Zephyrus II: Η βραβευμένη ομάδα από τα Ιωάννινα που προσπαθεί να αλλάξει το ελληνικό σχολείο

Zephyrus II: Η βραβευμένη ομάδα από τα Ιωάννινα που προσπαθεί να αλλάξει το ελληνικό σχολείο
Open Image Modal

Η ομάδα Zephyrus II, αποτελούμενη από μαθητές και καθηγητές, κατάφερε να κερδίσει το ειδικό βραβείο Fusion(Jet) στο EUCYS 2018 στο Δουβλίνο, χάρη στο καινοτόμο αλεξίπτωτο πλαγιάς που κατασκεύασαν. Στην αποστολή της Ιρλανδίας, συμμετείχαν τρεις μαθητές από τα Ιωάννινα, οι  Κωνσταντίνος Λώλος, Παρασκευή-Μαρίνα Κανδρέλη, Νικόλαος-Παναγιώτης Καλαμπόκης υπό την επίβλεψη του καθηγητή Πληροφορικής Δημήτρη Κονετά. 

Η ομάδα όμως από το 7ο ΓΕΛ Ιωαννίνων δεν αποτελείται μόνο από αυτούς τους τέσσερις που την εκπροσώπησαν στο Δουβλίνο. Ήταν και οι  μαθητές Κωνσταντίνος Πήλιος , Μαρία Γεωργία Δασούλα, Μυρσίνη Αναστασούλη, Γιώργος Καπέλης. Οι πρωτεργάτες της ομάδας, Γιώργος Σκαργιώτης και Νίκος Μαρέτας, ο συντονιστής του επιτεύγματος Δημήτρης Κονετάς και δύο εκ των μαθητών που τη συντελούν, μιλούν στη HuffPost Greece, για τους κόπους τους, τις εμπειρίες τους και τα μελλοντικά σχέδιά τους. Στο πλάι τους ήταν και ο Παναγιώτης Τριανταφύλλου,τεχνικός στο Τμήμα Φυσικής Ιωαννίνων

Open Image Modal

Αξίζει να αναφερθεί ότι στα 2 χρόνια δουλειάς η ομάδα πέτυχε τα ακόλουθα:

  • 3ο Βραβείο Διαστημικής CanSat in Greece 2017

  • 1o Βραβείο στις κατασκευές ACSTAC 2017 στο Anatolia στην Θεσσαλονίκη

  • 1ο Βραβείο Διαστημικής CanSat in Greece 2018

  • Χάλκινο μετάλλιο engineering στο ICYS 2018 (International Contest for Young scientists) στο Βελιγράδι

  • Εκπροσώπηση της χώρας στον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό διαστημικής CanSats in Europe 2018 στις Αζόρες

  • Ειδικό βραβείο Fusion(Jet) στο EUCYS 2018 στο Δουβλίνο.

Αρχικά, για να διαλευκάνουμε το τοπίο, οφείλουμε να απαντήσουμε σε κάποιες ερωτήσεις: 

Τι έκαναν στο Δουβλίνο; Aξιοποίησαν τη βραβευμένη εργασία Zephyrus II που είχαν δημιουργήσει από κοινού με άλλους μαθητές των δημόσιων λυκείων των Ιωαννίνων στο διαγωνισμό διαστημικής Cansat in Greece 2017. Έτσι ξεκίνησαν. Από μια ιδέα του Γιώργου Σκαργιώτη, Ηλεκτρολόγου Μηχανικού στο 9ο ΓΕΛ Ιωαννίνων. 

Τι είναι το EUCYS;  Ο Ευρωπαϊκός Διαγωνισμός Νέων Επιστημόνων είναι η πιο σημαντική πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Γενική Διεύθυνση Έρευνας, που έχει ως στόχο να εμπνεύσει και να ενθαρρύνει ταλαντούχους νέους να αφοσιωθούν στην έρευνα και να αξιοποιήσει τις προσπάθειες των Κρατών Μελών να φέρουν σε επαφή τους νέους ανθρώπους με την επιστήμη και την καινοτομία.

Οι διαγωνιζόμενοι, ηλικίας 14-20 χρονών, είναι από όλο τον κόσμο και όλους τους τομείς της επιστήμης, με συμμετοχές από 40 χώρες του πλανήτη.

Οι μαθητές εκπροσώπησαν την χώρα μας μετά από 6 χρόνια απουσίας.

Παρουσίασαν μια ριζική μετεξέλιξη της συσκευής της ομάδος Zephyrus II με την νέα ονομασία A.G.M.P (Algorithm Guided Modular Probe) λαμβάνοντας ένα από τα ειδικά βραβεία.

Το ειδικό βραβείο δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να μελετήσουν την τεχνολογία σύντηξης για μια εβδομάδα στα εργαστήρια της Eurofusion στην Αγγλία.

Τι είναι το A.G.M.P (Algorithm Guided Modular Probe);Πρόκειται για μια συσκευή που κάνει χρήση ενός απλού αλεξιπτώτου πλαγιάς το οποίο κατευθύνεται από τη συσκευή σε έναν συγκεκριμένο στόχο.

Πώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί; Με πολλούς τρόπους και το έχουν αφήσει ανοιχτό στον καθένα. Οι ίδιοι θεωρούν ότι είναι κατάλληλος για μετεωρολογικούς σκοπούς, εξερεύνηση στο διάστημα, εξερεύνηση στον πλανήτη μας σε μέρη όπου δεν είναι εφικτή η ανθρώπινη παρουσία, αλλά και για ανθρωπιστική βοήθεια. Για παράδειγμα, σε περιοχή η οποία έχει πληγεί από μια φυσική καταστροφή, αυτή η συσκευή θα μπορούσε να βοηθήσει τους πληγέντες με τη χορήγηση πρώτων βοηθειών και προϊόντων πρώτης ανάγκης με τη ρήξη αλεξιπτώτων από τα ελικόπτερα.

Γιώργος Σκαργιώτης, ο καθηγητής πληροφορικής του 7ου ΓΕΛ Ιωαννίνων που τα ξεκίνησε όλα

Open Image Modal

Πώς αποφασίσατε να πάρετε μέρος στο διαγωνισμό; 

Ήταν τέτοια περίοδος πριν από δυο χρόνια. Αυτό που προσπαθώ κάθε χρόνο είναι να ψάχνω δραστηριότητες που είναι εκτός σχολικού προγράμματος, οι οποίες μπορούν να προξενούν το ενδιαφέρον των μαθητών. Η ενασχόληση με την ηλεκτρονική και τη διαστημική είναι κάτι που ήξερα ότι ενδιαφέρει τα παιδιά του σχολείου και αποφάσισα να το δοκιμάσουμε. Η πρώτη μας ομάδα μάλιστα αποτελούνταν από έντεκα παιδιά. 

Πώς θα εξηγούσατε τι κάνει η συσκευή σας σε έναν απλό άνθρωπο;

Πρόκειται για αποστολή που μπορεί να στείλει βοήθεια σε κάποιον που βρίσκεται σε ένα δυσπρόσιτο μέρος. Να φτάσει με ένα κατευθυντικό σύστημα αυτόματης πλοήγησης εκεί που θέλουμε, για παράδειγμα σε έναν τραυματισμένο ορειβάτη. Η συσκευή είναι πολυχρηστική. 

Open Image Modal

Πώς θυμάστε ένα 24ωρο σας;

Βομβαρδιζόμουν συνεχώς από μηνύματα των μαθητών που έβρισκαν διαρκώς καινούρια πράγματα για να εξελίξουμε τη συσκευή. Ασχολούμασταν τουλάχιστον 3-4 ώρες ημερησίως με αυτό, και βρισκόμασταν τουλάχιστον μια φορά τη βδομάδα για να αναλύσουμε τις ιδέες μας. Περάσαμε και πολλές ώρες στην ύπαιθρο, γιατί διαρκώς πηγαίναμε και τη δοκιμάζαμε. 

Εσείς πώς θα θέλατε να τη δείτε να λειτουργεί το επίτευγμά σας;

Σε μια δύσκολη αποστολή που δεν θα είναι δύσκολο να σταλεί αποστολή λόγω ισχυρών ανέμων. Θα ήθελα πολύ να το δω σε μια αποστολή διάσωσης. 

Πόσο κόστισε;

Λόγω του 3D εκτυπωτή που μας είχε χορηγήσει η Περιφέρεια Ιωαννίνων, κόστισε λιγότερο από 500 ευρώ. Τονίζουμε ότι η Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου ήταν η πρώτη που μας πίστεψε και μας χρηματοδοτούσε από την αρχή μέχρι το ταξίδι μας στο Δουβλίνο 

Τι σας μένει από όλο αυτό;

Η άψογη συνεργασία καθηγητών-μαθητών ενός δημοσίου σχολείου, που μας πήγε πολύ μακριά. Δεν το βλέπουμε καθημερινά αυτά. 

Πιστεύετε ότι συντελείτε στο να γίνει καλύτερο το σχολείο;

Πραγματικά, το πιστεύω. Το θέμα πήρε μεγάλη δημοσιότητα. Έρχονταν καθηγητές και μας έδιναν συγχαρητήρια. Δείξαμε ότι το σχολείο δεν είναι μόνο εξετάσεις και μπορεί να γίνει δημιουργικό. 

Τι συμβουλή θα δίνατε στους νέους επιστήμονες;

Να προσπαθούν να γίνουν καλύτεροι και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους τις ώρες που βρίσκονται εκτός σχολείου. Μόνο έτσι θα γίνουν καλύτεροι. 

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Θα ήθελα πολύ να δημιουργήσουμε ένα Make-Up Space, δηλαδή ένα εργαστήριο, όπου οι νέοι επιστήμονες θα έχουν τον χώρο να μάθουν όλα αυτά που έχει μάθει όλον αυτόν τον καιρό η ομάδα μας. Θα είναι χώρος σχολείου; Θα είναι δημοτικός χώρος;  Το θέμα είναι ότι πρέπει να το λειτουργήσουμε μια ομάδα καθηγητών, δεν αρκούν μόνοι οι 2-3 που είμαστε τώρα.

Νίκος Μαρέτας, ο Βιολόγος του 7ου ΓΕΛ Ιωαννίνων  με την κρυφή αγάπη για την πληροφορική 

Open Image Modal

Ποιο ήταν το αρχικό πρότζεκτ; 

Ένα αλεξίπτωτο, το οποίο θα έφτανε στον ορισμένο προορισμό με ρόδες.  H ιδέα αυτή κατέκτησε το 3ο Βραβείο Διαστημικής στο CanSat in Greece 2017. Για χάρη αυτού του διαγωνισμού γεννήθηκε αυτή η ομάδα. Ωστόσο, για τις απαιτήσεις  του EUCYS 2018 στο Δουβλίνο αποφασίσαμε να το αναβαθμίσουμε.

Πόσο καιρό χρειάστηκε να προετοιμαστεί όλο αυτό;

Από το προηγούμενο καλοκαίρι με την προκήρυξη του διαγωνισμού αλλά τελειώσαν νωρίτερα από όσο υπολόγιζαν.

Πώς ήταν η καθημερινότητά σας;

Mας απασχολούσε 24 ώρες το 24ωρο το θέμα. Ευτυχώς είχαμε και το διαδίκτυο και δεν χρειαζόταν συνέχεια φυσική παρουσία. Μιλούσαμε με μηνύματα και βιντεοκλήσεις. Έπρεπε να τρέχουμε και για τη χρηματοδότηση αλλά και για τα παιδιά, για ό,τι έβρισκαν για την επίτευξη του στόχου μας.

Υπήρχαν χορηγίες;

Κυρίως από τη Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου. Στη συνέχεια βοήθησαν και η Περιφέρεια και ο Δήμος Ιωαννίνων και το  Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής.

Open Image Modal

Προτάσεις για κάποια αγορά της συσκευής από κάποια εταιρεία;

Προτάσεις για αγορά δεν είχαμε. Είναι πολύ εξειδικευμένο για να περιμένουμε. Άλλωστε, είναι ένα μαθητικό πρότζεκτ. Μια εταιρεία ίσως το κατάφερνε καλύτερα από εμάς. Απλά εμείς δείξαμε τι μπορούμε να κάνουμε και μέχρι που μπορούμε να φτάσουμε.

Είχατε αλληλεπίδραση με άτομα που έβλεπαν τη δουλειά σας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν αξιοζήλευτη στα social media. . Μας παρακολουθεί κόσμος από Ιράν, Γερμανία, από όλα τα μέρη του κόσμου. Κοινοποιούν τα βίντεό μας στο Youtube, σχολιάζουν τις φωτογραφίες τους στο Facebook, υπάρχει αλληλεπίδραση

Tι έχετε να συμπληρώσετε για τον διαγωνισμό; 

Μονο και μόνο που γίνεται αυτή η διαδικασία και μας αναμοχλεύει εγώ νομίζω ότι είναι για καλό

Τα επόμενα σχέδιά σας ως ομάδα;

Αυτή τη σεζόν μόνο ξεκούραση. Να μαζέψουμε το μυαλό μας και του χρόνου κάτι καινούριο.

Δημήτρης Κονετάς,ο καθηγητής Πληροφορικής ΓΕΛ Ελεούσας που συνόδευσε τα παιδιά στο Δουβλίνο 

Open Image Modal

Πώς αποφασίσατε να συμμετάσχετε στην ομάδα;

Τα τελευταία χρόνια υπήρχε στην ομάδα μια δυναμική συμμετοχή. Οι πρωτεργάτες ήταν ο οι κύριοι Σκαργιώτης και Μαρέτας. Δεν αναμείχθηκα 100% από την αρχή. Βοήθησα τα παιδιά να μάθουν να γράφουν μια επιστημονική εργασία, τους προετοίμασα για το ICYS 2018 στο Βελιγράδι όπου φέραμε το χάλκινο μετάλλιο  και από το καλοκαίρι μέχρι τώρα τους βοηθούσα για το Δουβλίνο. 

Ποια είναι η σχέση σας με τη Διαστημική; Είχα παλαιότερα, αλλά όχι τέτοιας εμβέλειας όπως είχε το πρότζεκτ μας.Το συναρπαστικό είναι ότι το συγκεκριμένο project ήταν διαθεματικό. Συνδυάζει βιολογία, πληροφορική, μικροηλεκτρονική, διαστημική και άλλες επιστήμες. 

Τι δεν θα ξεχάσετε ποτέ από το Δουβλίνο;

Την ικανοποίηση που νιώθω από το μέγεθος της ευκαιρίας που δόθηκε στα παιδιά. Έδωσε ευκαιρίες όχι μόνο μάθησης, αλλά και συνεργασίες με επιστήμονες από όλα τα μέρη του κόσμου. 

Αν είχατε την ελεύθερη επιλογή που θα θέλατε να χρησιμοποιηθεί η συσκευή; Γνωρίζουμε ότι μπορεί αν χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει τις διαστημικές εξερευνήσεις, τη μετεωρολογία, ακόμα και τους ανθρώπους σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Ωστόσο, δεν μπορείς να φανταστείς που αλλού μπορεί να χρησιμεύσει. Αυτό είναι το πιο συναρπαστικό.

Πιστεύετε ότι θα σας χτυπήσουν την πόρτα για να αγοράσουν τη συσκευή; Όχι, απλά αποδείξαμε ότι με τους λιγότερους πόρους, μπορούμε να κάνουμε την καλύτερη δυνατή δουλειά. 

Τι είναι αυτό που σας απογοητεύει από το ελληνικό σχολείο;

Δεν ευνοεί τη δημιουργικότητα, την καινοτομία. Προσωπικά, αν δεν είχαν σαν καθηγητές το μεράκι και τη λόξα που είχαμε, δεν θα τα καταφέρναμε. 

Τι θα προτείνατε για να αλλάξει αυτό; Να μην μαθαίνει τι σχολείο τη στείρα απομημόνευση. Θα άλλαζα το σχολείο από την πρώτη μέρα, χωρίς να υπάρχει τελευταία, για να ενθαρρύνω και τη διά βίου μάθηση. Είναι αστείο να λέμε ότι θαυμάζουμε το φινλανδικό μοντέλο σχολείου, από τη στιγμή που η πλειοψηφία καθηγητών, μαθητών, γονέων και σίγουρα ιθυνόντων δεν έχουν την όρεξη να προσπαθήσουν το εφαρμόσουν.

Επόμενος στόχος; Θα ήθελα πολύ να δημιουργήσουμε ένα Εργαστήριο όπου θα βοηθάμε όλα τα παιδιά να μάθουν αυτά. Αλλά, με τη νοοτροπία που επικρατεί, είναι οριακά ανέφικτο.

Κωνσταντίνος Λώλος, ο πρωτεργάτης μαθητής του 7ου ΓΕΛ Ιωαννίνων που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με την μικροηλεκτρονική 

Πώς αισθάνεσαι μετά την επιτυχία σας;

Εντάξει, είναι απερίγραπτη η χαρά μου. Πήγαμε απλά για τη συμμετοχή, να αποκτήσουμε εμπειρίες και γυρίσαμε και βραβείο. Είναι εκπληκτικό. 

Πώς προήλθε η ονομασία της ομάδας Zephyrus II;  

Προέρχεται  από την ελληνική μυθολογία και είναι προσωποποίηση του δυτικού ανέμου. Το νούμερο 2, προέρχεται επειδή είναι η εξέλιξη του πρώτου πρότζεκτ. 

Πόση ώρα ασχολούσουν καθημερινά με το πρότζεκτ; Είχε χρειαστεί για ενάμιση μήνα να βρίσκομαι στο σχολείο από τις 7 το πρωί μέχρι τις 12 το βράδυ με ενδιάμεσα διαλείμματα μόνο για να πηγαίνω φροντιστήρια. Συνήθως αφιερώναμε τα απογεύματά μας στην κατασκευαστική. Αφιερώναμε, δηλαδή, κατά μέσο όρο 4 ώρες. 

Πώς συμμετείχες στο διαγωνισμό;

Είδα μια ανακοίνωση που έβγαλε ο κύριος Σκαριώτης, πήγα στο γραφείο, ενθουσιάστηκα κι έμεινα. 

Τι πιστεύεις ότι θα μπορούσε να προσφέρει το εγχείρημά σας στην επιστήμη

Στην περιοχή μας χάνονται συχνά ορειβάτες, σε σημεία που δεν μπορούν να πάνε ούτε σωστικά συνεργεία. Επομένως, θα μπορούσαμε με τη συσκευή μας να προσφέρουμε πρώτες βοήθειες μέχρι να καταφέρουν να τον απεγκλωβίσουν. 

Το πιο παράξενο υλικό που αγοράσατε ποιο ήταν;

Το πιο παράξενο και το πιο πετυχημένο ήταν το ύφασμα που πήραμε από τη Γερμανία, το οποίο ήταν λεπτό σαν τσιγαρόχαρτο, αλλά δεν μπορούσες να το σκίσεις με τίποτα. Αλλά είμαστε περήφανοι και για τον μηχανισμό με τους αλγόριθμους που ανακαλύψαμε/

Στο σχολείο τι κλίμα υπήρχε;

Τον πρώτο χρόνο που έλειπα από την τάξη εκνευρίζονταν οι συμμαθητές μου. Αλλά μόλις κατάλαβαν τι πραγματικά κάνουμε, το αναγνώρισαν. 

Επόμενα σχέδιά σου;

Να περάσω σε μια σχολή που ασχολείται με την μικροηλεκτρονική 

Open Image Modal

Βουλίνα Κανδρέλη, η μαθήτρια του ΓΕΛ Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων που ενθουσιάστηκε με την ιδέα 

Πώς ήταν η εμπειρία στο Δουβλίνο; 

Ήταν εξαιρετική. Εξαιρετικοί άνθρωποι, εξαιρετικές εμπειρίες, εξαιρετικό χώρος. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις νέους ανθρώπους με νέες ιδέες. Ήρθε και μας τίμησε με την παρουσία του μέχρι και ο πρόεδρος της Ιρλανδίας. 

Αυτό που δεν θα ξεχάσεις ποτέ ποιο είναι; 

Η ομαδικότητά μας και το υπόβαθρο που είχε το πρότζεκτ μας. Το ταξίδι στο Δουβλίνο ήταν μέσα στο πλαίσιο της αυτοβελτίωσης. 

Με το που μπήκες στο Λύκειο έγινε αυτή η μετάβαση και συμμετείχες στην ομάδα. Πώς νιώθεις για αυτό; 

Είναι τρελό. Είχα μάθει ότι είχαν δοκιμάσει εκτόξευση πυραύλου και λέω «αυτό έγινε στα Γιάννινα»; Έπρεπε να πάω. Και με δέχτηκαν και ήταν όλοι μια οικογένεια, μια αγκαλιά. 

Τα επόμενα σχέδιά σου; 

Υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε. Όλα θα γίνουν με τον καιρό. 

Νιώθεις ότι με αυτό που κάνατε έχετε προσφέρει κάτι στον κόσμο; 

Θέλω να πιστεύω ναι. Αν κάποιος θέλει, θα μπορούσε να πάρει όλα αυτά που έχουμε βρει. Βρίσκονται όλα στο διαδίκτυο. 

Aκολουθούν οι μαθητές που συμμετείχαν αυτά τα δυο χρόνια κατ΄αλφαβητική σειρά: 

Μυρσίνη Αναστασούλη
Κωνσταντίνος Βαράκας
Αποστολία Βλάχου
Δημήτρης Γεωργίου
Γεωργία Δασούλα
Βουλίνα Κανδρέλη
Νικόλας Καλαμπόκης
Γιώργος Καπέλης
Παρασκευή Καψάλη
Κωνσταντίνος Λώλος
Γιώργος, Οικονόμου
Άννα Πάνου
Κωνσταντίνος Πηλιός
Διαμάντης Πλαχούρας
Παρασκευή-Λυδία Σάκκου
Κωνσταντίνος Τόλης

INFO 

Open Image Modal
Open Image Modal
Ο Παναγιώτης Τριανταφύλλου είναι τεχνικός στο Τμήμα Φυσικής Ιωαννίνων και εξωτερικός συνεργάτης της ομάδας
Open Image Modal
Open Image Modal
Open Image Modal