CULTURE
12/04/2016 09:25 EEST | Updated 27/04/2016 05:32 EEST

SXSW2016: Περάσαμε 9 μέρες με 10 δημιουργικούς Έλληνες στο μεγαλύτερο Φεστιβάλ της Αμερικής

Είναι ίσως το μεγαλύτερο φεστιβάλ στην Αμερική. Όχι ότι η λέξη Φεστιβάλ είναι αρκετή για να περιγράψει αυτό που συμβαίνει κάθε Μάρτιο στο Ώστιν του Τέξας όταν σχεδόν 250.000 άνθρωποι κατακλύζουν μια πόλη 2 εκ. κατοίκων. Το Sοuth by Southwest, ισοδυναμεί με τρία, αν όχι τέσσερα ή πέντε φεστιβάλ. Το πρώτο σκέλος το interactive, έχει σχέση με τα νέα μέσα και την επιχειρηματικότητα ενώ τα άλλα δύο, το φιλμ και η μουσική, μπορεί να απευθύνονται ως επί το πλείστον σε επαγγελματίες, αλλά παραμένουν δυο φεστιβάλ με την πιο παραδοσιακή έννοια του όρου, με προβολές, συναυλίες και workshop. Και όταν μιλάμε για επαγγελματίες το εννοούμε: μάνατζερ, bookers από φεστιβάλ, (που αλλού θα μπορούσε να δει κανείς μαζεμένους 50 τουρ manager να συζητούν αν υπάρχει μέλλον για τους μικρούς συναυλιακούς χώρους;) καλλιτεχνικοί διευθυντές, δημοσιοσχετίστες, παραγωγοί, σκηνοθέτες, μοντέρ, όλοι μαζεμένοι σε εκατοντάδες εργαστήρια, προβολές, ομιλίες και συναυλίες με άπειρες ευκαιρίες για δικτύωση, γνωριμίες και χρηματοδότηση.

Why hello #SXSW #sxswfilm #SXSW16GR #paramountaustin

A photo posted by @despinatrivoli on

To διάσημο Paramount Theater που γίνονται πολλές από τις πρεμιέρες του Φεστιβάλ. Χτισμένο το 1915, κηρύχτηκε διατηρητέο το 1976.

Ώστιν μια πόλη που αλλάζει ραγδαία

To Ώστιν είναι έτσι κι αλλιώς μια μοναδική πόλη. Πρωτεύουσα της Πολιτείας του Τέξας, έδρα του University of Texas με πάνω από 50 χιλιάδες φοιτητές, διάσημο για τη μουσική του σκηνή και την κουζίνα του (όλη η πόλη μυρίζει μπάρμπεκιου), είναι η μόνη πόλη με δημοκρατικό δήμαρχο (τον Steve Adler που μας παραχώρησε αποκλειστική συνέντευξη) στο παραδοσιακά υπερ-συντηρητικό Τέξας. Το Ώστιν ήταν μέχρι πολύ πρόσφατα μια πόλη με χαλαρούς ρυθμούς. Αυτή η χαλαρότητα και το party spirit υπάρχουν ακόμα: H πόλη ειναι γεμάτη μουσικούς, οι τουρίστες δε σταματούν να συρρέουν όλο το χρόνο για να πιούν μπύρες, να ακούσουν μουσική, και να φάνε από tacos μέχρι μπέικον τυλιγμένο σε σοκολάτα σε ένα από τα εκατοντάδες food trucks της πόλης ή να λιαστούν δίπλα στη λίμνη Lady Bird (που στ’ αλήθεια δεν είναι λίμνη αλλά ποτάμι). Δεν είναι τυχαίο ότι το σλόγκαν της πόλης είναι “Keep Austin weird” (Kρατήστε το Austin παράξενο).

River boat live show! #sxsw16 #sxsw16gr #keepaustinweird

A photo posted by Kaiserzoo (@antoniszouganelis) on

Την ίδια στιγμή όμως, και χάρη στο Φεστιβάλ το Ωστιν ζει μια πρωτοφανή, ταχύτατη άνθιση. Είναι και επίσημα η δεύτερη πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη πόλη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όπως μας είπαν οι πάντες, από τον τύπο που οδηγούσε Uber- καρότσα (έχετε ξαναμπεί σε Uber που να θυμίζει καρότσα-τζιπ; Να τι συμβαίνει όταν το πετρέλαιο κοστίζει 25 σεντ το λίτρο) ως τον ίδιο το δήμαρχο, 150 άτομα μετακομίζουν εδώ την ημέρα. Η πόλη είναι στα πρόθυρα μιας μεγάλης ριζικής αλλαγής- η αγορά ακινήτων έχει εκτοξευτεί με το τοπίο να θυμίζει ένα ατέλειωτο εργοτάξιο, με δεκάδες νεόκτιστους γυάλινους ουρανοξύστες να «κόβουν» τον ουρανό, ενώ εταιρείες τεχνολογίας ανοίγουν συνεχώς γραφεία ή μετακομίζουν εδώ.

Χαρακτηριστικό σπίτι στα προάστια του Ώστιν

Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι η πόλη του Ώστιν και το South by Southwest έχουν ακολουθήσει παράλληλες πορείες. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι το Φεστιβάλ έχει αλλάξει ριζικά την πόλη και 29 χρόνια μετά την ίδρυσή του, το South by Southwest είναι ένας μοναδικός μικρόκοσμος με ετερόκλητο κοινό. Οι άνθρωποι που πήγαν στο κομμάτι νέων μέσων του Φεστιβάλ, κοστουμαρισμένοι και έτοιμοι για business meeting και άκουσαν τον Πρόεδρο Ομπάμα να μιλάει είχαν λίγη σχέση με το κοινό των άλλων δυο κομματιών του Φεστιβάλ- της Μουσικής και του Σινεμά, αλλά ήταν επαγγελματίες που ήθελαν να δουν ταινίες σε ένα από τα υπέροχα σινεμά της πόλης ή να πάνε σε ένα από τα εκατοντάδες live.

Ακολουθώντας τους Έλληνες του SXSW

Είναι η δεύτερη χρονιά που η Πρεσβεία των Ηνωμένων Πολιτειών έστειλε μια ομάδα δέκα Ελλήνων στο South by Southwest. Σκοπός τους ήταν να βοηθήσουν μια νέα γενιά δημιουργικών επαγγελματιών να κερδίσουν τεχνογνωσία, ένα δίκτυο γνωριμιών ή ακόμα και χρηματοδότηση για να καταφέρουν να αναπτύξουν την επιχείρηση ή το δημιουργικό τους project. H ΗuffPost Greece ήταν εκεί για να καταγράψει την πορεία τους.Εξάλλου δεν ήταν οι μόνοι. Η ελληνική αποστολή είχε και 21 νεοφυείς επιχειρήσεις που ταξίδεψαν στο Ώστιν με τη συνδρομή της Ελληνικής Πρωτοβουλίας.

H πολυσύχναστη 6th Street

Ο καθένας από τους δέκα Έλληνες που ακολούθησε η κάμερα της HuffPost Greece προσδοκούσε κάτι διαφορετικό από το South by Southwest: Nα δει και να γράψει για ωραίες ταινίες, όπως η μόνη άλλη δημοσιογράφος της αποστολής η Πόλυ Λυκούργου του flix.gr, να δει συναυλίες και να κάνει ραντεβού με άλλους διοργανωτές φεστιβάλ, όπως η Θεοδώρα Καρακάση ή ο Αντώνης Ζουγανέλης σύμβουλος Εκδηλώσεων και Χορηγιών στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Άλλοι, όπως η παραγωγός Βίκυ Μίχα από τη Boo Productions ήθελαν να επεκτείνουν το δίκτυο των γνωριμιών τους στην Αμερική, ενώ ο Κωσταντίνος Δαγριτζίκος, ιδιοκτήτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του 6 Dogs, ήθελε να δει από κοντά πώς λειτουργεί ένα μεγάλο φεστιβάλ, περίπου όπως και η Μαρία Ανεστοπούλου διευθύντρια του Φεστιβάλ Animasyros.

Δεν έλειπαν και οι αυτοί που «έτρεχαν» δημιουργικά startups. Δύο ήταν από τη Θεσαλονίκη. H Αργυρώ Μπαράτα είναι ιδρυτής του Feast, μιας πλατφόρμας εναλλακτικής χρηματοδότησης δημιουργικών projects, ενώ ο Αντώνης Κάνουρας είναι ο ιδρυτής του Robotixlab μιας πλατφόρμας που διοργανώνει βιωματικά εργαστήρια ρομποτικής, δημιουργικών ηλεκτρονικών κατασκευών και 3D printing για παιδιά. Ο Αλέξανδρος Τζούμας είναι μηχανικός λογισμικού στη scify ενώ η Μυρτώ Λάβδα, υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση ήταν μαζί μας για το λιγότερο γνωστό κομμάτι του Φεστιβάλ, αυτό της εκπαίδευσης.

Για καθέναν από αυτούς τους ανθρώπους το SXSW λειτούργησε σαν μια ευκαιρία να κάνει γνωριμίες, να αποκτήσει τεχνογνωσία αλλά κυρίως να αναμετρηθεί με τον εαυτό του και τους συναδέλφους του απ' όλο τον κόσμο.