Οι συσκευές στεγνώματος βερνικιού νυχιών καταστρέφουν το DNA και προκαλούν μεταλλάξεις

Νέα αποκαλυπτική έρευνα για την με υπεριώδη ακτινοβολία των συσκευών στεγνώματος βερνικιού νυχιών.
StefaNikolic via Getty Images

Οι συσκευές στεγνώματος βερνικιού νυχιών με υπεριώδη ακτινοβολία που χρησιμοποιούνται στο μανικιούρ με τζελ μπορεί να προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία για τη δημόσια υγεία από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο California San Diego μελέτησαν αυτές τις συσκευές που εκπέμπουν υπεριώδη ακτινοβολία (UV) και διαπίστωσαν ότι η χρήση τους οδηγεί σε κυτταρικό θάνατο και μεταλλάξεις που προκαλούν καρκίνο στα ανθρώπινα κύτταρα.

Οι συσκευές που υπάρχουν σε όλα τα ινστιτούτα νυχιών χρησιμοποιούν ένα συγκεκριμένο φάσμα υπεριώδους φωτός (340-395nm) για να στεγνώσουν τις χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται στα μανικιούρ με τζελ. Ενώ τα σολάριουμ χρησιμοποιούν διαφορετικό φάσμα υπεριώδους φωτός (280-400nm) που οι μελέτες έχουν αποδείξει ότι είναι καρκινογόνο, το φάσμα που χρησιμοποιείται στις συσκευές στεγνώματος βερνικιού νυχιών δεν έχει μελετηθεί αρκετά.

«Οι συσκευές αυτές παρουσιάζονται και διατίθενται στο εμπόριο ως ασφαλείς», δήλωσε ο Λουντμίλ Αλεξάντροφ, καθηγητής βιομηχανικής καθώς και κυτταρικής και μοριακής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο California San Diego, και συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύθηκε στις 17 Ιανουαρίου στο Nature Communications.

«Αλλά από όσο γνωρίζουμε, κανείς δεν έχει μελετήσει πραγματικά αυτές τις συσκευές και πώς επηρεάζουν τα ανθρώπινα κύτταρα σε μοριακό και κυτταρικό επίπεδο μέχρι τώρα».

Χρησιμοποιώντας τρεις διαφορετικές κυτταρικές σειρές - κερατινοκύτταρα ενήλικου ανθρώπινου δέρματος, ινοβλάστες ανθρώπινης ακροποσθίας και εμβρυϊκούς ινοβλάστες ποντικού - οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η χρήση αυτών των συσκευών εκπομπής UV για μία μόνο συνεδρία 20 λεπτών οδήγησε σε κυτταρικό θάνατο μεταξύ 20 και 30%, ενώ τρεις διαδοχικές εκθέσεις 20 λεπτών προκάλεσαν θάνατο μεταξύ 65% και 70% εκτεθειμένων κυττάρων.

Η έκθεση στο υπεριώδες φως προκάλεσε επίσης μιτοχονδριακή και βλάβη στο DNA στα υπόλοιπα κύτταρα και οδήγησε σε μεταλλάξεις με μοτίβα που μπορούν να παρατηρηθούν στον καρκίνο του δέρματος στους ανθρώπους.

«Είδαμε πολλά πράγματα: πρώτον, είδαμε ότι το DNA καταστρέφεται», είπε ο Αλεξάντροφ. Είδαμε επίσης ότι ορισμένες από τις βλάβες στο DNA δεν επιδιορθώνονται με την πάροδο του χρόνου και οδηγούν σε μεταλλάξεις μετά από κάθε έκθεση με στεγνώματος βερνικιού νυχιών με υπεριώδη ακτινοβολία. Τέλος, είδαμε ότι η έκθεση μπορεί να προκαλέσει μιτοχονδριακή δυσλειτουργία, η οποία μπορεί επίσης να οδηγήσει σε πρόσθετες μεταλλάξεις. Εξετάσαμε ασθενείς με καρκίνο του δέρματος και βλέπουμε ακριβώς τα ίδια μοτίβα μεταλλάξεων σε αυτούς τους ασθενείς που παρατηρήθηκαν στα ακτινοβολημένα κύτταρα».

Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι, ενώ τα αποτελέσματα δείχνουν τις βλαβερές συνέπειες της επαναλαμβανόμενης χρήσης αυτών των συσκευών στα ανθρώπινα κύτταρα, θα απαιτηθεί μακροχρόνια επιδημιολογική μελέτη προτού δηλωθεί με βεβαιότητα ότι η χρήση αυτών των μηχανών οδηγεί σε αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του δέρματος. Ωστόσο, τα αποτελέσματα της μελέτης ήταν ξεκάθαρα: η χρόνια χρήση αυτών των μηχανημάτων στεγνώματος βερνικιών νυχιών βλάπτει τα ανθρώπινα κύτταρα.

Η Μαρία Ζιβάγια, μεταδιδακτορική φοιτήτρια στο εργαστήριο του Αλεξάντροφ και συγγραφέας της μελέτης, ήταν και η ίδια λάτρης του μανικιούρ με τζελ, αλλά έχει ορκιστεί να μην χρισημοποιήσει ξανά τη συσκευή μετά τα αποτελέσματα.

«Όταν έκανα το διδακτορικό μου, άρχισα να ακούω για τα μανικιούρ με τζελ, που διαρκούν περισσότερο από το κανονικό βερνίκι. Με ενδιέφερε να δοκιμάσω το βερνίκι νυχιών με τζελ, καθώς εργάζομαι σε ένα πειραματικό εργαστήριο όπου φορούσα και έβγαζα συχνά γάντια και δεν ήθελα να ξεβάφουν τόσο γρήγορα τα νύχια μου», είπε η Ζιβάγια.

«Έτσι άρχισα να χρησιμοποιώ περιοδικά μανικιούρ με τζελ για αρκετά χρόνια. Μόλις είδα την επίδραση της ακτινοβολίας που εκπέμπεται από τη συσκευή ξήρανσης με βερνίκι γέλης στον κυτταρικό θάνατο και ότι στην πραγματικότητα μεταλλάσσει τα κύτταρα ακόμα και μετά από μόλις μία συνεδρία 20 λεπτών, εξεπλάγην. Βρήκα ότι αυτό ήταν πολύ ανησυχητικό και αποφάσισα να σταματήσω να το χρησιμοποιώ».