστήματος για τα τρένα κρύβονται:

- Οι διαδοχικές παρατάσεις και οι υπογραφές συμπληρωματικών συμβάσεων σε ένα έργο που υπογράφηκε το 2014 και είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2016. Μάλιστα, το 2018, ενώ υπήρχε και η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η συμπληρωματική σύμβαση του έργου δεν υπογράφηκε ποτέ.

- Οι χρόνοι απόκρισης δομών του ελληνικού Κράτους σε ό,τι αφορά προμήθειες, αποφάσεις επί προσφυγών, προσλήψεις.

- Οι συνέπειες της περιόδου των μνημονίων στη στελέχωση και λειτουργία του ΟΣΕ.

″Αυτά είναι ορισμένα μόνο από τα στοιχεία που αναδεικνύουν ότι οι παθογένειες στο ζήτημα των ελληνικών σιδηροδρόμων αρχίζουν βαθιά στο χρόνο και καμιά Κυβέρνηση, ούτε η δική μας, δεν έχει καταφέρει να τις απαλείψει ολοκληρωτικά, παρά τα όσα κατά καιρούς έγιναν”, δηλώνουν.

Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός επικοινώνησε χθες με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και ζήτησε τη στήριξη της Επιτροπής στην προσπάθεια αναδιοργάνωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων. H Πρόεδρος της Επιτροπής, υποσχέθηκε πλήρη στήριξη της Ελλάδας με την συνεργασία κάθε αρμόδιου ευρωπαϊκού οργανισμού. Εμπειρογνώμονες της Επιτροπής και της Υπηρεσίας της ΕΕ για τους σιδηρόδρομους θα έρθουν αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα.

Δημοφιλή