Τι είναι τα πράσινα καύσιμα (και για συμβατικά αυτοκίνητα) που δεν παράγονται από πετρέλαιο

Έχουν καθόλου, ή περιορισμένες εκπομπές CO2 κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.
Συνθετικά καύσιμα, βιοκαύσιμα, υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια σε αλήθινό Grand Prix στην πόλη του Πο της Γαλλίας και με την σφραγίδα της διεθνούς ομοσπονδίας FIA. Αμφιβάλει κανένας για τις επιδόσεις της πράσινης τεχνολογίας;
Συνθετικά καύσιμα, βιοκαύσιμα, υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια σε αλήθινό Grand Prix στην πόλη του Πο της Γαλλίας και με την σφραγίδα της διεθνούς ομοσπονδίας FIA. Αμφιβάλει κανένας για τις επιδόσεις της πράσινης τεχνολογίας;
Huffpost Greece

Το ορόσημο του 2035 που έχει θέσει επίσημα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχει αποδεχθεί η ελληνική κυβέρνηση ως στόχο για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, μας φέρνει πολύ πιο κοντά από όσο νομίζαμε σε ένα μεγάλο βήμα: την ανανέωση - ή ίσως θα έπρεπε να μιλάμε για ”ξεκαθάρισμα” του τεράστιου στόλου των ΙΧ που κυκλοφορούν στη χώρα μας.

Αυτή την ώρα - και αν δεν ληφθούν αποφάσεις για παράταση ή για εξειδίκευση του πλαισίου, ώστε να «χωρέσει» με κάποιο τρόπο τα συμβατικά αυτοκίνητα που σχεδόν όλοι οδηγούμε σήμερα στην Ελλάδα, όπως και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες - θεωρητικά προβλέπεται να εξοβελιστούν. Πρακτικά, να καταργηθούν και να απαγορευθεί η κυκλοφορία τους, με το δεδομένο ότι θα απαγορευθεί από το 2035 και η χρήση των ορυκτών καυσίμων.

Η βιομηχανία των διϋλιστηρίων - και στην Ελλάδα - δίνει μάχη με το χρόνο, προσπαθώντας να εξελίξει στο διάστημα που απομένει πράσινες λύσεις, ώστε να μείνουν «ζωντανά» τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που όλοι σχεδόν οδηγούμε σήμερα (για την ακρίβεια, πολλοί από εμάς αγοράζουν ακόμα και σήμερα σε όλη τη χώρα...)

Η λύση που φαίνεται να συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες πιθανότητες είναι τα «Πράσινα καύσιμα». Η Huffpost βρέθηκε την Κυριακή 8 Μαϊου στην πόλη του Πο (Pau) της Γαλλίας, με αφορμή το PAU MOTORS FESTIVAL. Η πιο πράσινη ενεργειακά πόλη της Γαλλίας (και μία από τις πρώτες στον κόσμο) φιλοξένησε το φεστιβάλ, υπό την ηγεσία του Δημάρχου της Φρανσουά Μπαϊρού στους πρόποδες τυων Πυρηναίων, κοντά στα σύνορα Γαλλίας - Ισπανίας, μία σειρά από αγώνες αυτοκινήτων που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως ηλεκτρική ενέργεια, υδρογόνο και υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Η FuelsEurope (ο φορέας που εκπροσωπεί τα διϋλιστήρια σε όλη την Ευρώπη) σχημάτισε μια κοινοπραξία που περιλαμβάνει τις Repsol, Aramco και TotalEnergies, για να υποστηρίξει αυτήν την πρωτοβουλία με στόχο την επίδειξη των πιθανών οφελών αυτών των τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα και την προώθηση της χρήσης τους προς τους πολίτες και τους καταναλωτές.

Power supply for electric car charging. Electric car charging station,with copy space for advertisement.
Power supply for electric car charging. Electric car charging station,with copy space for advertisement.
Sebastian Ramirez Morales via Getty Images

1. Τι είναι τα πράσινα καύσιμα;

Τα πράσινα καύσιμα είναι υγρά καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, που δεν προέρχονται από το πετρέλαιο. Έχουν μηδενικές ή περιορισμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2)κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.
Σήμερα αναμιγνύονται όλο και περισσότερο με ορυκτά καύσιμα. Η ένταση άνθρακα των καυσίμων εξαρτάται από το μερίδιο πράσινων καυσίμων που αναμιγνύεται στο τελικό προϊόν. Όταν τα πράσινα καύσιμα αντικαταστήσουν πλήρως τα ορυκτά συστατικά στα καύσιμα που πωλούνται στην αντλία, τα υγρά καύσιμα θα είναι κλιματικά ουδέτερα.


2. Πώς παράγονται τα πράσινα καύσιμα;

Τα πράσινα καύσιμα παράγονται μέσω τεχνολογιών βιώσιμων βιοκαυσίμων, υδρογόνωσης φυτικών ελαίων, ανακύκλωσης αποβλήτων, συνθετικών καυσίμων και καθαρού υδρογόνου.
Η μεγαλύτερη στροφή προς νέες πρώτες ύλες, όπως η βιομάζα, οι ΑΠΕ, τα απόβλητα και το δεσμευμένο CO2 για την προοδευτική μείωση των εκπομπών άνθρακα από τα υγρά καύσιμα, θα υλοποιηθεί με την αξιοποίηση της υπάρχουσας τεχνογνωσίας και των ευέλικτων υποδομών του κλάδου διύλισης.


3. Ποια είναι τα οφέλη των πράσινων καυσίμων;

Τα πράσινα καύσιμα είναι απαραίτητα για τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών
εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 και μετά. Θα συνεχίσουν να τροφοδοτούν τον ευρωπαϊκό τομέα μεταφορών διατηρώντας τα πλεονεκτήματα των υγρών καυσίμων και παρέχοντας σημαντικά κοινωνικοοικονομικά οφέλη:
1. Καθιστούν δυνατή την απαλλαγή από τον άνθρακα τομέων για τους οποίους δεν υπάρχουν εναλλακτικές τεχνολογικές λύσεις, όπως η αεροπορία, η ναυτιλία, και σε μεγάλο βαθμό, οι βαριές μεταφορές.
2. Ενισχύουν την Ενεργειακή ασφάλεια και μειώνουν την ενεργειακή εξάρτηση από τρίτες χώρες.
3. Δίνουν τη δυνατότητα επιλογής στους καταναλωτές μεταξύ των τεχνολογιών
χαμηλών εκπομπώνCO2, καθιστώντας την μετάβαση προσιτή σε όλους.
4. Μειώνουν το κόστος της ανάπτυξης νέων υποδομών διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και ταχείας φόρτισης.
5. Μειώνουν το κόστος και την πίεση που ενέχει ο πλήρης εξηλεκτρισμός του στόλου οχημάτων της ΕΕ.
6. Συμβάλλουν στη διατήρηση της βιομηχανικής παραγωγής και των θέσεων εργασίας σε Ελλάδα και Ευρώπη.

Carol Yepes via Getty Images

4. Ποια είναι η διαφορά μεταξύ παραδοσιακών καυσίμων και πράσινων καυσίμων;

Τα πράσινα καύσιμα δεν παράγονται από πρώτη ύλη που έχει βάση το πετρέλαιο, όπως συμβαίνει με τα «παραδοσιακά» καύσιμα. Αντίθετα, για την παραγωγή τους χρησιμοποιείται βιομάζα, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, απόβλητα και δεσμευμένο CO2, μεταξύ άλλων. Προέρχονται από πρώτες ύλες που είναι βιώσιμες και συμμορφώνονται με τα υφιστάμενα πρότυπα βιωσιμότητας της ΕΕ.
Έχουν καθόλου, ή περιορισμένες εκπομπές CO2 κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.


5. Πώς μπορούν τα πράσινα καύσιμα να μειώσουν τις εκπομπές από τα πλοία και τα αεροπλάνα;

Όσο αφορά στις οδικές μεταφορές, τα πράσινα καύσιμα θα διαδραματίσουν ρόλο
συμπληρωματικό της ηλεκτροκίνησης. Ωστόσο, για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία και τα αεροπλάνα, ο ρόλος των πράσινων καυσίμων γίνεται πρωταγωνιστικός.
Και αυτό γιατί για τους τομείς αυτούς δεν υπάρχει σήμερα άλλη εναλλακτική τεχνολογία πέρα από τα υγρά καύσιμα, παρά τα σημαντικά επιτεύγματα των νέων τεχνολογιών όπως η ηλεκτροκίνηση στα επιβατικά οχήματα και τα ελαφρά φορτηγά. Η ενεργειακή μετάβαση και η μείωση των εκπομπών CO2 στους τομείς όπως η αεροπορία, η ναυτιλία, οι βαριές μεταφορές, δεν μπορεί παρά να βασισθεί στα προϊόντα του Κλάδου Διύλισης, στα πράσινα καύσιμα του μέλλοντος.
Σήμερα, εκτιμούμε ότι τα προϊόντα μας θα μπορέσουν να βοηθήσουν την αεροπορία και τη ναυτιλία να μειώσουν τις εκπομπές από τα καύσιμα τους κατά 50%, έως το 2050. Ο ρυθμός της μετάβασης για τις αεροπορικές και τις ναυτιλιακές μεταφορές δεν θα είναι ο ίδιος με αυτόν για τις οδικές μεταφορές, δεδομένου ότι οι εναλλακτικές που υπάρχουν για αυτούς τους τομείς είναι περιορισμένες. Θα πρέπει επίσης, να λάβουμε υπόψη ότι για τους τομείς
αυτούς η ζήτηση για ενέργεια θα αυξηθεί σημαντικά έως το 2050.


6. Πράσινα Καύσιμα & Περιβάλλον

Γιατί γίνεται λόγος για υγρά καύσιμα χαμηλού άνθρακα (πράσινα
καύσιμα) και όχι μηδενικού άνθρακα;
Γιατί πρόκειται για καύσιμα των οποίων η ένταση εκπομπών άνθρακα θα μειώνεται σταδιακά. Αρχικά θα περιέχουν σε ένα βαθμό ορυκτές πρώτες ύλες. Όταν αυτές αντικατασταθούν πλήρως από νέες πρώτες ύλες, όπως η βιομάζα, οι ΑΠΕ, το δεσμευμένο CO2, τα υγρά καύσιμα θα μπορούν να έχουν έως και μηδενικές εκπομπές άνθρακα.

Pau Grand Prix: Πόρσε και Φεράρι "πέταξαν" στην πίστα του Πο στη Γαλλία, με συνθετικά καύσιμα. Αμφιβάλει κανένας για τις επιδόσεις της πράσινης ενέργειας;
Pau Grand Prix: Πόρσε και Φεράρι "πέταξαν" στην πίστα του Πο στη Γαλλία, με συνθετικά καύσιμα. Αμφιβάλει κανένας για τις επιδόσεις της πράσινης ενέργειας;
Huffpost Greece

7. Έχουν τα πράσινα καύσιμα αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα;

Χάρη στις εξελίξεις της τεχνολογίας οχημάτων, τα τελευταία πρότυπα EURO 6d και EURO7 έχουν εξαιρετικές επιδόσεις ως προς το επίπεδο των ρύπων. Πρόσφατες δοκιμές υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης έδειξαν ότι τα οχήματα EURO 6d συμμορφώνονται πλήρως με τα όρια επιπέδων εκπομπών (για PM & NOx) που έχουν καθοριστεί από την ΕΕ.
Μελέτες ωστόσο δείχνουν ότι τα πράσινα καύσιμα θα συμβάλουν σημαντικά στους στόχους της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα, με θετικό αντίκτυπο και στην ποιότητα του αέρα.

8. Τι σημαίνει πραγματικά η μείωση 100 Mt CO2 / έτος;

Με πολύ συγκεκριμένους όρους, η μείωση αυτή ισοδυναμεί με τη μείωση εκπομπών CO2 που θα πετύχαιναν 50 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles) στο δρόμο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, το 2035, οι εκπομπές από τις ευρωπαϊκές μεταφορές θα ανέρχονται σε 500Mt CO2/ έτος, οπότε με τη χρήση των πράσινων καυσίμων, θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 100Mt CO2/ έτος, δηλαδή στα 400Mt CO2/ έτος.

Στην Ελλάδα, τα ΕΛΠΕ συμμετέχουν ενεργά στην Fuels Europe και υποστηρίζουν ενεργά την τεχνολογία των πράσινων καυσίμων.

Δημοφιλή