Γέφυρα στην Βαλτιμόρη: Ανασύρθηκαν οι σοροί δυο εργατών - "Δεν σχεδιάστηκε για τέτοια σύγκρουση"

Στα χέρια των αρχών του "μαύρο κουτί" του πλοίου που προσέκρουσε την γέφυρα προκαλώντας την κατάρρευσή της. Το τεράστιο κόστος ανοικοδόμησης και οι συνέπειες για την οικονομία.
via Associated Press

Τα άψυχα σώματα των δύο από τους έξι εργάτες που έπεσαν στα παγωμένα νερά του ποταμού Πατάπσκο της Βαλτιμόρης των ΗΠΑ ανέσυραν δύτες περίπου 36 ώρες μετά την κατάρρευση της γέφυρας Φράνισς Σκοτ Κι, πάνω στην οποία έπεσε εμπορικό πλοίο.

«Λίγο μετά τις 10:00, δύτες εντόπισαν κόκκινο ημιφορτηγό σε βάθος περίπου 7,6 μέτρων», εξήγησε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου η αστυνομία της Μέριλαντ, της πολιτείας όπου υπάγεται διοικητικά η Βαλτιμόρη. «Δυο θύματα της τραγωδίας είχαν παγιδευτεί μέσα στο όχημα».

Τα πτώματα που ανασύρθηκαν αναγνωρίστηκαν και είναι αυτά δυο ανδρών 35 και 26 ετών, μελών συνεργείου εργατών οδοποιίας, που επισκεύαζε το οδόστρωμα της γέφυρας όταν έγινε το δυστύχημα.

Εξαιτίας της ποσότητας του μπετόν και των συντριμμιών στο σημείο όπου έγινε το δυστύχημα, οι δύτες «δεν έχουν πλέον τη δυνατότητα να κινηθούν με ασφάλεια» προς «αυτά που θεωρούμε πως είναι τα οχήματα που παγιδεύτηκαν», τόνισε ο Ρόλαντ Μπάτλερ της αστυνομίας της Μέριλαντ.

Θα χρειαστεί επομένως πρώτα να απομακρυνθεί τμήμα της γέφυρας που εμποδίζει, ώστε να επιτραπεί η ασφαλής πρόσβαση των δυτών, διευκρίνισε.

Άλλα δυο μέλη του συνεργείου διασώθηκαν αμέσως μετά την κατάρρευση της γέφυρας ενώ οι εργάτες που αγνοούνταν ήταν κυρίως υπήκοοι Μεξικού και Γουατεμάλας.

Το φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali, υπό σημαία Σιγκαπούρης, είχε αποπλεύσει από τον λιμένα της Βαλτιμόρης με προορισμό την Ασία όταν συγκρούστηκε μετωπικά με πυλώνα της γέφυρας.

Η γέφυρα, που χρησιμοποιούσαν καθημερινά δεκάδες χιλιάδες οχήματα, κατέρρευσε σαν πύργος από τραπουλόχαρτα — τμήμα της κατέληξε στο κατάστρωμα του πλοίου.

«Δεν είχε σχεδιαστεί για να αντέξει» τέτοια σύγκρουση

Το πελώριο φορτηγό-πλοίο, με μήκος 300 μέτρων, είναι «σταθερό», διαβεβαίωσε χθες ο Πίτερ Γκοτιέ, αξιωματικός της αμερικανικής ακτοφυλακής, προσθέτοντας πως το σκάφος δεν εγείρει κανέναν κίνδυνο ούτε για το περιβάλλον ούτε για τους κατοίκους, μολονότι στο αμπάρια του βρίσκονται 5,6 δισεκ. λίτρα καυσίμου ντίζελ και στο κατάστρωμα μερικά εμπορευματοκιβώτια με επικίνδυνες ύλες.

via Associated Press

Δυο εμπορευματοκιβώτια, από το σύνολο των 4.700, έπεσαν στο νερό.

Ο απολογισμός των θυμάτων θα μπορούσε να είναι πολύ βαρύτερος αν το πλήρωμα του πλοίου, που έχασε για κάποια ώρα τον έλεγχο της μηχανής και των συστημάτων πλοήγησης λόγω διακοπής της ηλεκτροδότησης, δεν είχε εκπέμψει σήμα κινδύνου.

Η προειδοποίηση του επέτρεψε στις αρχές να κλείσουν in extremis τμήμα της οδικής γέφυρας.

Τα ως τώρα στοιχεία της έρευνας υποδεικνύουν πως επρόκειτο για δυστύχημα, σύμφωνα με τις αμερικανικές αρχές.

Κατά τον υπουργό Μεταφορών Πιτ Μπούτιτζετζ, «αυτού του τύπου η γέφυρα (...) δεν έχει σχεδιαστεί για να αντέξει μετωπική σύγκρουση με κρίσιμο πυλώνα στήριξης».

via Associated Press

Εντυπωσιακές εικόνες από κλειστά κυκλώματα παρακολούθησης δείχνουν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποκλίνει από την πορεία του και να πέφτει σε πυλώνα της γέφυρας, που εγκαινιάστηκε το 1977, προκαλώντας την κατάρρευσή της.

Το πλήρωμα έκανε απελπισμένη προσπάθεια να επιβραδύνει το πλοίο ρίχνοντας την άγκυρα.

Η Τζένιφερ Χόμεντι, πρόεδρος της ομοσπονδιακής υπηρεσίας ασφάλειας των μεταφορών (NTSB), ανέφερε πως ομάδα ανέκτησε τις συσκευές καταγραφής δεδομένων του φορτηγού πλοίου, κρίσιμες για την έρευνα.

via Associated Press

«Το κόστος της ανοικοδόμησης»

Ο αμερικανός πρόεδρος δεσμεύτηκε ότι «το ομοσπονδιακό κράτος θα πληρώσει το σύνολο του κόστους της ανοικοδόμησης» της γέφυρας, που φέρει το όνομα του στιχουργού του αμερικανικού εθνικού ύμνου. Ο Τζο Μπάιντεν παραδέχθηκε πάντως πως για την αποπεράτωση του έργου θα χρειαστεί αρκετός χρόνος.

«Θα σταθούμε στο πλευρό των πολιτών της Βαλτιμόρης για όσο χρειαστεί», διαβεβαίωσε χθες βράδυ μέσω X (του πρώην Twitter).

Το διακύβευμα είναι πρωτίστως οικονομικό: η γέφυρα τεσσάρων λωρίδων με μήκος 2,6 χιλιομέτρων αποτελεί μέρος οδικού άξονα βορρά-νότου κρίσιμου για την οικονομία της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ.

via Associated Press

Προς το παρόν, οι θαλάσσιες μεταφορές στο λιμάνι της Βαλτιμόρης έχουν «ανασταλεί μέχρι νεοτέρας», σύμφωνα με τις αρχές. Πρόκειται για το ένατο μεγαλύτερο της χώρας βάσει της δραστηριότητας και σε αυτό εργάζονται πάνω από 15.000 άνθρωποι.

Το πλοίο Dali, μήκους 300 μέτρων και πλάτους 48, ανήκει στην Grace Ocean Pt Ltd, τη διαχείρισή του έχει αναλάβει η Synergy Marine Corp και είναι ναυλωμένο από τον δανέζικο κολοσσό των θαλάσσιων μεταφορών Maersk. Τα 22 μέλη του πληρώματός του είναι σώα. Είχε αποπλεύσει για τη Σρι Λάνκα.

Οι λιμενικές αρχές της Σιγκαπούρης γνωστοποίησαν ότι πέρασε επιτυχώς δύο ελέγχους το 2023 και ότι τον Ιούνιο επισκευάστηκε δείκτης οργάνου ελέγχου πίεσης των καυσίμων που ήταν ελαττωματικός.

Οι λιμενικές αρχές της Χιλής ενημέρωσαν επίσης το 2023 ότι το Dali αντιμετώπισε βλάβη στις μηχανές, πρόβλημα που πάντως επιδιορθώθηκε γρήγορα, κατ’ αυτές.

Πηγές: AFP, Reuters, AΠΕ ΜΠΕ

Δημοφιλή