ΤΟ BLOG
18/09/2018 15:01 EEST | Updated 18/09/2018 15:02 EEST

Ο Bryan Ferry και η σκοτεινή μα και τόσο ποθητή ματαιότητα του έρωτα

Frank Hoensch via Getty Images

Ο Bryan Ferry που η εμφάνιση του στο Ηρώδειο πριν λίγες ημέρες ήταν η τέταρτη του στην Αθήνα (είχαν προηγηθεί δύο με τους Roxy Music στις αντίστοιχες περιόδους ύπαρξης τους και, ενδιάμεσα σε αυτές, άλλη μια σόλο) και στις 26 Σεπτεμβρίου θα εορτάσει τα εβδομηκοστά τρίτα γενέθλια του είναι, όπως και αρκετοί άλλοι βέβαια, γνωστός ως «τραγουδιστής του έρωτα». Ποια είναι όμως η αληθινή σχέση του με το κινητήριο για την ανθρώπινη οντότητα συναίσθημα όπως φαίνεται από την δημιουργική πλευρά του, μέσα δηλαδή από τα τραγούδια που έχει γράψει; 

Οπως και πολλοί άλλοι από όλους τους χώρους της ανθρώπινης δημιουργικότητας ο Bryan Ferry είναι μια βαθιά αντιφατική προσωπικότητα και πιθανότατα είναι η ευφυής σύνθεση αυτών των εσωτερικών αντιφάσεων του η οποία ήρθε να προστεθεί στο ταλέντο του και τον κατέστησε εξαρχής ξεχωριστό, αν όχι μοναδικό. Για παράδειγμα μόνον αυτός κατέφυγε σε έναν απόλυτο κομφορμισμό ως...αντίδοτο σε έναν άλλο κομφορμισμό! Αν και δηλαδή αρχικά, όπως και τα υπόλοιπα μέλη των Roxy Music, υιοθέτησε την αισθητική του glam rock (έντονο μακιγιάζ και φανταχτερά ρούχα, συχνά κατασκευασμένα όχι από ύφασμα αλλά άλλα υλικά) κατάλαβε ότι, αργά ή γρήγορα, θα υπέκυπταν και αυτοί στο τυποποιημένο, αν όχι «επίσημο», στιλ της εποχής για τους rock μουσικούς, δηλαδή περισσότερο ή λιγότερο μακριά μαλλιά και σταθερά μπλου τζιν παντελόνι. 

Brian Cooke via Getty Images

Όντως αυτό συνέβη με τους άλλους του γκρουπ αλλά η αντίδραση του ιδίου ήταν να διατηρεί τα μαλλιά του σε ένα πολύ προσεγμένο κόψιμο (με την χαρακτηριστική φράντζα του!) και, πολύ περισσότερο, να αρχίσει να φοράει μόνο καλοραμμένα κουστούμια ή και σμόκιν, από μια στιγμή και μετά επώνυμων σχεδιαστών, πάντα με την κατάλληλη γραβάτα ή και παπιγιόν που, ακόμα και στη σκηνή, μπορεί ίσως να χαλάρωνε αλλά ποτέ δεν έβγαζε! Ηταν η δική του «ήρεμη επανάσταση» απέναντι στην δήθεν ενδυματολογική επανάσταση του rock της εποχής η οποία με την σειρά της υποτίθεται ότι πραγμάτωνε την - εξαγγελθείσα μεν στα τέλη της δεκαετίας του ’60 αλλά μηδέποτε επί της ουσίας πραγματοποιηθείσα – κοινωνική, ακόμα και πολιτική όπως ήθελαν να πιστεύουν κάποιοι, επανάσταση του ιδιώματος.

Anwar Hussein via Getty Images

Ακόμα μεγαλύτερες όμως είναι οι αντιφάσεις στην προσωπική ζωή του. Είναι πραγματικά άξιο απορίας το πωςο ντροπαλός και, κατά δική του ομολογία, αρκετά...άγαρμπος νεαρός ζωγράφος (που μετά το πέρας των σπουδών του, αντί να ασχοληθεί με την τέχνη του, προτίμησε την πιο σίγουρη επιλογή του να την...διδάξει σε κάποιο κολέγιο όπου και μαζί με μερικούς φοιτητές του σχημάτισε τους Roxy Music) εξελίχθηκε σύντομα σε διεθνή πλέιμποϊ με ολοφάνερη προτίμηση στα μοντέλα. Η πρώτη βέβαια και γνωστότερη από αυτές ήταν η Αμερικανίδα Τζέρι Χολ που μετά από διετή περίπου σχέση τον άφησε για τον Mick Jagger με τον οποίο είχε μια πιο μακρόχρονη και βέβαια πολύ πιο δημοσιοποιημένη σχέση. Μοντέλο όμως – αν και περισσότερο «κοσμική παρουσία» - ήταν και η κατά δέκα τέσσερα χρόνια νεότερη του Λούσι Χέλμορ με την οποία παντρεύτηκε το ’82, απέκτησαν συνολικά τέσσερις γιους και πήραν διαζύγιο το ’03 εξαιτίας μια σχέσης της. Στη συνέχεια η Χέλμορ παντρεύτηκε τον αρκετά νεότερο της άντρα με τον οποίο είχε σχέση αλλά αυτοκτόνησε πριν λίγο καιρό λόγω ψυχολογικών προβλημάτων σε ηλικία πενήντα οκτώ ετών. Μετά το διαζύγιο ο Ferry είχε μια σειρά από σχέσεις, ανάμεσα τους και με ένα μοντέλο και πάλι και νεότερη του κατά τριάντα πέντε (!) χρόνια και παντρεύτηκε χωρίς καμία δημοσιότητα για δεύτερη φορά το ’12 με μια δημοσιοσχεσίτρια και φίλη ενός από τους γιους του αλλά αυτός ο γάμος του διήρκεσε μόλις ενάμισυ χρόνο περίπου.

Είναι ολοφάνερο ότι (εκτός από την εικοσαετία του πρώτου γάμου του κατά την οποία ήταν πραγματικά ένας αφοσιωμένος σύζυγος και πατέρας) αυτή είναι η πορεία ζωής κάποιου που, για να το θέσω λίγο επιγραμματικά, είναι κυριολεκτικά ερωτευμένος με τον....έρωτα. Ο Bryan Ferry ανήκει στην κατηγορία των ανθρώπων για τους οποίους ο έρωτας δεν είναι απλά ένα συναίσθημα, έστω και πάρα πολύ σημαντικό αλλά απαραίτητος όσο σχεδόν και ο αέρας που αναπνέουν. Για αυτόν το να αναζητεί, να επιζητεί μάλλον ο άνθρωπος τον έρωτα είναι μια νομοτέλεια, «don’t ask me why I’m feeling blue/ Cause loving you is all I can do» όπως το είχε συνοψίσει πολύ ωραία ο ίδιος σε ένα στίχο του, κατά τα άλλα με κοινωνικό θέμα, «Street Life». Αντίθετα μάλιστα από ό,τι μπορεί να υποθέσει κανείς αυτή η άποψη του δεν αποκρυσταλλώνεται στην μεγαλύτερη επιτυχία των Roxy Music, το «Love Is The Drug», που παρά τον «πιασάρικο» τίτλο – σλόγκαν του και το ότι φυσικά από μουσικής πλευράς είναι ένα αληθινό διαμάντι το θέμα του στην πραγματικότητα είναι η ανάγκη για σεξ η οποία πρέπει να ικανοποιείται με έστω και περιστασιακό όπως στην περίπτωση που περιγράφει το τραγούδι.

Waring Abbott via Getty Images

Η σχεδόν «μεταφυσική» όμως ανάγκη του Bryan Ferry για τον έρωτα και το πως εξελίχθηκε – και αντίστοιχα και ο ίδιος μέσα από αυτήν – στην πάροδο του χρόνου φαίνεται πολύ πιο καθαρά στα τραγούδια των Roxy Music που παραθέτω στη συνέχεια με χρονολογική σειρά καταλήγοντας σε ένα και μόνον από την προσωπική διαδρομή του.

«Ladytron» (από το πρώτο και ομότιτλο album των Roxy Music, 1972)

I’ll find some way of connection, hiding my intention

Then I’ll move up close to you

I’ll use you and I’ll confuse you and then I’ll lose you

Still you won’t suspect me… 

 

«Editions Of You» (από το δεύτερο album των Roxy Music «For Your Pleasure», 1973)

So love me, leave me, do what you will

Who knows what tomorrow might bring?

Learn from your mistakes is my only advice

And stay cool is still the main rule

Don’t play yourself for a fool… 

 «In Every Dream Home A Heartache» (από τα πλέον «βαθιά» τραγούδια τους, επίσης από το «For Your Pleasure»)

Open plan living

Bungalow ranch style

All of its comforts

Seem so essential

I bought you mail order

My plain wrapper baby

Your skin is like vinyl

The perfect companion

You float my new pool

De luxe and delightful

Inflatable doll

My role is to serve you

Disposable darling

Can’t throw you away now

Immortal and life size

My breath is inside you

I’ll dress you up daily

And keep you till death sighs

Inflatable doll

Lover ungrateful

I blew up your body

But you blew my mind 

«Pyjamarama» (κυκλοφορία μόνο σε single, παράλληλα με το «For Your Pleasure»)

I may seem a fool to you for everything I say or think or do

How could I apologies for all those lies

The world may keeps us far apart but up in heaven, angel

You can have my heart

Diamonds may be your best friend

But like laughter after tears

I’ll follow you to the end… 

«A Song For Europe» (το πιο αμφίσημο ίσως τραγούδι του; και από το τρίτο album τους «Stranded» που και αυτό κυκλοφόρησε το 1972)

Now, only sorrow

No tomorrow

There’s no today for us

Nothing is there

For us to share

But yesterday

These cities may change

But there always remains

My obsession

Through silken waters

My gondola glides

And the bridge, it sighs

I remember

All those moments

Lost in wonder

That we’ll never

Find again

There’s no more time for us

Nothing is there

For us to share

But yesterdays… 

«Mother Of Pearl» (επίσης από το «Stranded» και γραμμένο από τον πιανίστα Ferry κατή την διάρκεια διακοπών του στηνΚέρκυρα σε ένα μπάσο που ήταν το μοναδικό όργανο το οποίο είχε μαζί του!)

If you’re looking for love

In a looking glass world

It’s pretty hard to find

Oh mother of pearl

I wouldn’t trade you

For another girl

Divine intervention

Always my intention

So I take my time… 

«The Thrill Of It All» (από το τέταρτο album του γκρουπ «Country Life», 1974)

Everywhere I look

I see your face

I hear your name

All over the place

Hey girl

Though you’re gone

Still I recall

The thrill of it all 

 «All I Want Is You» (επίσης από το «Country Life»)

Don’t want to hear

What’s going on

I don’t care

What’s new

Don’t want to know

About anything

Cause all I want

Is you 

 «Out Of The Blue» (ομοίως από το «Country Life»)

If I were you

I would stay

For a little while

If you were me

Would you walk out

In style? 

«Both Ends Burning» (από το πέμπτο album των Roxy Music «Siren», 1975)

Tell me will I ever learn?

It’s too late, the rush is on

Both ends burning and I can’t control

The fire’s raging in my soul tonight

Oh will it never end?

Put your foot around the bend

Drive me crazy to an early grave

Tell me what is there to save tonight... 

«Dance Away» (από το έκτο album του συγκροτήματος «Manifesto», 1979)

Loneliness is a crowded room

Full of open hearts turned to stone

All together, all alone

All at once my whole world had changed

Now I’m in the dark, off the wall

Lit the strobe light up the wall

I close my eyes and dance till dawn... 

«Same Old Scene» (από το έβδομο album του συγκροτήματος «Flesh And Blood», 1980)

Nothings last forever

Of that I’m sure

Now you’ve made an offer

I’ll take some more

Young loving may be

Oh so mean

Will I still survive

The same old scene? 

«More Than This» (από το όγδοο και τελευταίο στούντιο – είχε ήδη κυκλοφορήσει ένα live και ακολούθησαν αρκετά περισσότερα πριν και κατά την διάρκεια της περιόδου της επανένωσης τους – album των Roxy Music «Avalon», 1982)

It was fun for a while

There was no way of knowing

Like dream in the night

Who can say where we’re going

No care in the world

Maybe I’m learning

Why the sea on the tide

Has no way of turning

More than this, you know there is nothing

More than this, tell me one thing

More than this, you know there is nothing...

«To Turn You On» (επίσης από το «Avalon»)

Then I wonder is it fair

Now you’re on your own

Who cares about you

Except me, God help me

When things go wrong

I do anything to turn you

Must phone me, you know me

When things go wrong

I do anything to turn you on... 

Ο Bryan Ferry άρχισε να κυκλοφορεί προσωπικούς δίσκους ήδη από το 1973, κυρίως με διασκευές τραγουδιών άλλων καθώς κρατούσε τα δικά του για εκείνους των Roxy Music. Μετά όμως από το πέμπτο προσωπικό album του το ’78 έκανε μια μεγάλη διακοπή και επανήλθε μετά την διάλυση του γκρουπ το ’83 με το έκτο του, το «Boys And Girls» toy ’85, το οποίο αναμφίβολα ήταν και το πλέον επιτυχημένο στην προσωπική διαδρομή του. Σε αυτό υπήρχε και το «Slave To Love».

The storm is breaking

Or so it seems

We’re too young to reason

Too grown up to dream

Now spring is turning

Your face to mine

I can hear your laughter

I can see your smile… 

Μονίμως «πολύ νέος για να είναι λογικός και πολύ μεγάλος για να ονειρεύεται» ο Bryan Ferry ήταν, είναι και θα είναι ερωτευμένος με αυτό το άπιαστο όραμα που λέγεται ιδανικός έρωτας...