Google: Πώς η αντιμονοπωλιακή δίκη σε βάρος της επηρεάζει τις αναζητήσεις μας στο διαδίκτυο

Η Google πληρώνει δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για να διασφαλίσει ότι η μηχανή αναζήτησής της είναι η προεπιλεγμένη, αλλά ίσως δε χρειάζεται να το κάνει.
via Associated Press

Εάν οι κυβερνητικές ρυθμιστικές αρχές επικρατήσουν εναντίον της Google στη μεγαλύτερη αντιμονοπωλιακή δίκη των ΗΠΑ εδώ και 1/4 του αιώνα, αυτό είναι πιθανό να επιφέρει δραστικές αλλαγές που θα υπονομεύσουν την κυριαρχία αυτής της μηχανής αναζήτησης που ορίζει το διαδίκτυο για δισεκατομμύρια ανθρώπους.

Καθώς η δίκη διάρκειας 10 εβδομάδων που διερευνά τις επιχειρηματικές πρακτικές της Google πλησιάζει στα μισά της, είναι ακόμη πολύ νωρίς για να πούμε αν ο περιφερειακός δικαστής των ΗΠΑ, Αμίτ Μέχτα θα συνταχθεί με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και θα προσπαθήσει να περάσει χειροπέδες σε μία από τις πιο κυρίαρχες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο.

Εάν ο Μέχτα αποφανθεί ότι η Google έχει παράνομο μονοπώλιο στην αναζήτηση, η τιμωρία θα μπορούσε να ανοίξει νέους διαδικτυακούς δρόμους για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις σχετικά με το πού θα μπορούσαν να αναζητήσουν πληροφορίες, ψυχαγωγία και εμπόριο.

Δικηγόροι του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ φτάνουν στο ομοσπονδιακό δικαστήριο για τη μεγαλύτερη αντιμονοπωλιακή δίκη των Ηνωμένων Πολιτειών που αφορά την Google (12/9/2023)
Δικηγόροι του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ φτάνουν στο ομοσπονδιακό δικαστήριο για τη μεγαλύτερη αντιμονοπωλιακή δίκη των Ηνωμένων Πολιτειών που αφορά την Google (12/9/2023)
via Associated Press

«Ο δικαστής μπορεί να υποχρεώσει την Google να ανοίξει τις πύλες, ώστε περισσότερες νεοσύστατες επιχειρήσεις και τρίτοι ανταγωνιστές να ασκήσουν μεγαλύτερη ανταγωνιστική πίεση στην Google, γεγονός που θα δημιουργήσει ποιοτικότερες διαδικτυακές υπηρεσίες», δήλωσε ο Λούθερ Λοβ, ανώτερος αντιπρόεδρος δημόσιας πολιτικής της Yelp.

Ο διαδικτυακός ιστότοπος ελέγχου επιχειρήσεων υπήρξε ένας από τους πιο σκληρούς επικριτές της Google, ενώ πέρασε πάνω από μια δεκαετία καταφερόμενος εναντίον μιας στρατηγικής που ευνοεί τις δικές της υπηρεσίες στα αποτελέσματα αναζήτησης. Η μηχανή αναζήτησης της Google κέρδισε το τεράστιο μερίδιό της στην αγορά παρουσιάζοντας σχεδόν αμέσως στους ανθρώπους χρήσιμες πληροφορίες που αντλήθηκαν από τα δισεκατομμύρια των ιστότοπων που έχουν ευρετηριαστεί από τότε που οι πρώην μεταπτυχιακοί φοιτητές του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ Λάρυ Πέιτζ και Σέρτζει Μπριν ανέπτυξαν την τεχνολογία στα τέλη της δεκαετίας του 1990.

da-kuk via Getty Images

Μόνο στην Apple η Google δίνει 15 -20 δισ. δολάρια ετησίως

Η Google πληρώνει επίσης δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για να διασφαλίσει ότι η μηχανή αναζήτησής της είναι η προεπιλεγμένη για την απάντηση σε ερωτήματα που εισάγονται στα πιο δημοφιλή smartphones και προγράμματα περιήγησης στο διαδίκτυο.

Αυτές οι συμφωνίες δεν αποκλείουν τους χρήστες από το να μεταβούν σε μια διαφορετική μηχανή αναζήτησης στις ρυθμίσεις τους, αλλά είναι μια κουραστική διαδικασία που λίγοι θα μπουν στον κόπο να την ακολουθήσουν. Αυτή η πραγματικότητα είναι ο λόγος για τον οποίο η Google είναι πρόθυμη να πληρώνει τόσα πολλά για την προνομιακή θέση, σύμφωνα με το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Οι πληρωμές της Google για την εξέχουσα θέση της στην αναζήτηση - συμπεριλαμβανομένων εκτιμώμενων 15 έως 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως μόνο στην Apple - βρίσκονται στο επίκεντρο της υπόθεσης του Υπουργείου Δικαιοσύνης, καθιστώντας πιθανό ότι ο δικαστής θα τις απαγορεύσει εάν αποφανθεί εναντίον της Google.

Πραγματική επιλογή ή συνήθεια;

Σε περίπτωση που συμβεί αυτό, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η πιο πιθανή λύση στις ΗΠΑ θα είναι η απαίτηση να υπάρξει στα smartphones και στα προγράμματα περιήγησης στο διαδίκτυο μια παλέτα διαφορετικών μηχανών αναζήτησης κατά τη διαδικασία εγκατάστασης. Αυτό είναι κάτι που γίνεται ήδη στην Ευρώπη, όπου όλες οι ενδείξεις, μέχρι στιγμής, δείχνουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι εξακολουθούν να επιλέγουν τη Google.

Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι πιστεύουν ότι η Google είναι πραγματικά η καλύτερη μηχανή αναζήτησης - όπως υποστηρίζει η Google στην υπεράσπισή της - ή απλώς εμπιστεύονται το εμπορικό σήμα περισσότερο από τις ανταγωνιστικές επιλογές, όπως το Bing της Microsoft ή το DuckDuckGo που εστιάζει στην προστασία της ιδιωτικής ζωής. Ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft, Σάτγια Ναντέλα, υποστήριξε ότι η Google έχει σχεδόν υπνωτική επιρροή στους χρήστες, ενώ κατέθεσε νωρίτερα αυτό το μήνα κατά τη διάρκεια της δίκης.

«Σηκώνεστε το πρωί, βουρτσίζετε τα δόντια σας και κάνετε αναζήτηση στο Google», δήλωσε ο Ναντέλα. Στη συνέχεια πρόσθεσε ότι ο μόνος τρόπος για να σπάσει η συνήθεια είναι να αλλάξει η προεπιλεγμένη επιλογή.

SOPA Images via Getty Images

Καμία συμφωνία προεπιλογής

Ο Φλοριάν Σαούμπ, αναπληρωτής καθηγητής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, πιστεύει ότι το δικαιότερο αποτέλεσμα της δίκης θα ήταν η οριζόντια απαγόρευση όλων των συμφωνιών προεπιλογής μεταξύ δύο οποιωνδήποτε εταιρειών.

«Το σημερινό περιβάλλον διαμορφώνεται από μια αρχιτεκτονική που έχει σχεδιαστεί από τις μεγάλες εταιρείες που ελέγχουν το χώρο», δήλωσε ο Σαούμπ. «Αυτό που μπορεί να κάνει η κυβέρνηση είναι να εισάγει κάποια ουδετερότητα σε αυτό το θέμα και να δώσει στους καταναλωτές κάποιες πραγματικές επιλογές. Αν οι άνθρωποι εξακολουθούν να επιλέγουν να χρησιμοποιούν τη Google, αυτό είναι τουλάχιστον μια επιλογή του καταναλωτή, η οποία θα ήταν καλύτερη από το να επιμείνουν οι άνθρωποι σε μια προεπιλογή επειδή έχουν συνηθίσει σε αυτή την προεπιλογή».

Η Apple μπορεί να αυξήσει τις τιμές αν σταματήσει να την πληρώνει η Google

Στην κατάθεσή του κατά τη διάρκεια της δίκης, το στέλεχος της Apple, Έντι Κιου, δήλωσε ότι η εταιρεία έχει υιοθετήσει τη Google ως προτιμώμενη μηχανή αναζήτησης στο iPhone και σε άλλα προϊόντα, επειδή παρέχει την καλύτερη εμπειρία για τους πελάτες της. Αυτή η στάση έχει προκαλέσει εικασίες ότι αν η Apple εμποδιστεί να χρησιμοποιεί τη Google ως προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο iPhone, θα μπορούσε να αναπτύξει τη δύναμή της ως η πλουσιότερη εταιρεία στον κόσμο για να αναπτύξει τη δική της τεχνολογία αναζήτησης.

Ωστόσο, η καθολική απαγόρευση των προεπιλεγμένων συμφωνιών αναζήτησης που ήταν εξαιρετικά κερδοφόρες για την Apple και άλλες εταιρείες, όπως η Verizon, θα μπορούσε να προκαλέσει ακούσιες συνέπειες, όπως η αύξηση των τιμών σε άλλα δημοφιλή προϊόντα.

Αν η Google δεν πληρώνει πλέον πολλά δολάρια στην Apple και σε άλλες εταιρείες, μπορεί να αυξήσει τις τιμές των συσκευών της. Οι αλλαγές πιθανόν να μην είναι μεγάλες, αλλά θα μπορούσαμε να δούμε κάποιες αυξήσεις τιμών, επειδή η Google ουσιαστικά επιδοτεί το κόστος συσκευών όπως το iPhone.

Ένα άλλο απότοκο της απαγόρευσης των προεπιλεγμένων συμφωνιών αναζήτησης είναι ότι η Google θα μπορούσε να εξακολουθεί να έχει ένα κυρίαρχο πλεονέκτημα στην αναζήτηση, αν οι άνθρωποι συνεχίσουν να την επιλέγουν προληπτικά, και η εταιρεία θα είχε δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερα για να ξοδέψει σε άλλους τομείς, τα οποία κάποτε επενδούσε σε συμφωνίες που στην πραγματικότητα δεν χρειαζόταν καθόλου.

Δημοφιλή