Ατελείωτες ουρές φορτηγών έξω από τα λιμάνια στη Βρετανία - Το Brexit, τα Χριστούγεννα και η πανδημία

"Έμφραγμα" στις μεταφορές αγαθών και μια πρόγευση για τις αρχές τους έτους με την έξοδο από την ΕΕ και την επιβολή νέων διαδικασιών στα σύνορα.
Open Image Modal
Αυτοκινητόδρομος M20 προς Ντόβερ, 28 Δεκεμβρίου.
Andrew Aitchison via Getty Images

Η καταληκτική ημερομηνία για το Brexit είναι 14 ημέρες μακριά, αλλά οι εικόνες με τις τεράστιες ουρές φορτηγών που προσπαθούν να προσεγγίσουν τα βρετανικά λιμάνια δίνει μια «πρόγευση» του τι μπορεί να συμβεί στις αρχές του 2021.

Η κυβέρνηση, όπως αναφέρει το Sky News εκτίμησε ότι έως και 7.000 φορτηγά μπορεί να καθυστερούν να προσεγγίσουν Ντόβερ, από τις αρχές του έτους εξαιτίας των νέων τελωνειακών διαδικασιών που θα επιβληθούν στην συντομότερη και πιο δημοφιλή εμπορική διαδρομή προς την ηπειρωτική Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον Μάικλ Γκόουβ ο αριθμός των 7.000 φορτηγών αφορά το χειρότερο δυνατό σενάριο αλλά οι εικόνες των φορτηγών που συσσωρεύονται ήδη αυτές τις μέρες στους αυτοκινητόδρομους καθώς προσπαθούν να προσεγγίσουν το Ντόβερ και το Χόλιχεντ δεν προκαλούν και μεγάλη αισιοδοξία.

 

Ειδικοί σε θέματα logistics και φορείς των εμπορικών λιμανιών εκτιμούν πως ότι τρεις παράγοντες- η  πανδημία COVID-19, η χριστουγεννιάτικη ζήτηση και το Brexit- έχουν συμβάλλει στην δημιουργία μιας κατάστασης απίστευτης συμφόρησης σε ορισμένα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η πανδημία προκάλεσε σοβαρές διαταραχές στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού από τη μια άκρη στην άλλη.

Αρχικά επηρεάστηκε ο κατασκευαστικός τομέας και εν συνέχεια ο κλάδος των παραδόσεων αγαθών. Ακολούθησε μια προσπάθεια να καλυφθούν οι καθυστερήσεις στον ανεφοδιασμό αλλά ακόμη δεν έχουν καρποφορήσει επαρκώς.

Η συνέπεια είναι, ένα χρόνο μετά την έναρξη των πρώτων διαταραχών στην αλυσίδα ανεφοδιασμού, εκατοντάδες χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια να περιμένουν να εκφορτωθούν σε λιμάνια της Ευρώπης και της Αμερικής, ενώ εκατομμύρια ακόμη είναι άδεια και περιμένουν στην Κίνα και σε άλλα ασιατικά κέντρα παραγωγής.

Open Image Modal
Φολκστόουν, Κεντ, 18 Δεκεμβρίου
Andrew Aitchison via Getty Images
Open Image Modal
Φολκστόουν, Κεντ, 18 Δεκεμβρίου
Andrew Aitchison via Getty Images

 

Το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του Ηνωμένου Βασιλείου είναι σε συνθήκες συμφόρησης από τον Νοέμβριο, αναγκάζοντας τους εισαγωγείς να εκτρέψουν αποστολές σε εναλλακτικές αποβάθρες και να αυξήσουν το κόστος.

Ενώ κάποια λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων δεν έχουν επηρεαστεί τόσο πολύ, η όλη διαταραχές στις συνθήκες διακίνησης εμπορευμάτων ανάγκασε πολλά φορτηγά γεμάτα αγαθά να να χρησιμοποιήσουν τις μικρές, στενές διαδρομές κατά μήκος της Μάγχης, ή προς το Χόλιχαντ, για την Ιρλανδία.

Οι καθυστερήσεις συνδέονται και με την πρόκληση που αποτελούν πάντα για τον τομέα των μεταφορών οι ημέρες των Χριστουγέννων που είναι και η πιο απαιτητική εποχή του χρόνου, με αυξημένη ζήτηση σε τρόφιμα και δώρα.

Το τελευταίο στοιχείο που πρέπει να εκτιμηθεί είναι η κατάσταση που διαμορφώνεται εξαιτίας του Brexit αφού πολλοί έμποροι προσπαθούν να προετοιμαστούν εκτιμώντας πως μπορεί να προκαλέσει μια χαοτική, δυσλειτουργική κατάσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο στις αρχές του έτους μετά την αποχώρηση από την τελωνειακή ένωση και την ενιαία αγορά της ΕΕ.

Χιλιάδες έμποροι λιανικής πώλησης, κατασκευαστές και προμηθευτές ενεργούν βάσει κυβερνητικών συμβουλών και «στοκάρουν» προϊόντα προετοιμαζόμενοι για τις νέες διασυνοριακές διαδικασίες με την ενίσχυση των ελέγχων -με ή χωρίς συμφωνία επί του Brexit.

Open Image Modal
Φολκστόουν, Κεντ, 18 Δεκεμβρίου
Andrew Aitchison via Getty Images
Open Image Modal
Έξω από το Ντόβερ, 18 Δεκεμβρίου
ASSOCIATED PRESS

 

Η συνέπεια είναι να υπάρχει ακόμη  μεγαλύτερη ζήτηση για εισαγωγές που φτάνουν στην Γηραία Αλβιώνα κυρίως μέσω του Καναλιού της Μάγχης.

Οι δε τεράστιες ουρές φορτηγών που επιστρέφουν άδεια στην ηπειρωτική Ευρώπη- το Ηνωμένο Βασίλειο είναι καθαρός εισαγωγέας αγαθών από την ΕΕ - αφορούν είτε αυτά που θα επιστρέψουν με ένα τελευταίο για φέτος φορτίο την επόμενη εβδομάδα είτε οδηγούς που επιστρέφουν σπίτι τους για τα Χριστούγεννα.

Η πλειονότητα των οδηγών φορτηγών είναι Ευρωπαίοι και πολλοί από την Ανατολή.

Το μόνο αισιόδοξο στοιχείο σε όλη αυτή την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί είναι πως το στοκ προϊόντων θα κάνει ομαλότερη τη δύσκολη μετάβαση στο νέο καθεστώς στις μεταφορές που πλησιάζει λόγω Brexit στις αρχές το έτους.

 

Open Image Modal
Έξω από το Ντόεβερ, 18 Δεκεμβρίου
Andrew Aitchison via Getty Images
Open Image Modal
Έξω από το Ντόβερ, 15 Δεκεμβρίου
ASSOCIATED PRESS
Open Image Modal
Έξω από το Ντόβερ, 15 Δεκεμβρίου
ASSOCIATED PRESS
Open Image Modal
Έξω από το Ντόβερ, 15 Δεκεμβρίου
ASSOCIATED PRESS
Open Image Modal
Έξω από το Ντόβερ, 11 Δεκεμβρίου
ASSOCIATED PRESS
Open Image Modal
Ντόβερ, 11 Δεκεμβρίου
ASSOCIATED PRESS
Open Image Modal
Φολκστόουν, 11 Δεκεμβρίου
ASSOCIATED PRESS