Δεν είναι το ψωμί ο λόγος που παίρνουμε κιλά, αλλά τα συνοδευτικά

Ποιος είπε ότι δεν μπορούμε να τρώμε υδατάνθρακες στη δίαιτα μας;

Το πρώτο που εξαιρούμε από τη διατροφή μας όταν προσπαθούμε να χάσουμε βάρος, είναι το ψωμί. Επειδή ακριβώς αποτελεί κοινή πεποίθηση ότι το ψωμί ανήκει στους υδατάνθρακες, θεωρούμε ότι είναι απαγορευτικό να το συμπεριλάβουμε στη δίαιτα μας.

Τα καλά νέα είναι πως οι ειδικοί αποφάνθηκαν ότι πλέον δεν χρειάζεται να αποφεύγουμε τους υδατάνθρακες -άρα και το ψωμί- στη διατροφή μας.

«Όλοι θεωρούμε τους υδατάνθρακες ως κάτι κακό. Ότι είναι ένας από τους κύριους λόγους εξαιτίας των οποίων παίρνουμε κιλά, ενώ κάτι τέτοιο δεν έχει αποδειχθεί», αναφέρει ο διαιτολόγος και συγγραφέας Γκρέμ Τόμλινσον. «Στην πραγματικότητα αυτό που καθορίζει εάν θα πάρουμε ή θα χάσουμε κιλά, είναι οι θερμίδες που παίρνουμε και οι θερμίδες που μπορούμε να γλιτώσουμε».

Ο Τόμλινσον εξηγεί ότι δεν είναι το ψωμί ο ένοχος για τα παραπανίσια κιλά μας, αλλά τα φαγητά και οι νόστιμες «αλοιφές» με τα οποία το συνδυάζουμε.

Αυτό συμβαίνει επειδή όσο και αν μας αρέσει το ψωμί, σχεδόν ποτέ δεν θα το φάμε σκέτο. Αντιθέτως, πάντα θα το συνοδεύσουμε, είτε αλείφοντας κάτι επάνω του -όπως βούτυρο ή μαρμελάδα-, είτε κάνοντας ένα σάντουιτς.

Τα συνοδευτικά και οι «αλοιφές», αλμυρές ή γλυκές, ειδικά στην περίπτωση που αφορούν τροφές με πολλές θερμίδες, όπως το τυρί ή το βούτυρο, έχουν τη διπλάσια ή και τετραπλάσια ποσότητα θερμίδων από αυτές που έχει το ψωμί αυτό καθαυτό.

Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει μόνο για το ψωμί. Όταν κάνουμε δίαιτα αποφεύγουμε σχεδόν όλους τους υδατάνθρακες, όπως για παράδειγμα τις πατάτες, επειδή τους θεωρούμε παχυντικούς, λέει η Μπόνι Τάουμπ-Ντιξ, διαιτολόγος, συγγραφέας και δημιουργός της ιστοσελίδας «BetterThanDieting».

«Δεν έχει να κάνει με τους υδατάνθρακές, αλλά με τα συνοδευτικά τους», υποστηρίζει με τη σειρά της και η Τάουμπ-Ντιξ. Οι σάλτσες και οι «αλοιφές» μπορούν πολύ εύκολα να ανεβάσουν κατακόρυφα τη συνολική ποσότητα θερμίδων του γεύματος ή του σνακ μας.

Από την άλλη, εάν κόψουμε τους υδατάνθρακες από την διατροφή μας μπορεί να έχουμε τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι οι υδατάνθρακες, ειδικά εκείνοι που περιέχουν υψηλές ποσότητες φυτικών ινών, όπως τα δημητριακά ολικής άλεσης, μας κάνουν να νιώθουμε φουσκωμένοι και χορτασμένοι. Ακόμα, σύμφωνα με έρευνες, οι υδατάνθρακες μπορούν να τονώσουν την διάθεση μας και να μας γεμίσουν ενέργεια.

Έτσι λοιπόν, οι υδατάνθρακες μπορούν να φανούν χρήσιμοι στη δίαιτα μας, καθώς μας βοηθούν να μένουμε για λίγες ώρες φουσκωμένοι και να μην νιώθουμε την ανάγκη να τσιμπολογήσουμε από εδώ και από εκεί.

Η Τάουμπ-Ντιξ προτείνει να συμπεριλάβουμε στη διατροφή μας φαγητά πλούσια σε θρεπτικές ουσίες -όπως υδατάνθρακες, λίπη, πρωτεΐνες- ώστε να έχουμε ένα ισορροπημένο και απολαυστικό γεύμα. Δεν χρειάζεται να αφαιρούμε ολόκληρες ομάδες φαγητών όταν προσπαθούμε να χάσουμε κιλά. Χρειάζεται μόνο να κάνουμε κάποιες μικρές αλλαγές στις ποσότητες.

Η εξαίρεση κάποιας τροφής, ειδικά αν μας αρέσει πολύ όπως οι υδατάνθρακες, μας κάνει να την επιθυμούμε ακόμα περισσότερο, με αποτέλεσμα όταν σταματήσουμε τη δίαιτα να πέσουμε με μεγαλύτερη λαχτάρα σε αυτήν και να πάρουμε πίσω όλα τα κιλά που με τόσο κόπο χάσαμε.

Γι ’αυτό, ο Τόμλινσον συμβουλεύει όταν θέλουμε να χάσουμε κιλά, να επικεντρωθούμε στο συνολικό γεύμα, συμπεριλαμβανομένων των συνοδευτικών που αφορούν το ψωμί. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε μια ζυγαριά για φαγητά ή κάποιο άλλο μηχάνημα μέτρησης προκειμένου να συγκρίνουμε τις μερίδες που πρέπει να καταναλώσουμε σε σχέση με αυτό που συνήθως παρασκευάζαμε.

«Με αυτό τον τρόπο θα δούμε την διαφορά μεταξύ των θερμίδων που τρώγαμε και των θερμίδων που χρειαζόμαστε για να πετύχουμε τον στόχο μας», λέει ο Τόμλινσον. «Δεν χρειάζεται να στερηθούμε τα φαγητά που μας αρέσουν, απλά πρέπει να καταλάβουμε ότι οι ποσότητες του φαγητού παίζουν ρόλο και όταν μάθουμε πόσες χρειάζεται να τρώμε, μπορούμε να φάμε τα φαγητά που μας αρέσουν και να πετύχουμε τον στόχο της απώλειας βάρους».

Μην τρελαινόμαστε όμως. Δεν χρειάζεται να μετράμε συνέχεια τα φαγητά που τρώμε. Μπορούμε απλά να δοκιμάσουμε μερικές φορές να μετρήσουμε το φαγητό μας, ώστε να μάθουμε να εκτιμάμε στο περίπου τις μερίδες που χρειαζόμαστε και που ταιριάζουν στη δική μας διατροφή.

Έχοντας αυτό κατά νου, μπορούμε να συμπεριλάβουμε και λίγο ψωμί στη διατροφή μας.

Κατά τον Τόμλινσον, η αγαπημένη μας διατροφή, αυτή που μας δίνει ευχαρίστηση και αίσθημα χορτασμού, είναι η διατροφή που με μικρές αλλαγές και προσαρμογές, μπορούμε εύκολα να διατηρήσουμε.

Πηγή: Insider