Τα μέτρα που λαμβάνονται στην ΕΕ για τους ρύπους των ΙΧ - Τι λένε οι κατασκευαστές

Χαμηλότερα όρια εκπομπών για λεωφορεία και βαρέα επαγγελματικά και μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από ελαστικά και φρένα.
via Associated Press

Λαμβάνοντας υπόψιν όσα λένε οι κατασκευαστές αλλά και πολλές χώρες – μέλη της ΕΕ, δεν οδηγούμαστε σε πολύ σκληρά μέτρα όσον αφορά τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα.

Στο Ευρωκοινοβούλιο, ο εισηγητής Αλεξάντρ Βόντρα από την Τσεχία, κατά την ψηφοφορία της περασμένης Πέμπτη, δήλωσε ότι «επιτεύχθηκε ισορροπία μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της. Μέσω του συμβιβασμού αυτού, εξυπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκομένων μερών και αποφεύγουμε ακραίες θέσεις»

Τώρα, το Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ του νέου κανονισμού που θα επικαιροποιήσει τα ισχύοντα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων (όπως οξείδια του αζώτου, σωματίδια, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία), θεσπίζοντας ταυτόχρονα νέα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα ελαστικά και τα φρένα και για την αύξηση της μακροβιότητας των μπαταριών.

Οι ευρωβουλευτές συμφωνούν με τα επίπεδα που προτείνει η Επιτροπή για τις εκπομπές ρύπων για τα επιβατικά αυτοκίνητα και προτείνουν κανόνες για τον διαχωρισμό των εκπομπών από ελαφρά επαγγελματικά οχήματα σε τρεις κατηγορίες με βάση το βάρος του οχήματος. Προτείνουν επίσης αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων από λεωφορεία και τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, όσον αφορά μετρήσεις σε εργαστηριακές συνθήκες αλλά και σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Σημειώνουμε ότι στις 10 Νοεμβρίου 2022, η Επιτροπή πρότεινε αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων για οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ανεξάρτητα από το χρησιμοποιούμενο καύσιμο. Τα ισχύοντα όρια εκπομπών αφορούν τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά (Euro 6) και τα λεωφορεία, τα φορτηγά και άλλα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (Euro 6). Η πρόταση Euro 7 καινοτομεί συμπεριλαμβάνοντας τις εκπομπές εκτός εξάτμισης (μικροπλαστικά από ελαστικά και σωματίδια από τα φρένα) και περιλαμβάνει απαιτήσεις σχετικά με την διάρκεια ζωής των μπαταριών.

Τι λένε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγνωρίζει ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε για μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για το Euro 7, σε σύγκριση με αυτό που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι. Ωστόσο, το Euro 7 εξακολουθεί να έρχεται με βαρύ τίμημα και σε μια πολύ κρίσιμη καμπή του μετασχηματισμού του κλάδου.

«Το γεγονός παραμένει ότι το Euro 7 αντιπροσωπεύει μια σημαντική επένδυση για τους κατασκευαστές οχημάτων, πέρα από τις τεράστιες προσπάθειές τους για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Σίγκριντ ντε Βράις. «Έρχεται επίσης σε ένα εξαιρετικά προκλητικό γεωπολιτικό και οικονομικό πλαίσιο, που χαρακτηρίζεται από τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας, τις ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις πληθωριστικές πιέσεις και την υστέρηση της καταναλωτικής ζήτησης.

Η Ευρώπη χρειάζεται ένα αναλογικό Euro 7 που εξισορροπεί τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για τη δέσμευση της βιομηχανίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ήδη διαθέσει εκτεταμένους πόρους στα πιο πρόσφατα πρότυπα ρύπων του Euro 6. Αυτές οι επενδύσεις απέδωσαν, καθώς οι εκπομπές καυσαερίων είναι ελάχιστα μετρήσιμες σήμερα», είπε ο ντε Βράις.

Η ACEA πιστεύει ότι είναι λογικό να αντιμετωπίζονται οι εκπομπές φρένων και ελαστικών με το Euro 7, καθώς αυτές αφορούν επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα και θα είναι η κύρια πηγή εκπομπών ρύπων στον δρόμο, στο μέλλον. Ωστόσο, καθώς οι μέθοδοι δοκιμής για τις εκπομπές μη καυσαερίων είναι εντελώς νέες και μη δοκιμασμένες, πρέπει να διασφαλιστεί η τεχνική σκοπιμότητα αυτών των νέων στόχων.

Η ACEA καλεί τους φορείς χάραξης πολιτικής να διασφαλίσουν ότι ο ρεαλισμός θα επικρατήσει κατά τη διάρκεια των τριμερών διαπραγματεύσεων και να μην αφήσουν ένα δυσανάλογο Euro 7 να εκτροχιάσει την πρόοδο που έχει ήδη σημειωθεί από τους κατασκευαστές.

Δημοφιλή