Πώς θα βοηθήσουμε τα παιδιά να καλύψουν το μαθησιακό χάσμα που προέκυψε εξαιτίας της πανδημίας

Κανένα μαγικό φίλτρο δεν αποδίδει καλύτερα από την επικοινωνία.
triloks via Getty Images

Παρακολουθώντας τα παιδιά μας κατά τη διάρκεια των μαθημάτων μέσω Zoom, γρήγορα συνειδητοποιήσαμε ότι απλώς δεν μάθαιναν τόσα πολλά πράγματα όσα στις σχολικές αίθουσες.

Την παραπάνω διαπίστωση έρχονται να επιβεβαιώσουν και οι βαθμολογίες παιδιών, οι οποίες από το 2020 έως το 2022 έπεσαν σημαντικά στα μαθηματικά και την ανάγνωση, με τα παιδιά που παρακολούθησαν μικρότερο αριθμό δια ζώσης μαθημάτων να τα πηγαίνουν αισθητά χειρότερα.

Πώς θα βοηθήσουμε τα παιδιά τους να καλύψουν τη διαφορά

Φέτος, στις ΗΠΑ, η Εθνική Αξιολόγηση της Εκπαιδευτικής Προόδου, διεξήγαγε μακροπρόθεσμη έρευνα σε 7.400 παιδιά, ηλικίας 9 ετών σε 410 σχολεία. Οι βαθμολογίες αποκαλύπτουν μέση πτώση 5 βαθμών στην ανάγνωση και 7 βαθμών στα μαθηματικά από το 2020.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση από το 1990, ενώ δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι μαθητές με υψηλότερη βαθμολογία ανέφεραν μεγαλύτερη πρόσβαση σε διαδικτυακούς πόρους εκμάθησης, όπως φορητούς υπολογιστές και δίκτυο υψηλών ταχυτήτων, καθώς και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να μαθαίνουν εξ αποστάσεως.

Η οικονομολόγος και συγγραφέας βιβλίων για γονείς με τις περισσότερες πωλήσεις, η Έμιλυ Όστερ, καθώς και οι συνεργάτες της, εντόπισαν πτώση 12,8 ποσοστιαίων μονάδων στο ποσοστό επιτυχίας στα μαθηματικά τεστ και μέση πτώση 6,8 ποσοστιαίες μονάδες στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας.

Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στην πτώση των βαθμολογιών

Τα δεδομένα επικυρώνουν αυτό που υποψιάζονταν οι περισσότεροι γονείς: Το σχολείο είναι πιο αποτελεσματικό από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Η Όστερ και οι συν-συγγραφείς της διαπίστωσαν ότι όσες λιγότερες δια ζώσης παραδόσεις παρακολουθούσαν οι μαθητές, τόσο περισσότερο μειώνονταν οι βαθμολογίες τους στο τεστ. Σύμφωνα με την Όστερ, τα ποσοστά τονίζουν την τεράστια αξία της προσωπικής αλληλεπίδρασης στα σχολεία.

Με τους μαθητές να επιστρέφουν επιτέλους στα σχολικά θρανία, υπάρχουν ήδη ελπιδοφόρες ενδείξεις κάλυψης της διαφοράς. Οι βαθμολογίες των τεστ δεν αγγίζουν βέβαια τις επιδόσεις του 2019, ωστόσο ανεβαίνουν.

Πώς αντιμετωπίζουμε το φαινόμενο από εκεί και ύστερα

Η Σαέλ Πολάκοβ Σουράνσκι, πρόεδρος του Κολεγίου Εκπαίδευσης της Bank Street, αναφορικά με την πτώση στις βαθμολογίες των τεστ κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μας παροτρύνει «να επανασυνδέσουμε τα παιδιά και την οικογένεια με το σχολείο».

Ορισμένα σχολεία διεξάγουν διδακτικά προγράμματα, ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά να καλύψουν τη διαφορά. Ωστόσο, δεν υπάρχει μαγικό ραβδί, προκειμένου να προοδεύσει ένα τμήμα. Εάν τα παιδιά έχουν διδαχθεί πώς να είναι παρόντα στην εκπαιδευτική διαδικασία, τότε θα περιοριστεί το χάσμα».

Εφόσον υποθέτουμε ότι το παιδί μας δυσκολεύεται στην ανάγνωση και στα μαθηματικά, είναι σημαντικό να αφιερώσει λίγο από το χρόνο που ξοδεύει στα παιχνίδια με τους συνομηλίκους του διαβάζοντας και λύνοντας ασκήσεις.

Ωστόσο, η μάθηση δεν λειτουργεί σαν φάρμακο, όπου μπορούμε απλά να αυξήσουμε τη δόση. Είναι πολύτιμο να καλλιεργούνται οι κατάλληλες συνθήκες από έναν εξειδικευμένο δάσκαλο.

Πράγματι, οι διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις με ενήλικες και συνομηλίκους, δηλαδή η κοινωνική και συναισθηματική μάθηση, έλειψαν από τα παιδιά όταν το σχολείο μετανάστευσε στην οθόνη. Πλέον, αυτές οι σχέσεις μπορούν να αποτελέσουν θεμέλιο της ακαδημαϊκής ανάπτυξης των παιδιών.

Εστιάζοντας στο πόσο πίσω έμειναν τα παιδιά και στο τί δεν δύνανται να κάνουν, κινδυνεύουμε να χάσουμε την ουσία, μας προειδοποιεί η Σουράνσκι.

Για να επιτύχουν ακαδημαϊκά, οι μαθητές «πρέπει να βρίσκονται σε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, με τις εργασίες να είναι τόσο αυστηρά δοσμένες, όσο και ελκυστικές», προσθέτει.

Εάν το παιδί μας δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στο σχολείο μετά την πανδημία, ας κατανοήσουμε ότι πολλοί άλλοι μαθητές βιώνουν την ίδια κατάσταση.

Προκειμένου να συνεισφέρουμε στην ομαλή επιστροφή, μπορούμε να αναζητήσουμε ενδιαφέρουσες και συναρπαστικές δραστηριότητες εκτός σχολείου, όπως την ανάγνωση βιβλίων που επιλέγουν τα παιδιά ή την ενασχόληση με τα μαθηματικά, καθώς ψωνίζουμε ή μαγειρεύουμε μαζί τους.

Επιπλέον, εκτός από το να το ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να εξασκούνται σε τομείς όπου παρουσιάζουν αδυναμίες, δίνουμε έμφαση στο τί κάνουν καλά.

Χρειάζεται πάντα να ανανεώνουμε την επικοινωνία μας με τον δάσκαλο, ειδικά εφόσον έχουμε ανησυχίες ή σκεφτόμαστε να προσλάβουμε έναν καθηγητή για ιδιαίτερα. Η οικοδόμηση μιας ισχυρής, συνεργατικής σχέσης με τον δάσκαλό θα βοηθήσει το παιδί μας να μάθει.

«Τα παιδιά έχουν ανάγκη να αισθάνονται ότι οι άνθρωποι τους οποίους συναναστρέφονται τα γνωρίζουν πραγματικά, τα νοιάζονται και τα ακούνε», τονίζει η Σουράνσκι».