Τάση της εβδομάδας: Ο κορσές του 16ου αιώνα π.Χ. πιο σύγχρονος κι αισθησιακός από ποτέ

Από όργανο της πατριαρχίας σε απόλυτο τρεντ: Η ιστορία του αμφιλεγόμενου κορσέ.
Kseniia Kapris / EyeEm via Getty Images

Οι κορσέδες επανήλθαν στη μόδα πιθανότατα ως αποτέλεσμα της τάσης που φέρνει τα μέσα-έξω, με τα εσώρουχα να αξιοποιούνται ως ρούχα. Κι όμως, ο αρχικός τους σκοπός ήταν να λειτουργούν ως υποστηρικτικό εσώρουχο για τις γυναίκες.

Σήμερα, η γραμμή του κορσέ εισβάλλει στην γκαρνταρόμπα μας από τοπ και φορέματα, μέχρι φούτερ ή παλτά. Η εξέχουσα θέση του στις πασαρέλες τα τελευταία χρόνια καθώς και η ευρεία χρήση του στις συλλογές για το φθινόπωρο και το χειμώνα του 2022, μαρτυρούν ότι η φρενίτιδα του κορσέ δεν θα σβήσει και τόσο σύντομα.

Γιατί αγαπήσαμε τον κορσέ

Ο κορσές θεωρείται ένα statement κομμάτι, το οποίο μπορεί να φορεθεί σχεδόν από οποιονδήποτε, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Είτε από μόνος του, είτε πάνω από άλλα ρούχα, ο κορσές διαθέτει δυναμική που μαγνητίζει τα βλέμματα.

Πού είδαμε την νούμερο ένα τάση της σεζόν

Ορισμένοι σχεδιαστές, στις συλλογές τους για το φθινόπωρο και το χειμώνα του 2022, έμειναν πιστοί στην πρωτότυπη εκδοχή του κορσέ, με τον Versace να επιστρατεύει πολύχρωμα υλικά και να συνδυάζει τα καινοτόμα τοπ με ασορτί μίνι φούστες, ταξιδεύοντάς μας στη δεκαετίας του ’90.

Ο Christiano Siriano πειραματίστηκε με μεγάλα μανίκια χωρίς ώμους, τα οποία συγκρούστηκαν με τη συνεργασία της Gucci με την Adidas, που παρουσίασε κορσέδες εμπνευσμένους από αθλητικά ρούχα. Τέλος, ο πάντα πρωτοπόρος Κριστιάν Ντιόρ υιοθέτησε τη γραμμή του κορσέ σε άλλα ρούχα, όπως φορέματα ή σακάκια, επιβάλλοντας μια σύγχρονη σιλουέτα σε βασικά αντικείμενα.

Από την επίδειξη μόδας του οίκου Dior στην εβδομάδα μόδας των Παρισίων με το βλέμμα στο φθινόπωρο και τον χειμώνα 22 -23.
Pascal Le Segretain via Getty Images
Από την επίδειξη μόδας του οίκου Dior στην εβδομάδα μόδας των Παρισίων με το βλέμμα στο φθινόπωρο και τον χειμώνα 22 -23.

Πώς θα συνδυάσουμε τον κορσέ σε σύνολα που γοητεύουν

Ο κορσές είναι ένα αντικείμενο που προσφέρει τη δυνατότητα άφθονων συνδυασμών. Όταν φοριέται μόνο του, ως τοπ, μπορεί να λειτουργήσει με σχεδόν κάθε τύπο παντελονιού ή φούστας, είτε πρόκειται για μια μίνι φούστα, είτε για ένα τζιν, ενώ δένει άψογα με ψηλόμεσα στυλ που τονίζουν ακόμη περισσότερο τη μέση.

Για τους πιο κρύους μήνες μπορούμε κάλλιστα να φορέσουμε τον κορσέ μας πάνω από ένα ζιβάγκο ή ένα πουκάμισο με κουμπιά, ολοκληρώνοντας το σύνολό μας με ένα φαρδύ παλτό ή σακάκι.

Christian Vierig via Getty Images

Η ιστορία του κορσέ

Πίσω από τον κορσέ, το τοπ με το στιβαρό μπούστο και τα κορδόνια που δένουν στην πλάτη, κρύβεται μια αμφιλεγόμενη ιστορία. Οι ιστορικοί τον έχουν περιγράψει ως πατριαρχικό όργανο βασανισμού, που παραμορφώνει το γυναικείο σώμα.

Η παλαιότερη καταγεγραμμένη εκδοχή του κορσέ χρονολογείται από τον Μινωικό πολιτισμό, με την εικόνα του αγάλματος της θεάς των Όφεων, η οποία φορά ένα ρούχο που μοιάζει με κορσέ. Οι Μινωίτες και άλλοι Ελληνικοί λαοί λάτρευαν τη στενή μέση ως στοιχείο θηλυκότητας. Για να επιτευχθεί το συγκεκριμένο αποτέλεσμα προέκυψαν τα ενδύματα που θύμιζαν κορσέ.

Η χθόνια μινωϊκή θεά των όφεων.
DEA / G. DAGLI ORTI via Getty Images
Η χθόνια μινωϊκή θεά των όφεων.

Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, το σώμα θεωρούνταν αμαρτωλό, επομένως δεν χρειάζονταν κορσέδες για να τονίσουν μια φιγούρα. Οι γυναίκες φορούσαν φαρδιά φορέματα που τις κάλυπταν από την κορυφή ως τα νύχια, δίνοντας προτεραιότητα στην άνεση.

Τα ρούχα που θυμίζουν κορσέ πρωτοεμφανίζονται το 1600 π.Χ. Αυτό που ξεκίνησε ως ένα στενό αμάνικο μπούστο εξελίχθηκε σε ένα εσώρουχο με ράβδους από κόκκαλο φάλαινας και στη συνέχεια ατσάλι, που περιέκλειε τα πλευρά και συμπιέζοντας τη μέση. Γυναίκες και ορισμένες φορές άνδρες στον δυτικό κόσμο, φορούσαν κορσέ από τον 16ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα.

Το σχήμα του κορσέ εξελίχθηκε κατά τη διάρκεια των τετρακοσίων χρόνων χρήσης του, εναλλάσσοντας μήκη, με στιλ που κάλυπταν τους γοφούς, καθώς και πιο μίνι εκδοχές που επικεντρώνονταν στη γραμμή της μέσης. Οι κορσέδες διαμόρφωναν το σώμα σε χαρακτηριστικές σιλουέτες, από το σχήμα της κλεψύδρας που ήταν δημοφιλές στη δεκαετία του 1800 μέχρι τη φιγούρα «S» του 1900.

Διαθέσιμοι σε μεγάλη ποικιλία τιμών, οι κορσέδες φορέθηκαν τόσο από γυναίκες της ανώτερης και μεσαίας τάξης, όσο και από γυναίκες της εργατικής τάξης. Επικρίσεις που ήθελαν τον ο κορσέ να είναι επιβλαβής για την υγεία των γυναικών ήρθαν στο προσκήνιο τον 19ο αιώνα, όταν η χρήση του κορσέ βρέθηκε στο απόγειό της. Μερικοί γιατροί κατηγόρησαν τον κορσέ για επιπτώσεις στο αναπνευστικό σύστημα, παραμορφώσεις στα πλευρά, βλάβες στα εσωτερικά όργανα, γενετικές ανωμαλίες και αποβολές, ενώ άλλοι ενέκριναν τους κορσέδες «υγείας», που ήταν λιγότερο άκαμπτοι και βοηθούσαν στην υποστήριξη του σώματος.

Οι ιστορικοί μόδας Βάλερι Στιλ και Κόλιν Γκο υποστηρίζουν ότι ενώ οι γυναίκες με κορσέ μπορεί πράγματι να υπέφεραν από προβλήματα στην αναπνοή, αυτό δεν οδηγούσε απαραίτητα σε αναπνευστικές παθήσεις. Ωστόσο, σε μερικές περιπτώσεις έχουν σημειωθεί περιστατικά λιποθυμίας και μειωμένης ζωτικότητας.

Η εισαγωγή του ελαστικού υλικού στη δεκαετία του 1920 οδήγησε στην παραγωγή ευέλικτων και αθλητικών στιλ, κατάλληλων για τον τρόπο ζωής της εποχής. Ωστόσο, η έλλειψη υλικών ένδυσης μετά το τέλος του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, το 1918, καθώς και η στροφή προς τον αθλητισμό και τον υγιεινό τρόπο ζωής τη δεκαετία του 1960, επέφεραν πλήγμα στη δημοτικότητα του κορσέ. Όμως, ο σωματότυπος «κλεψύδρα» δεν έφυγε ποτέ από τη μόδα, με τις γυναίκες να προβαίνουν ακόμα και σε πλαστικές επεμβάσεις, προκειμένου να τον αποκτήσουν.

Σήμερα, οι κορσέδες εξακολουθούν να φοριούνται για αυτό το σκοπό, αλλά και ως κομμάτια με θεατρικότητα, βγαλμένα από το καμπαρέ και το μπουρλέσκ. Και ενώ δεν αποτελούν πλέον μέρος της καθημερινής ρουτίνας της μέσης γυναίκας, ποτέ δεν έφυγαν πραγματικά από τη μόδα.

Ο Ζαν Πολ Γκωτιέ αποθέωσε τον κορσέ στα σχέδιά της δεκαετίας του 1980, ενώ κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει την εμφάνιση της Μαντόνα με τον διάσημο ροζ σατέν κορσέ του οίκου, στην περιοδεία της «Blonde Ambition», το 1991.

Gie Knaeps via Getty Images

Η Στέλλα Μακάρτνεϊ, ο Υβ Σεν Λοράν κι ο Τομ Φορντ δεν είναι παρά ελάχιστοι από τους οίκους που έχουν πειραματιστεί επάνω στον κορσέ, τοποθετώντας τον μάλιστα ακόμα και πάνω από τα ρούχα, μετατρέποντάς τον από εσώρουχο σε αξεσουάρ.

Προτείνετε μια διόρθωση