«Αυτή τη στιγμή μιλάω στα ελληνικά»- Channel 1: Παρουσιαστές ειδήσεων φτιαγμένοι από ΑΙ

Προβληματισμοί και ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον των ΜΜΕ.
.
.
Channel 1

Η αντικατάσταση των εκφωνητών/ παρουσιαστών ειδήσεων από εικονικούς είναι κάτι που έχει επιχειρηθεί και στο παρελθόν, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία- ωστόσο η Τεχνητή Νοημοσύνη πλέον επιτρέπει τη δημιουργία πολύ πιο ρεαλιστικών τεχνητών παρουσιαστών από ό,τι παλιά (χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και ο «Ερμής» που παρουσίασε πριν μήνες η ΕΡΤ). Σε αυτό το πλαίσιο επιχειρεί να κινηθεί και το φιλόδοξο Channel 1, που επιδιώκει να εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο δίκτυο ενημέρωσης από το 2024, με παρουσιαστές και παρουσιάστριες ΑΙ, που θα έρχονται σε διαφορετικές μορφές και θα μπορούν να μιλήσουν σχεδόν κάθε γλώσσα.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του New Atlas, θα πρόκειται για μια εξατομικευμένη και localized υπηρεσία «news aggregation»: Το Channel 1 υποτίθεται πως θα συλλέγει ειδήσεις από «έμπιστες πηγές» (δηλαδή που θα παράγονται από ανθρώπινους, όχι ΑΙ) ανά τον κόσμο, και μετά θα τις επεξεργάζεται για να παρουσιάζονται από τους εκφωνητές και εκφωνήτριές του σε μια λίστα ειδικά διαμορφωμένη ανάλογα με τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα του χρήστη- κάτι σαν έναν προσωπικό τηλεοπτικό σταθμό.

Στην εποχή των fake news και της ταχύτατης κυκλοφορίας κάθε είδους φήμης ή ισχυρισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάτι τέτοιο φαντάζει από πολλές απόψεις τουλάχιστον ριψοκίνδυνο- και η αίσθηση αυτή ενισχύεται από κάτι άλλο που αναφέρεται- το ότι χάρη στις δυνατότητες της generative (παραγωγικής ή γενετικής) ΑΙ θα είναι δυνατή και η παραγωγή περιεχομένου (πχ βίντεο) σχετικά με ένα θέμα που δεν είναι πραγματικό, αλλά δημιουργείται ειδικά για να το πλαισιώσει (αν και τονίζεται πως αν συμβαίνει κάτι τέτοιο θα υπάρχει σχετική υπόδειξη, και ότι άνθρωποι θα ελέγχουν αν οι ειδήσεις είναι πραγματικές και ακριβείς).

Το Channel 1 σκοπεύει να αρχίσει με ημερήσια ενημερωτικά προγράμματα για χώρες και γλώσσες ανά τον κόσμο, ωστόσο στόχος είναι να αρχίσει τις εξατομικευμένες παρουσιάσεις μέσω εφαρμογής smartphone. Στην ουσία, το σύστημα αυτό επιδιώκει να δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να επιλέγει τον δικό του παρουσιαστή, γλώσσα και στυλ παρουσίασης ειδήσεων, δείχνοντάς του ειδήσεις και νέα προσαρμοσμένα στις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά του, τα οποία θα έχουν παράγει άλλοι- πχ ειδησεογραφικά πρακτορεία και οι δικοί τους δημοσιογράφοι.

Πέραν των προαναφερθέντων, ΑΙ θα μπορεί να χρησιμοποιείται και για μεταφράσεις/ μεταγλωττίσεις σε άλλες γλώσσες, μαζί με την κατάλληλη κίνηση των χειλιών. Χαρακτηριστικό είναι το βίντεο που ακολουθεί, όπου στο 1.35 φαίνεται μια παρουσιάστρια να λέει «για παράδειγμα αυτή τη στιγμή μιλάω στα ελληνικά». Σε σχετική ερώτηση για τους παρουσιαστές του βίντεο, από το Channel 1 απάντησαν πως «έχουμε τόσο πλήρως δημιουργημένους (fully generated) όσο και παρουσιαστές- ψηφιακούς σωσίες. Όλες οι φωνές έχουν παραχθεί, και μέρος των οπτικών».

Επίσης, το σύστημα φαίνεται ικανό να τραβά πληροφορίες από νέα του χρηματιστηρίου και άλλα live data feeds. Επίσης, υπόσχεται επιπλέον αναλύσεις, αξιολογώντας πχ την κοινή γνώμη όπως αυτή αποτυπώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το Channel 1 χαρακτηρίζεται ως μια startup, και, όπως αναφέρει το Deadline, πίσω της βρίσκονται ο επιχειρηματίας Άνταμ Μόσαμ και ο παραγωγός Σκοτ Ζαμπιέλσκι, και ήδη έχει κλείσει συμφωνία διανομής με την Chicken Soup for the Soul Entertainment. Επιδιώκεται η έναρξη λειτουργίας του το 2024. Κατά τον Μόσαμ, οι πηγές για το περιεχόμενό του θα είναι τρεις: Συνεργασία με κάποιο πρακτορείο που δεν έχει ανακοινωθεί, η άντληση περιεχομένου από ανεξάρτητους δημοσιογράφους και η δημιουργία AI-generated νέων από «έμπιστες αρχικές πηγές», πχ κυβερνητικά έγγραφα, που μπορούν να αξιοποιηθούν για ενημερωτικούς σκοπούς. «Δεν συλλέγουμε πηγές αρχικών δεδομένων, μα επεξεργαζόμαστε αυτά τα δεδομένα» είπε σχετικά- ενώ παρομοίασε την εμπειρία της εφαρμογής που επιδιώκεται να δημιουργηθεί με τον τρόπο που κάποιος περιηγείται και παρακολουθεί πχ TikTok.

Η εξάπλωση της χρήσης της ΑΙ έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία σε πολλούς τομείς, και τα ΜΜΕ δεν είναι εξαίρεση- σε βαθμό που πολλά αφιερώνουν πόρους στον εντοπισμό παραπληροφόρησης, deepfakes κλπ και στο αποκαλούμενο «fact checking». Επίσης, συχνά τίθεται και το θέμα της πνευματικής ιδιοκτησίας του περιεχομένου που παρουσιάζεται, καθώς και του κόστους σε θέσεις εργασίας- υπενθυμίζεται πως η ΑΙ ήταν ένα από τα ζητήματα στις πρόσφατες απεργίες ηθοποιών στις ΗΠΑ.

Δημοφιλή