Πέντε ερωτήσεις για τις επιπτώσεις της επίθεσης στη Σ. Αραβία: Θα «πονέσει» η τσέπη μας;

Πότε και υπό ποιές προϋποθέσεις θα μπορούσε να επηρεαστεί η τιμή στο βενζινάδικο από την επίθεση με drones στη Σαουδική Αραβία.
Θα πονέσει άραγε και η τσέπη μας από τα drones στην Σαουδική Αραβία;
Θα πονέσει άραγε και η τσέπη μας από τα drones στην Σαουδική Αραβία;
payphoto via Getty Images

Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης (με όπλα που προμηθεύονται από το Ιράν και την Χεζμπολάχ, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύονται σταθερά τα τελευταία χρόνια σε διεθνή ΜΜΕ, όπως ο Guardian) στις τεράστιες πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Aramco στην Σαουδική Αραβία, είναι δεδομένο ότι επηρεάζουν άμεσα τις διεθνείς τιμές πετρελαίου. Το αμέσως επόμενο ερώτημα είναι, τί μπορεί να σημαίνει αυτό για την δική μας τσέπη.

Η HuffPost απευθύνθηκε στον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας, Μιχάλη Κιούση, ώστε να λάβει υπεύθυνες απαντήσεις, καθώς η αίσθηση πανικού είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να συμβεί (και) στην εγχώρια αγορά καυσίμων.

1. Yπάρχει περίπτωση να αυξηθεί αύριο το πρωί η τιμή των καυσίμων, εδώ στην Αθήνα;

«Κατηγορηματικά, όχι» δηλώνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών. Όπως υπενθυμίζει, στη διάρκεια του καλοκαιριού επικράτησε επίσης αναστάτωση στις διεθνείς αγορές, όταν ο Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε τη αυστηροποίηση του εμπάργκο στο Ιράν, ενώ υπήρξε και το συμβάν με το ιρανικό τάνκερ που ακινητοποιήθηκε στο Γιβραλτάρ. Ωστόσο, η άνοδος τιμών που ακολούθησε δεν είχε διάρκεια και δεν αποτυπώθηκε στην ελληνική αγορά.

2. Πότε και υπό ποιές προϋποθέσεις θα μπορούσε να αυξηθεί η τιμή στο βενζινάδικο;

Μόνο στην περίπτωση που η κρίση και η αύξηση των τιμών γίνει παρατεταμένη. Εάν, δηλαδή, σε 10 ημέρες δεν έχει αποκλιμακωθεί η κρίση και οι αυξημένες τιμές δεν υποχωρούν καθόλου στις διεθνείς αγορές, τότε σταδιακά θα έρθει το πρόβλημα μέχρι την πόρτα μας. Ο Μιχάλης Κιούσης επισημαίνει, πάντως, ότι γενικά τα συμβόλαια αγοράς πετρελαίου στις διεθνείς αγορές είναι διάρκειας μηνών και δεν αλλάζουν οι τιμές πρακτικά από τη μία στιγμή στην άλλη. Θα πρέπει να παραμείνουν πολύ ψηλά οι τιμές (δηλαδή στα επίπεδα του +10 ή +20%, όπου κινούνται σήμερα 16 Σεπτεμβρίου) για να αρχίσει να ακριβαίνει το καύσιμο στην Αθήνα.

3. Υπάρχει κάποια χώρα που ευνοείται άμεσα από την αύξηση των τιμών στις διεθνείς αγορές;

Μόνο η Ρωσία δείχνει να ευνοείται αυτή την ώρα από την αύξηση τιμών. Ευρώπη και ΗΠΑ βρίσκονται στην αντίπερα όχθη...

4. Η ψυχολογία παίζει ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών σε μία τέτοια στιγμή;

Ασφαλώς παίζει ρόλο και σημαντικό. Μία παράταση της αναστάτωσης στις διεθνείς αγορές, αργά ή γρήγορα θα οδηγούσε τους εμπόρους καυσίμων στην απόφαση να αυξήσουν σταδιακά τις τιμές, ώστε να μαζέψουν χρήματα πριν τους ζητήσουν τα διϋλιστήρια να πληρώσουν το ακριβότερο πετρέλαιο, που θα έρθει από το εξωτερικό μετά από 2-3 μήνες, εφόσον πάντοτε η κρίση δεν έχει ξεπεραστεί.

5. Γιατί οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται συνήθως στο άκουσμα μίας κακής είδησης, αλλά καθυστερούν να υποχωρήσουν (εδώ στην Αθήνα) όταν ακούμε ότι υποχωρούν στις διεθνείς αγορές;

Βλέπε και απάντηση 4... Οταν οι έμποροι καυσίμων «μυρίζονται» αύξηση στις διεθνείς αγορές σπεύδουν να ανεβάσουν προκαταβολικά τις τιμές στην Ελλάδα, ώστε να είναι σε θέση να αγοράσουν το ακριβότερο καύσιμο - όταν αυτό έρθει. Αλλά όταν οι διεθνείς τιμές παίρνουν τον κατήφορο, εκείνοι «ξεχνούν» συνήθως για αρκετές ημέρες ή εβδομάδες να μειώσουν αντίστοιχα τις εγχώριες τιμές.

Δημοφιλή