Οι 8 πιο επιτυχημένες πρωταπριλιάτικες φάρσες της ιστορίας

Η άγνωστη προέλευση του εθίμου και 8 μεγάλες φάρσες.
Open Image Modal
Photography by Jessie Reeder via Getty Images

Οι πρωταπριλιάτικες φάρσες είναι ένα παλιό έθιμο το οποίο είναι γνωστό και αγαπητό σε Ευρώπη και Αμερική- αν και κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα από πού προέρχεται.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του National Geographic, μια από τις πιο δημοφιλείς θεωρίες έχει να κάνει με την αλλαγή του ημερολογίου τον 16ο αιώνα: Βάσει αυτής, η έλευση του νέου έτους εορταζόταν στην αρχή της άνοιξης, μα όταν η Γαλλία έκανε τη μετάβαση στο ρωμαϊκό ημερολόγιο, η πρωτοχρονιά πέρασε στον Ιανουάριο. Αυτοί που αντιδρούσαν στη μετάβαση- συχνά άνθρωποι που ζούσαν στην ύπαιθρο- έμειναν γνωστοί ως «ανόητοι του Απριλίου» (April fools), σύμφωνα με αυτή την ερμηνεία. Άλλοι ιστορικοί συνδέουν το έθιμο με αρχαίες ευρωπαϊκές γιορτές, όπου οι άνθρωποι μεταμφιέζονταν και έκαναν φάρσες ο ένας στον άλλον.

Στο δημοσίευμά του, το National Geographic παρουσιάζει τα πιο εξωφρενικά (γνωστά) πρωταπριλιάτικα αστεία της ιστορίας.

Τα λιοντάρια κάνουν μπάνιο

Το παλαιότερο πρωταπριλιάτικο αστείο που έχει καταγραφεί ήταν το 1698, σύμφωνα με τον Άλεξ Μπόεσε, του Museum of Hoaxes. «Είπαν στους Λονδρέζους να πάνε να δούνε την ετήσια τελετή του πλυσίματος των λιονταριών στον Πύργο του Λονδίνου. Πήγανε, αλλά δεν υπήρχε τελετή».

Η φάρσα είχε τέτοια επιτυχία που συνεχίστηκε και τα επόμενα χρόνια, με στόχο κυρίως ξένους. «Κατά τα μέσα του 19ου αιώνα τύπωναν μέχρι και εισιτήρια. Πήγαιναν εκατοντάδες ή και χιλιάδες άνθρωποι» λέει ο Μπόεσε.

Ο κλεμμένος θησαυρός των ΗΠΑ

Το 1905, η γερμανική εφημερίδα Berliner Tageblatt έγραψε πως ληστές είχαν σκάψει κάτω από το ομοσπονδιακό θησαυροφυλάκιο των ΗΠΑ και είχαν κλέψει όλο τον χρυσό και το ασήμι. Η ιστορία κυκλοφόρησε γρήγορα σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Θα ήταν μεγάλη είδηση, εάν ήταν πραγματική.

Η σοδειά των μακαρονιών

Την 1η Απριλίου του 1957 το BBC μετέδωσε πως στην Ελβετία υπήρξε «εξόχως καλή σοδειά σπαγκέτι», η οποία εν μέρει οφειλόταν στην «πρακτική εξαφάνιση του σκουληκιού του σπαγκέτι». Μάλιστα, πρόβαλε και εικόνες, με «αγρότες» να μαζεύουν ζυμαρικά από δέντρα. Κάποιοι τηλεθεατές συγχύστηκαν, άλλοι ρώτησαν πού θα μπορούσαν να βρουν τέτοια δέντρα.

Η (νέα) υποψηφιότητα του Νίξον

«Δεν έκανα ποτέ κάτι λάθος, και δεν θα το ξανακάνω» είπε ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Ρίτσαρντ Νίξον, όταν ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του για την προεδρία το 1992. Βεβαίως, αυτός που μιλούσε δεν ήταν στα αλήθεια ο Νίξον, αλλά παρόλα αυτά η φάρσα του National Public Radio PR) έκανε έξω φρενών πολλούς που την πίστεψαν.

Η αγορά της «Καμπάνας της Ελευθερίας»

Το 1996, το Taco Bell έπαιξε μια διαφήμιση όπου έλεγε πως είχε αγοράσει την «Καμπάνα της Ελευθερίας»- ένα από τα πιο εμβληματικά σύμβολα της αμερικανικής ανεξαρτησίας. Πολλοί θύμωσαν, αλλά ο εταιρικός κόσμος διαπίστωσε πόσο μεγάλη απήχηση μπορεί να έχει το να κάνεις κάτι για το οποίο μιλούν όλοι. Έκτοτε, η Πρωταπριλιά χρησιμοποιείται ευρέως για σκοπούς προώθησης.

Τα Pokemon της Google

Το 2014 η Google «έπαιξε» και αυτή: Την Πρωταπριλιά κυκλοφόρησε ένα παιχνίδι με Pokemon όπου οι χρήστες μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν χάρτες του Google Maps για να ψάξουν τα γνωστά φανταστικά πλάσματα που θα εμφανίζονταν στην οθόνη. Το απόλυτο βραβείο: Μια δουλειά στην εταιρεία ως Pokemon Master. Πάντως, αυτό που άρχισε ως αστείο αργότερα έγινε πραγματικότητα: Ο λόγος για το Pokemon Go της Niantic Labs, το AR παιχνίδι που έκανε θραύση λίγο καιρό αργότερα, με χρήστες να ψάχνουν Pokemon στον πραγματικό κόσμο μέσα από τα κινητά τους.

Τα γυμνά ζώα

Το National Geographic «έπαιξε» και αυτό με τη σειρά του το 2016, ανακοινώνοντας ότι δεν θα δημοσίευε άλλες φωτογραφίες γυμνών ζώων, για να μην τα προσβάλλει/ υποβαθμίζει.

Το...Museum of Hoaxes

Ο Μπόεσε του Museum of Hoaxes, που αναφέρθηκε στην αρχή του κειμένου, γράφει στην ιστοσελίδα του από το 1997. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα, το μουσείο είναι ανοιχτό 24 ώρες την ημέρα, 365 ημέρες τον χρόνο, στο Σαν Ντιέγκο. Πολλοί τον ρωτούν συχνά πώς να το βρουν- για να λάβουν την απάντηση πως πρόκειται για φάρσα. «Όλα άρχισαν επειδή έλεγα το site “Museum of Hoaxes” και σε κάποια φάση ένας από τους αναγνώστες μου έστειλε κάποιες εικόνες που είχε φτιάξει με Photoshop» λέει ο Μπόεσε, που εν τέλει ανέβασε τις φωτογραφίες στη σελίδα του, εξηγώντας πως «φαινόταν ταιριαστό, δεδομένου ότι το θέμα είναι οι φάρσες».