Τα εξώφυλλα Der Spiegel και New Yorker «βλέπουν» τον Τραμπ να σκοτώνει την «Lady Liberty»

Der Spiegel και New Yorker «βλέπουν» τον Τραμπ να σκοτώνει την «Lady Liberty»
|

Στον απόηχο της εκτελεστικής πράξης του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ με την οποία αναστέλλει τη βίζα και την είσοδο στη χώρα στους υπηκόους επτά χωρών στις οποίες υπερτερεί το μουσουλμανικό στοιχείο και εν μέσω των αντιδράσεων που έχουν εκδηλωθεί εντός και εκτός της χώρας ο έντυπος Τύπος αποτυπώνει με τον δικό του τρόπο τη «νέα πραγματικότητα».

Τον πρώτο λόγο και πάλι φαίνεται να έχουν σχεδιαστές και σκιτσογράφοι που συχνά έχουν τον τρόπο να πουν όσα δεν χωρούν σε ρεπορτάζ χιλιάδων λέξεων αλλά και να προκαλέσουν έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις.

Από τα πιο χαρακτηριστικά τέτοια παραδείγματα των αυτών των ημερών, είναι τα εξώφυλλα δύο περιοδικών από τις πλευρές του Ατλαντικού με τους γραφίστες και τους υπεύθυνους των εκδόσεων να έχουν επιλέξει να αξιοποιήσουν για την εικόνα-σχόλιο τους, το Άγαλμα της Ελευθερίας.

Το πρώτο εξώφυλλο είναι του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel (4.2.2017) με λευκό φόντο, τον Τραμπ, με το κλασσικό κουστούμι με την κόκκινη γραβάτα και χωρίς μάτια να κρατά στο ένα χέρι το κεφάλι του Αγάλματος της Ελευθερίας που στάζει αίμα και στο άλλο χέρι ένα ματωμένο μαχαίρι- κάπως σαν «στρατιώτης» του Ισλαμικού Κράτους αμέσως μετά τον αποκεφαλισμό ενός «άπιστου δυτικού». Και στο πλάι δυο λέξεις: America First (Πρώτα η Αμερική), μόνο που ο ίδιος είναι αυτός που την σκότωσε.

Με πιο artistic και αφαιρετική διάθεση το θρυλικό New Yorker επιλέγει επίσης να αξιοποιήσει την «Lady Liberty»- όπως συχνά οι Αμερικανοί αποκαλούν το Άγαλμα της Ελευθερίας. Μόνο που σε αυτό το εξώφυλλο βλέπουμε μόνο το χέρι και δάδα που κρατά ενώ η φλόγα, που πάντα καίει, έχει σβήσει και το μόνο που έχει μείνει είναι ο λευκός καπνός.

Σημειώνεται πως το περιοδικό με την επιλογή αυτού του εξωφύλλου «σπάει» την πολυετή παράδοση να κοσμεί το εξώφυλλο του μια «εκδοχή» της μασκότ Eustace Tilley, στο επετειακό τεύχος.

Όπως ανέφερε σε άρθρο της η καλλιτεχνική διευθύντρια του New Yorker, Françoise Mouly αναφέρει, το εξώφυλλο είναι μια «απάντηση» στην πρώτες ημέρες διακυβέρνησης Τραμπ και κυρίως στην εκτελεστική πράξη για το μεταναστευτικό. Πρόκειται για μια «σκοτεινή, αφιλόξενη εικόνα του John W. Tomac υπό τον τίτλο «Liberty's Flameou».

«Κάποτε το Άγαλμα της Ελευθερίας, και ο φωτεινή της δάδα, ήταν το ήταν η εικόνα που καλωσόρισε τους νέους μετανάστες (στις ΗΠΑ). Και, την ίδια στιγμή, ήταν το σύμβολο της αμερικανικής αξιών, λέει ο Tomac. «Τώρα φαίνεται ότι έχουμε σβήσει τη φλόγα».