Πώς μια διαφήμιση αεροπορικής εταιρίας κατάφερε να ξυπνήσει τον εθνικισμό των Δανών

Η διαφήμιση αποσύρθηκε μετά το εθνικιστικό ντελίριο που ακολούθησε.
Open Image Modal
Youtube

To 21% που συγκέντρωσε το 2015 το Κόμμα του Λαού της Δανίας, μια πολιτική παράταξη με λαϊκιστικό, εθνικιστικό και αντιμεταναστευτικό χαρακτήρα είναι αρκετό για να διασαφηνίσει τη θύελλα αντιδράσεων που ξέσπασε από τη νέα διαφήμιση της αεροπορικής εταιρείας SAS (Σκανδιναβική Αεροπορική Εταιρεία). Αν και τον περασμένο Ιούνιο συγκέντρωσε μόλις 8% των ψήφων, που σημαίνει ότι σε μια τετραετία τα ποσοστά της υποδιπλασιάστηκαν, τίποτα δεν φαίνεται να αποβάλλεται τόσο εύκολα από μια κοινωνία.

Η αεροπορική εταιρεία SAS απέσυρε την Τετάρτη διαφήμιση που προβαλλόταν κυρίως στο διαδίκτυο και η οποία ανασκεύαζε μύθους για τη Σκανδιναβία μετά την εκστρατεία μίσους που εξαπέλυσαν εθνικιστικές και ακροδεξιές παρατάξεις και ομάδες.

Το μήνυμα, με τίτλο «Τι είναι αλήθεια σκανδιναβικό;», είχε σκοπό να εξάρει πόσο μεγάλη αξία έχει το ταξίδι, υποδεικνύοντας ότι πολλές διαστάσεις της σκανδιναβικής κουλτούρας, από τα σουηδικά κεφτεδάκια μέχρι το τούρκικο κριθαρόψωμο, τη γονική άδεια αλλά και την ελληνική Δημοκρατία, εισήχθησαν από αλλού.

«Τι είναι αλήθεια σκανδιναβικό; Απολύτως τίποτα», ανέφερε το μήνυμα. «Κατά κάποιον τρόπο, η Σκανδιναβία δημιουργήθηκε κομματάκι-κομματάκι, από απλούς ανθρώπους στους οποίους ανακαλύψαμε τα καλύτερα στοιχεία της πατρίδας μας μακριά από την πατρίδα μας».

Συνεχίζει εξηγώντας ότι τα δανέζικα γλυκίσματα στην πραγματικότητα ήρθαν από την Αυστρία, τα σουηδικά κεφτεδάκια απλώς μια εκδοχή αυτών που φτιάχνονται στην Τουρκία, οι ανεμόμυλοι μια ιδέα που εισήχθη από την περιοχή του σημερινού Ιράν, η γλυκόριζα είναι κινέζικη και ακόμα και το καμάρι της Νορβηγίας, ο συνδετήρας, εφευρέθηκε από Αμερικανό.

Βουλευτές του λαϊκιστικού Κόμματος του Δανικού Λαού κατηγόρησαν την SAS ότι προσέβαλε τον πολιτισμό της χώρας και απαίτησαν η κυβέρνηση — στην κυβέρνηση της Δανίας ανήκει το 14% του μετοχικού κεφαλαίου των Σκανδιναβικών Αερογραμμών — να αντιδράσει αμέσως.

«Πάντα πέταγα με την SAS αλλά θα είχα άσχημη γεύση στο στόμα αν το ξανάκανα αφού μας έφτυσαν κατάμουτρα με αυτόν τον τρόπο», υποστήριξε ο Σέραν Έσπερσεν, εκπρόσωπος του κόμματος για διεθνή θέματα, στην ταμπλόιντ εφημερίδα Ekstra Bladet.

«Αναλύοντας τον τρόπο και τον όγκο των αντιδράσεων, έχουμε λόγους να πιστεύουμε ότι γίναμε στόχος διαδικτυακής επίθεσης», ανέφερε η διεύθυνση της SAS σε ανακοίνωσή της. «Επιμένουμε στο κεντρικό μήνυμα της εκστρατείας, ότι το ταξίδι μας κάνει πλουσιότερους», πρόσθεσε.

 

(Με πληροφορίες από Forbes, BBC, ΑΠΕ-ΜΠΕ)