Θόδωρος Αγγελόπουλος: Οι ανέκδοτες φωτογραφίες από τα γυρίσματα της μοιραίας ταινίας

Οι πολύτιμες εικόνες του φωτογράφου, σκηνοθέτη και κινηματογραφιστή Νίκου Νικολόπουλου σε μία έκθεση.
2 Ιανουαρίου 2012, 23:50
2 Ιανουαρίου 2012, 23:50
Νίκος Νικολόπουλος

Είκοσι αδημοσίευτες φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους, όσες και οι μέρες των γυρισμάτων της τελευταίας, ανολοκλήρωτης ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου με τίτλο «Η Άλλη Θάλασσα», παρουσιάζονται στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων, με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα ετών από τον θάνατο του αξέχαστου, διεθνούς φήμης σκηνοθέτη.

Η έκθεση με τίτλο «Γεφυροποιός» του φωτογράφου, σκηνοθέτη και κινηματογραφιστή Νίκου Νικολόπουλου, «εισάγει» μέσα από τα τυπώματά του το κοινό στο «πλατό» της τελευταίας ταινίας του ταλαντούχου σκηνοθέτη -ο οποίος στις 24 Ιανουαρίου του 2012 τραυματίστηκε θανάσιμα από διερχόμενη μοτοσυκλέτα στη Δραπετσώνα, σε διάλειμμα γυρισμάτων της ταινίας του.

Θόδωρος Αγγελόπουλος. 28 Δεκεμβρίου 2011, 11.42.
Θόδωρος Αγγελόπουλος. 28 Δεκεμβρίου 2011, 11.42.
Νίκος Νικολόπουλος

Η λέξη «Γεφυροποιός» είναι κατά τον φωτογράφο η πλέον κατάλληλη για να περιγράψει το έργο ενός από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών, όπως ήταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο τίτλος της έκθεσης περιγράφει την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο πλατό της «Άλλης θάλασσας» και «ενώνει αυτό που συνέβαινε μπροστά από την κάμερα με το έργο που γινόταν πίσω, στη δική μου πλευρά».

Ο Νίκος Νικολόπουλος που εργάστηκε ως φωτογράφος πλατό για τη συγκεκριμένη ταινία, ήταν ο «αθόρυβος» αυτόπτης μάρτυρας των όσων συνέβησαν στα γυρίσματα των 20 ημερών.

Οι φωτογραφίες του είναι διπλά πολύτιμες. Αφενός, μάς μεταφέρουν στο «αγγελοπουλικό σύμπαν», αποκαλύπτοντας τον τρόπο με τον οποίο ο σπουδαίος σκηνοθέτης εργαζόταν και κατηύθυνε τους ηθοποιούς, την απόλυτη προσήλωση στη δουλειά του, τη θεατρικότητα των κινήσεών του, τις μιμικές εκφράσεις και τη συναισθηματική του σχέση με όσους εργάζονταν για την ταινία.

Αφετέρου, «αναζωπυρώνουν» το ενδιαφέρον για μια ταινία - αίνιγμα, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και εντυπώθηκε στη συνείδησή μας περισσότερο για τον άτυχο χαμό του δημιουργού της παρά για το περιεχόμενό της.

Τόνι Σερβίλο. 10 Ιανουαρίου 2012, 16.23.
Τόνι Σερβίλο. 10 Ιανουαρίου 2012, 16.23.
Νίκος Νικολόπουλος

Μέσα από το σημερινό πρίσμα, οι 20 φωτογραφίες του Νικολόπουλου αποκτούν μια άλλη διάσταση. Στόχος τους πλέον δεν είναι να προαναγγείλουν, αφού δεν καλούνται να περιγράψουν την ταινία, αλλά να κοιτούν προς τα πίσω, χτίζοντας μια «γέφυρα» ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν.

«Η έκθεση δομεί μια πυκνή αφήγηση, μια διαδρομή που ξεκινά από τη μέρα και καταλήγει στη νύχτα. Οι 7 πρώτες φωτογραφίες αντιστοιχούν σε λήψεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της ημέρας, είτε σε εξωτερικούς χώρους είτε στο στούντιο, και είναι αναρτημένες στους τοίχους. Οι υπόλοιπες 13 αιωρούνται στο κέντρο της δεύτερης αίθουσας, υποβάλλοντας στον θεατή αισθήματα κατάνυξης και ευλάβειας, σαν να ατένιζε υπερυψωμένες εικόνες σε ένα ξωκλήσι ή σε έναν καθεδρικό ναό. Κοιτώντας αυτές τις αποσπασματικές εικόνες, στις οποίες πρωταγωνιστεί κυρίως ο Αγγελόπουλος (εμφανίζεται σε 11 από τις 20), καλείσαι να φτιάξεις τη δική σου αφήγηση, συμπληρώνοντας με τη φαντασία σου την εν πολλοίς άγνωστη υπόθεση, ενσωματώνοντας τις δικές σου εικόνες και εμπειρίες από εκείνα τα σκοτεινά χρόνια του 2011-2012.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γεφυροποιός δεν είναι μια κλασική έκθεση φωτογραφίας. Λειτουργεί περισσότερο σαν μια εμβυθιστική εγκατάσταση -ο φωτισμός των έργων έχει δραστικό ρόλο, ενισχύοντας αυτή την αίσθηση εμβύθισης- η οποία ταξιδεύει τον θεατή σε διαφορετικούς χώρους και χρόνους. Τα μεγάλου μεγέθους τυπώματα διαθέτουν το χρωματικό βάθος και τις δραματικές φωτοσκιάσεις ενός ζωγραφικού έργου. Η εικόνα του ξαπλωμένου Σερβίλο με την οποία κλείνει η έκθεση φανερώνει την αμφισημία των εικόνων του Νικολόπουλου, την ικανότητά του να συνομιλεί δημιουργικά με το όραμα του Αγγελόπουλου και να γεφυρώνει κόσμους. Ο ήρωας τον οποίο υποδύεται ο γνωστός Ιταλός ηθοποιός κοιμάται σε εμβρυακή στάση. Είναι άραγε αυτή η λήψη μέρος της ταινίας ή μήπως ο Σερβίλο απαθανατίζεται σε διάλλειμα από τα γυρίσματα;...». Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης.

24 Ιανουαρίου 2012, 17.59
24 Ιανουαρίου 2012, 17.59
Νίκος Νικολόπουλος

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη.

Τα τυπώματα θα αναρτηθούν στην ειδικά διαμορφωμένη και φωτισμένη αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου, σύμφωνα με τη μουσειογραφική πρόταση που συνυπογράφουν οι επιμελητές της έκθεσης, ο καλλιτέχνης και η αρχιτέκτονας Μαρία Μανέτα, ενώ το σκεπτικό της φωτογραφικής εγκατάστασης, είναι η δημιουργία ενός «ιερού» της κινηματογραφικής Τέχνης με τους επισκέπτες να διεισδύουν στον χώρο μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας.

Info

Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων: Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο, Στάση Μετρό: Κεραμεικός

Είσοδος: Ελεύθερη

Έναρξη: Σάββατο 29 Ιανουαρίου, 10:00-20:00

Διάρκεια: 29 Ιανουαρίου - 2 Μαρτίου 2022

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή, 11:00 – 19:00

Σάββατο - Κυριακή, 10:00 – 15:00, Δευτέρα κλειστά

Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή στον εκθεσιακό χώρο.

Τηλ. επικοινωνίας: 210 3452150