Στο βωμό της αποπληρωμής του εξωτερικού χρέους

Μια χώρα με πορεία «πάμε και όπου βγει».
STELIOS MISINAS via Reuters

Η απώλεια τόσων νέων ανθρώπων που χάθηκαν άδικα στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που θα μας στοιχειώνουν για πάντα, δυστυχώς αντανακλά πολλές καθημερινές πρακτικές της πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής ζωής της χώρας μας στον βωμό της αποπληρωμής του εξωτερικού χρέους με περικοπές, απολύσεις προσωπικού, αποπληρωμές στους δανειστές για 99 χρόνια και διαρκείς θυσίες των Ελλήνων πολιτών για 3 γενιές ακόμα.

Το Υπερταμείο, (μέσω ΤΑΙΠΕΔ) επιταχύνει τα προγράμματα εκποίησης σε ρυθμό εκτροχιασμού όλων σχεδόν των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου.

Διόδια, καύσιμα, εισιτήρια, φόροι αεροδρομίων αυξάνονται λόγω του πληθωρισμού ενώ το φτηνότερο συγκοινωνιακό μέσο, το τραίνο, έχει επισφαλείς υποδομές και διέπεται από το «πάμε και όπου βγει».

Η Ελλάδα εκχώρησε το 2017 για 40 χρόνια στην Γερμανική Fraport 14 αεροδρόμια τουριστικών περιοχών αντί 1,234 δισ € δηλαδή 88 εκατ € κατά μέσο όρο το κάθε αεροδρόμιο (Άκτιον, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλλονιά, Κω, Μυτιλήνη, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο και Ζάκυνθο).

Έτσι από τα 23 εκατ επιβάτες το 2015 των υπόψη αεροδρομίων, οι επιβάτες της Fraport έφθασαν τα 32 εκατ το 2022 εν μέσω πανδημίας, κερδίζoντας τεράστια ποσά από τα εκατομμύρια των επιβατών ετησίως.

Επισημαίνεται ότι η Fraport ορίζει δικούς της Διευθυντές Αεροδρομίων καθώς υπάγεται στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) που είναι ανεξάρτητη και δεν ανήκει στο κράτος Ν.4757/2020.

Το ερώτημα είναι πού υπάρχει ο Εθνικός Φορέας έστω και της απλής επίβλεψης των εκποιηθέντων αεροδρομίων από την Fraport μέχρι την ΑΠΑ που εδρεύει στην Αθήνα;

(ΑΠΑ, Άρθρο 8, ‘’Ο Διοικητής και τα μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου δεσμεύονται από τον νόμο και τη συνείδησή τους, υποχρεούνται δε να τηρούν τις αρχές της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας Ο Διοικητής και τα μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου δεν ΥΠΟΚΕΙΝΤΑΙ ΣΕ ΕΛΕΓΧΟ από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες ανεξάρτητες διοικητικές αρχές’’).

Η παραχώρηση των αεροδρομίων σε χαμηλές τιμές θα συνεχιστεί με την νέα λίστα παραχώρησης από το Υπερταμείο μέσα στο 2023 των εναπομεινάντων 23 αεροδρομίων της χώρας μας για διάστημα 30 – 40 ετών. Πρόκειται για τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται μέχρι τώρα η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη και Καλαμάτα.

Υπόψη ότι για τα νέα αεροδρόμια προς παραχώρηση υπάρχουν και αεροδρόμια που βρίσκονται σε ευαίσθητες παραμεθόριες περιοχές που εξυπηρετούν εθνικά και ΝΑΤΟικά διαβαθμισμένα σχέδια (Αλεξανδρούπολη, Λήμνος, Καστελόριζο, Κάρπαθος, Κάσος, Λέρος)

Λιμάνια

Μετά την πώληση του 67% των μετοχών του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας, του Πειραιά το 2016 αξίας 368 εκατ € και της πώλησης του 67% των μετοχών του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας της Θεσσαλονίκης το 2018 αξίας 233 εκατ €, έρχεται και η μεταπώληση των επόμενων μεγάλων λιμανιών της χώρας.

Σύμφωνα με το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023 αναμένεται η υποβολή προσφορών για τα λιμάνια του Ηρακλείου, του Βόλου, της Ηγουμενίτσας, της Καβάλας και του Λαυρίου, ενώ έχει μείνει ακόμα μόνο της Αλεξανδρούπολης και της Πάτρας και αυτό συγκυριακά για λόγους γεωστρατηγικούς και περιβαλλοντικούς αντίστοιχα.

Εθνικοί οδοί

Για την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ το ΤΑΙΠΕΔ θα εκτελέσει διαγωνισμό με 8 funds από Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία, την Αυστραλία, μαζί με τους μεγάλους ελληνικούς ομίλους με αβέβαιη πλέον την μελλοντική τιμή διάβασης των διοδίων. Η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα έχει έναρξη στα τέλη του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης και λήξη το 2049.

Για την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ μήκους 658 χιλιομέτρων η ανάδειξη της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - EGIS PROJECTS S.A. ως προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου για 35 χρόνια εκτιμάται στα 1,496 δισ. €. Με την μεταβίβαση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αυξάνετε και το κόστος ανά χλμ από 0,003 ευρώ σε 0,004 ή 0,005 ευρώ, το οποίο θα σημάνει αύξηση των διοδίων.

Οι επερχόμενες αυξήσεις των διοδίων όλων των εθνικών οδών (λόγω πληθωρισμού) υπολογίζονται ετησίως με βάση τον Δείκτη Καταναλωτών και αφορούν όλους τους κύριους μετόχους των έξι παραχωρήσεων (Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός, Νέα Οδός, Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Μορέας) που είναι η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, ο ΑΒΑΞ και η Intrakat.

Σιδηρόδρομοι

Όταν το 2017 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταβίβασε το 100% της εταιρείας στην Ιταλική Ferrovie έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκατ. €, ήταν μονόδρομος διότι αν δεν ιδιωτικοποιούνταν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τότε θα εφαρμοζόταν αναγκαστικά η απόφαση της Κομισιόν που προέβλεπε ότι η εταιρεία θα έπρεπε να επιστρέψει στο Δημόσιο περί τα 750 εκατ. € που κρίθηκαν παράνομες κρατικές ενισχύσεις και επομένως η εταιρεία θα πήγαινε σε εκκαθάριση, ενώ οι εργαζόμενοι θα απολύονταν. Έτσι η Ιταλική εταιρεία αγόρασε αντί ΄΄πινακίου φακής΄΄ την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ είδαν το φως της δημοσιότητας επενδύσεις μέχρι και 1 δις πριν την υπογραφή της συμφωνίας.

Τελικά σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ εταιρείας και ελληνικού δημοσίου ως το τέλος του 2027 πρόκειται να διατεθούν από την Ιταλική εταιρεία συνολικά 86 εκατ € για την μίσθωση των νέων τραίνων τα οποία αναμένονται.

Υπόψη ότι η Ιταλική εταιρεία προβλέπει αύξηση των εσόδων της από 1,8 δισ. € το 2019 σε περίπου 5 δισ. € το 2031.

Δημοφιλή