Γιατί οι Νοτιοκορεάτες τρέμουν την επιστροφή των δείπνων με συναδέλφους

Τι είναι η κουλτούρα του hoeshik και γιατί οι νεότεροι ζητούν να καταργηθεί.
Kim Hong-Ji via Reuters

Οταν η Νότια Κορέα ανακοίνωσε την απόφασή της να άρει τους περισσότερους περιορισμούς για τον κορονοϊό νωρίτερα αυτό το μήνα, ο Γιανγκ, ένας υπάλληλος γραφείου 29 ετών, ήταν περισσότερο ανήσυχος παρά χαρούμενος.

Το τέλος της κοινωνικής απόστασης αναζωογόνησε το «τελετουργικό» των συναθροίσεων μεταξύ των συναδέλφων μετά τη δουλειά, μέρος μιας παράδοσης που ονομάζεται hoeshik στα Κορεάτικα. Ο Γιανγκ είναι μεταξύ του αυξανόμενου αριθμού νέων που το θεωρούν μια ξεπερασμένη εταιρική κουλτούρα, η οποία εισβάλλει στον προσωπικό χρόνο των εργαζομένων.

«Το hoeshik είναι μέρος της επαγγελματικής σου ζωής, αλλά δεν πληρώνεσαι για αυτό», εξηγεί ο Γιανγκ, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Σεούλ.

Από την περασμένη εβδομάδα, η Νότια Κορέα κατάργησε τη μεταμεσονύκτια απαγόρευση κυκλοφορίας σε μπαρ και εστιατόρια, καθώς και ένα ανώτατο όριο 10 ατόμων για ιδιωτικές συγκεντρώσεις.

Οι κανόνες αυτοί είχαν οδηγήσει τις εταιρείες ώστε να υιοθετήσουν πολιτική τηλεργασίας και να περιορίσουν τις μη ουσιώδεις συγκεντρώσεις, όπως οι συναδελφικές συναθροίσεις κατανάλωσης αλκοόλ εκτός ωραρίου.

«Το χειρότερο με το δείπνο μετά τη δουλειά είναι ότι δεν ξέρεις πότε θα τελειώσει» υπογραμμίζει ο Γιανγκ.

Ακόμη και πριν από την πανδημία, ένας αυξανόμενος αριθμός Νοτιοκορεατών, ιδιαίτερα οι νεότεροι εργαζόμενοι, ήταν ήδη αντίθετοι με τα εταιρικά δείπνα και παρόμοιες εκδηλώσεις, όπως εκδρομές με την εταιρεία ή πεζοπορία το Σαββατοκύριακο με συναδέλφους.

Η πανδημία μπορεί να διασφαλίσει ότι η παλιά κουλτούρα του hoeshik θα εξασθενίσει οριστικά, εκτιμούν κάποιοι.

«Τώρα που οι εργαζόμενοι ξέρουν πώς είναι να αξιοποιούν για τον εαυτό τους τον χρόνο εκτός δουλειάς, οι εταιρείες δεν θα είναι σε θέση να αποκαταστήσουν πλήρως την παλιά κουλτούρα της συγκέντρωσης για δείπνο και των συναντήσεων το Σαββατοκύριακο», υποστηρίζει η Σου Γιονγκ-γκιου, καθηγήτρια μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Γυναικών Σουκμιουνγκ της Σεούλ.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, σχεδόν το 80% των ερωτηθέντων είπε ότι η κουλτούρα των εταιρειών τους όσον αφορά τη συγκέντρωση για δείπνο είχε αλλάξει κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με το 95% από αυτούς να εκφράζουν ικανοποίηση για αυτή την αλλαγή.

Παρά την αυξανόμενη δυσαρέσκεια των νεαρών εργαζομένων με τα δείπνα μετά τη δουλειά, πολλοί παλαιότεροι συνάδελφοί τους εξακολουθούν να πιστεύουν ότι τέτοιες συγκεντρώσεις είναι απαραίτητες για τη δημιουργία δεσμών.

Πολλές εταιρείες στη Νότια Κορέα επιστρέφουν σταδιακά στα γραφεία τους αλλά ορισμένες αναζητούν να βρουν μια μέση λύση, επιλέγοντας υβριδικά μοντέλα αντί να εφαρμόσουν ένα πλήρες σχέδιο επιστροφής στο γραφείο.

Η SK Telecom , για παράδειγμα, διαθέτει νέους χώρους εργασίας για να επιτρέπει στους υπαλλήλους της να επιλέγουν αν θα εργάζονται από το σπίτι, στα κεντρικά γραφεία τους ή σε μικρούς διάσπαρτους χώρους εργασίας που έχει ανοίξει η εταιρεία.

«Δεν έχουμε συγκεκριμένες οδηγίες για τα δείπνα της εταιρείας, αλλά θα είναι λιγότερο συχνά όταν πολλοί από τους υπαλλήλους μας εργάζονται από το σπίτι», είπε ένας αξιωματούχος της εταιρείας.

Δημοφιλή