Πώς το πάγωμα της παραγωγής Boeing 737 MAX επηρεάζει τις αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο

Σε συνδυασμό με τις ανησυχητικές τάσεις στην παγκόσμια οικονομία και τις φόβους για νέα ένταση του ανταγωνισμού. Τι σημαίνει αυτό για τις τιμές των ναύλων.
Open Image Modal
.
Reuters

Η Boeing Co αποφάσισε να αναστείλει από τον Ιανουάριο του 2020 την παραγωγή του μοντέλου 737 MAX το οποίο επί μακρόν ήταν το best seller της. H απόφαση διακοπής της μεγαλύτερης γραμμής συναρμολόγησης της εταιρείας είναι η πρώτη εδώ και 20 χρόνια και έρχεται ως συνέπεια δύο πολύνεκρων αεροπορικών δυστυχημάτων.

Ο αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε πως θα δώσει προτεραιότητα στην παράδοση των 400 αεριωθούμενων αεροσκαφών 737 MAX που κατασκεύασε μετά την καθήλωση των αεροσκαφών της.

«Αυτή η προσωρινή κίνηση θα επιτρέψει στο σύστημά μας να ανακάμψει και να παραδώσει αποτελεσματικότερα τα αεροσκάφη μόλις τα 737 ΜΑΧ επιστρέψουν με ασφάλεια στους αιθέρες», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing Commercial Airplanes, Σταν Ντιλ, σε σχετικό γραπτό ενημερωτικό σημείωμα προς τους εργαζόμενους, για το οποίο έχει λάβει γνώση το Reuters.

Αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο έχουν στους στόλους τους περισσότερα από 370 αεροσκάφη τύπου 737 ΜΑΧ τα οποία είχαν παραληφθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2019 και σήμερα είναι σταθμευμένα στα αεροδρόμια και σε αποθηκευτικούς χώρους ανά τον κόσμο.

 

Πώς θα επηρεάσει το «πάγωμα» της παραγωγής τις αεροπορικές εταιρείες;

Ο άμεσος αντίκτυπος της απόφασης της Boeing Co είναι πιθανό να μην γίνει αισθητός καθώς όταν η αρμόδια υπηρεσία των ΗΠΑ (FAA- Federal Aviation Administration) επιστρέψει στα 737 ΜΑΧ να πετάξουν και πάλι, η πρώτη προτεραιότητα των αεροπορικών εταιρειών θα είναι να ετοιμάσουν τα αεροσκάφη που διαθέτουν -και σήμερα είναι καθηλωμένα το έδαφος- για να ξεκινήσουν την εκτέλεση πτήσεων.

Η μέριμνα για την παραλαβή των 400 αεροσκαφών που κατασκευάζει η Boeing όλο αυτό το διάστημα, έπεται.

Αναλυτές εκτιμούν πως η Boeing έχει την δυνατότητα να παραδίδει στους πελάτες της 70 αεροσκάφη κάθε μήνα. Αυτό σημαίνει πως για καλυφθούν οι ανάγκες θα απαιτηθεί ένα διάστημα έξι μηνών ακόμη και εάν η απόφαση για «πάγωμα» της παραγωγής επεκταθεί κατά τη διάρκειας αυτής της περιόδου.

Η απόφαση των αμερικανικών αρχών για την επιστροφή του 737 ΜΑΧ στους αιθέρες δεν αναμένεται να εκδοθεί πριν τον Φεβρουάριο και δεν αποκλείεται να καθυστερήσει και να ανακοινώθηκε τον Μάρτιο, όπως αναφέρουν οι αρμόδιοι στο Reuters.

Άλλες ρυθμιστικές όμως, όπως πχ στην Ευρώπη και στην Κίνα έχουν δηλώσει πως οι σχετικές αποφάσεις και ανακοινώσεις μπορεί να γίνουν πολύ αργότερα και άρα να καθυστερήσει σημαντικά και η επιστροφή των 737 MAX.

Οι εταιρείες Southwest Airlines Co, United Airlines Holdings Inc και Fiji Airways δήλωσαν ότι έχουν λάβει γνώση της ανακοίνωσης της Boeing περί αναστολής της παραγωγής των αεροσκαφών αλλά δεν μπόρεσαν να σχολιάσουν άμεσα τις επιπτώσεις αυτής στα χρονοδιαγράμματα των εταιρειών και τους σχεδιασμούς τους για την χωρητικότητα του στόλου τους.

 

Open Image Modal
.
Mario Tama via Getty Images

 

Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να επιστρέψουν τα 737 αφού δώσουν το «πράσινο φως» οι ρυθμιστικές αρχές;

Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να εγκαταστήσουν το νέο λογισμικό της Boeing, να εκτελέσουν μια σειρά ελέγχων και να γίνει η συνιστώμενη εκπαίδευση πιλότων η χρονική διάρκεια της οποίας μπορεί μπορεί να διαφέρει από χώρα σε χώρα.

Οι αερομεταφορείς στις ΗΠΑ δήλωσαν ότι η όλη διαδικασία απαιτεί τουλάχιστον ένα μήνα.

Ο πραγματικός χρόνος επιστροφής των 737 ΜΑΧΑ μπορεί επίσης να εξαρτηθεί από τις χώρες προς τις οποίες εκτελούν δρομολόγιο κάποιες αεροπορικές εταιρείες. Για παράδειγμα Singapore Airlines Ltd έχει δηλώσει πως ακόμη και εάν η αρμόδια ρυθμιστική αρχή στην Σιγκαπούρη εγκρίνει την επιστροφή του 737 MAX, θα χρειαστεί άδεια και από τις αντίστοιχες αρχές σε Ινδονησία και Κίνα  από και προς τις οποίες εκτελεί πτήσεις.

Η επιστροφή τόσων αεροσκαφών θα οδηγήσει σε αύξηση της ολικής χωρητικότητας;

Οι συνέπειες της επιστροφής των 737 θα ποικίλει από χώρα σε χώρα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι επιχειρήσεις που διατηρούν στον στόλο τους αυτό το μοντέλο -όπως η Southwest, η United Airlines και η American Airlines Group Inc- δήλωσαν ότι υπάρχει ζήτηση για μεγαλύτερη συχνότητα δρομολογίων ενώ σχεδιάζουν να εισάγουν και δρομολόγια που είχαν κοπεί το προηγούμενο διάστημα αλλά και νέα.

Ωστόσο αναλυτές εκφράζουν ανησυχία για τις επιπτώσεις της επιβράδυνσης των ρυθμών στις καταναλωτικές δαπάνες στις ΗΠΑ.

Στην Ευρώπη και την Ασία, η ζήτηση για ταξίδια έχει υποχωρήσει τους τελευταίους μήνες καθώς επιβραδύνεται η οικονομική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος αυξημένου ανταγωνισμού μεταξύ εταιρειών αλλά και πτώση των ναύλων μετά την επιστροφή των 737 MAX.

«Οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη είναι στην πραγματικότητα αρκετά ευχαριστημένες από την καθυστέρηση καθώς απομακρύνει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα από την αγορά σε μια εποχή όπου η οικονομία βρίσκεται σε φάση επιβράδυνσης», δήλωσε ο αναλυτής του Bernstein, Daniel Roeska.

Στην Ασία καταγράφηκε μείωση κατά 3,5% τον Οκτώβριο στην ζήτηση αεροπορικών εισιτηρίων σύμφωνα με στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας (Association of Asia Pacific Airlines). Τα δε μέλη της είναι επιφυλακτικά σχετικά με τις προοπτικές για το 2020, αφού οι εμπορικές διαφορές υπονομεύουν την εμπιστοσύνη και οδηγούν σε οικονομική ανάπτυξη που κινείται κάτω από τις αρχικές προβλέψεις φέτος.