Ποια είναι η ιδανική ώρα για να ξυπνάμε με την καλύτερη διάθεση τον Οκτώβρη

Και ποια τα σημάδια που αποκαλύπτουν ότι δεν έχουμε χορτάσει ύπνο.
Oleg Breslavtsev via Getty Images

Με τις μέρες να μικραίνουν και τα ρολόγια στις 30 Οκτωβρίου να επιστρέφουν στην χειμερινή ώρα, σταδιακά γυρίζουμε κι εμείς στις συνήθειες του φθινοπώρου. Και σε ό,τι αφορά τον φθινοπωρινό ύπνο, νέα μελέτη αποδεικνύει ότι τον Οκτώβριο, η βέλτιστη ώρα να ξυπνήσουμε είναι στις 7:28 π.μ..

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η μέση ώρα ανατολής του ηλίου τον Οκτώβριο είναι στις 7:28 π.μ. Tότε ισχυρίζονται πως είναι η καλύτερη ώρα για να ξεκινήσει η μέρα μας. Επιπλέον, με το ηλιοβασίλεμα να ξεκινά στις 5.54 μ.μ., αυτή ορίζεται ως η καλύτερη ώρα για να ξεκινήσουμε να χαλαρώνουμε το βράδυ.

Πράγματι, το φως της ημέρας μας βοηθά να σηκωθούμε και να αδράξουμε τη μέρα, ωστόσο υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες. Εάν πιάνουμε δουλειά νωρίς-νωρίς, το «εγερτήριο» στις 7:28 θα μας αφήσει αρκετό χρόνο να προετοιμαστούμε. Αν εργαζόμαστε σε νυχτερινές βάρδιες, σίγουρα δεν θα βρισκόμαστε σε θέση να πεταχτούμε απ′ το κρεβάτι εξίσου νωρίς.

Ο ύπνος μας ρυθμίζεται από το εσωτερικό ρολόι του σώματός μας, το οποίο είναι υπεύθυνο για την διατήρηση κάθε βιολογικής μας διαδικασίας, εξηγεί ο ειδικός ύπνου δρ Γκάι Μίντοζ, κλινικός διευθυντής του Sleep School.

«Το βιολογικό ρολόι ορίζει πότε τρώμε και πότε όχι, πότε έχουμε δυνάμεις και πότε αισθανόμαστε αδύναμοι. Πρόκειται για αυτό που ονομάζουμε κιρκάδιο ρυθμό μας και εκκινεί τις βιολογικές διεργασίες».

Το ρολόι του σώματος διατηρείται στην ώρα του μέσα από έναν συνδυασμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων εξωτερικών περιβαλλοντικών συνθηκών, όπως η ανατολή και η δύση του ήλιου.

Το φως και το σκοτάδι βοηθούν στον συγχρονισμό των ρολογιών του σώματός μας, ανάλογα και με τη ζώνη ώρας στην οποία βρισκόμαστε, χωρίς αυτοί να αποτελούν τους μοναδικούς παράγοντες που επηρεάζουν τον χρόνο αφύπνισης μας.

Οι καθημερινές μας συνήθειες, όπως η ώρα που επιλέγουμε να πάμε για ύπνο και η ώρα που επιλέγουμε να ξυπνήσουμε, βοηθούν εξίσου στον συντονισμό των ρολογιών του σώματός μας, ενώ υπάρχουν ακόμη περισσότερες μεταβλητές.

Οι πρωινοί τύποι θεωρούν πιο εύκολο να σηκωθούν και να δραστηριοποιηθούν το πρωί, όταν τα επίπεδα συγκέντρωσής τους είναι αρκετά υψηλά. Mε τους βραδινούς τύπους συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο: Είναι πιο συγκεντρωμένοι αργότερα μέσα στην ημέρα, και ως εκ τούτου προτιμούν να πάνε για ύπνο καθώς και να σηκωθούν αργότερα. Μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα του συντρόφου μας ή των παιδιών μας επηρεάζουν με τη σειρά τους το ξεκίνημα της ημέρας μας.

Το ξύπνημα με το φως του ήλιου μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο σε ορισμένους. Κι όμως, το καλύτερο είναι να ακολουθούμε αυτό που μας προτείνει το σώμα μας.

Το 97% του πληθυσμού χρειάζεται από έξι έως εννέα ώρες ύπνου τη νύχτα, ενώ το κλειδί για να θεωρήσουμε ότι έχουμε «χορτάσει ύπνο», είναι να ξυπνάμε νιώθοντας ανανεωμένοι, αντί να το ρίχνουμε στους καφέδες και να κοιμόμαστε με την πρώτη ευκαιρία στο συρμό του μετρό.

Πρόσφατη έρευνα του Sleep School σε 2.000 άτομα, διαπίστωσε ότι το 58% των ερωτηθέντων δεν αισθάνονται ανανεωμένοι όταν ξυπνούν το πρωί.

Εάν διατηρούμε σταθερό το οκτάωρο του ύπνου μας κάθε βράδυ, αλλά εξακολουθούμε να ξυπνάμε νιώθοντας άτονοι και κουρασμένοι, ίσως αυτό οφείλεται στην ποιότητα του ύπνου μας. Παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα του ύπνου περιλαμβάνουν την κακή ψυχική υγεία, την υψηλή κατανάλωση καφεΐνης ή αλκοόλ, τις υποκείμενες διαταραχές ύπνου και το άγχος.

Τελικά, η συμβουλή του Μίντοζ για επαρκή και καλό ύπνο όλο το χρόνο είναι σχετικά απλή, ενώ δεν περιλαμβάνει μια καθορισμένη ώρα αφύπνισης.

«Το να πηγαίνουμε για ύπνο και να σηκωνόμαστε την ίδια ώρα κάθε μέρα είναι ίσως η καλύτερη συνήθεια που μπορούμε να υιοθετήσουμε», μας συμβουλεύει.

Προτείνετε μια διόρθωση