Οι 7 άξονες προτεραιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης

Ο Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στον δρόμο που θα κινηθεί το Υπουργείο για μια βιώσιμη οικονομία και κοινωνία.
Open Image Modal
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Προγραμματικών δηλώσεων συνέχεια, με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα να μιλά στη Βουλή για τους 7 βασικούς άξονες προτεραιοτήτων του Υπουργείου που ηγείται.

Συγκεκριμένα ο υπουργός είπε:

  1. Προστασία της ελληνικής οικογένειας από την ακρίβεια και τον εισαγόμενο πληθωρισμό και αντιμετώπιση των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και της αισχροκέρδειας

- Αξιοποιούμε μέτρα που έχουν αποδώσει καρπούς, όπως το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και το καλάθι του νοικοκυριού. Συνεχίζονται και αυξάνονται οι έλεγχοι στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας.

- Αναβαθμίζουμε την πλατφόρμα e-katanalotis, για να παρέχει περισσότερες πληροφορίες στους καταναλωτές και να διαπιστώνουν σε ποια καταστήματα θα βρίσκουν τα προϊόντα που επιθυμούν στις φθηνότερες τιμές.

- Αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά το φαινόμενο των παραπλανητικών εκπτώσεων ώστε οι έμποροι να μην μπορούν να εκμεταλλευτούν τους καταναλωτές. Οι μόνιμες εκπτώσεις, δεν είναι εκπτώσεις.

- Πολλαπλασιάζουμε και αυστηροποιούμε τους ελέγχους με τη ΔΙΜΕΑ.

  1. Η υλοποίηση της κρίσιμής εθνικής στρατηγικής για τη επέκταση και ισχυροποίηση της βιομηχανικής βάσης της χώρας:

Καμία οικονομία δεν μπορεί να διασφαλίσει μακροχρόνια βιώσιμη ανάπτυξη χωρίς ισχυρή βιομηχανία και γι’ αυτό αποτελεί βασικό πυλώνα του νέου οικονομικού υποδείγματος της χώρας.

Στόχος, να αυξηθεί η συμμετοχή της από 10,7% σήμερα σε 15% του ΑΕΠ μέχρι το 2030, να αυξηθούν οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων ως ποσοστό του ΑΕΠ από 9,2% (σήμερα) σε 20% έως το 2030 και να αυξηθούν οι θέσεις απασχόλησης από 8,2% σήμερα, σε 14% το 2030.

Η ελληνική βιομηχανία μπορεί και πρέπει να διακριθεί στην νέα ψηφιακή εποχή του Industry 4.0.

Και είναι η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας να αξιοποιήσει, μέσα από την ευρωπαϊκή στρατηγική αλλά και από το θετικό momentum, τις σύγχρονες ανάγκες για reshoring και nearshoring, δηλαδή την επιστροφή των βιομηχανικών μονάδων από τη μακρινή Ασία κοντά στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης.

 

  1. Η στήριξη και η προστασία των ελληνικών προϊόντων με ισχυροποίηση και εκσυγχρονισμό των ελληνικών σημάτων.

- Συστηματικά οι Έλληνες καταναλωτές ζητούν να αγοράσουν ελληνικά παραγόμενα ΠΟΠ προϊόντα όπως φέτα κ.α. και πολλές φορές τους προσφέρουν μη ΠΟΠ παραπλανώντας τους. Αυτό πέρα από τη ζημία που προκαλεί στον καταναλωτή αφού αυτά τα υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα είναι προφανώς ακριβότερα, προκαλεί και τεράστια ζημιά στην Ελληνική παραγωγική βάση, στον Αγρότη, στον Κτηνοτρόφο, στην Ελληνική μεταποίηση.

Αυτό θα σταματήσει.

Ήδη έχουμε ξεκινήσει σαρωτικούς ελέγχους σε ξενοδοχεία και καταστήματα εστίασης σε όλη την Ελλάδα. Έχουμε τα πρώτα ευρήματα. Ξενοδοχείο στο κέντρο της Αθήνας διέθετε λάδι χύμα σε επαναγεμιζομενες φιάλες (πρόστιμο 500 ευρώ). Εστιατόριο στο κέντρο της Αθήνας διέθετε φέτα ως ΠΟΠ Παρνασσού ενώ δεν ήταν (παραπλάνηση καταναλωτή πρόστιμο 3.000). Ξενοδοχείο στην Κυπαρισσία διέθετε στο πρωινό χύμα λάδι (πρόστιμο 500 ευρώ). Εστιατόριο στην Κυπαρισσία διέθετε λάδι χύμα (πρόστιμο 500 ευρώ). Και συνεχίζουμε. Πρέπει να προστατέψουμε τα ελληνικά προϊόντα.

- Επίσης προχωρούμε σε υλοποίηση δράσεων για ενίσχυση και υποστήριξη του Ελληνικού σήματος και την αξιοποίηση της ενιαίας και ανταγωνιστικής ταυτότητας των προϊόντων της Μακεδονίας υπό το  Σήμα “M MACEDONIA THE GREAT”.

 

  1. Περαιτέρω απλοποίηση, τυποποίηση και πλήρη ψηφιοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών για το σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων.

Αύξηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και προσέλκυση ακόμα περισσότερων ξένων επενδύσεων.

 

  1. Κεντρικοποίηση, διαφάνεια και λογοδοσία στις δημόσιες συμβάσεις.

Προχωρούμε σε κεντρικοποιημένους διαγωνισμούς συμβάσεων πλαισίου, για προμήθεια υλικών και υπηρεσιών στον δημόσιο τομέα ώστε να πετύχουμε οικονομίες κλίμακος και ευελιξία. Πχ το 2022 εξοικονομήσαμε 47% έκπτωση, δηλαδή 25 εκ. ευρώ, σε συμβάσεις ταχυδρομικών υπηρεσιών, 25% έκπτωση σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, 40% έκπτωση σε φωτοτυπικό χαρτί.

 

  1. Συνδέουμε την έρευνα και την καινοτομία με την αγορά και τη μεταποίηση.

Είναι απαραίτητη η αξιοποίηση των πόρων για έρευνα που οδηγεί σε πρακτικές εφαρμογές και εμπορικά προϊόντα που θα συμβάλουν στην ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα της ελληνικής οικονομίας.

- Προώθηση προγράμματος «Ερευνώ-Καινοτομώ» για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ερευνητικά ιδρύματα.

- Υλοποίηση των εμβληματικών έργων όπως η «Πολιτεία Καινοτομίας» στο ΧΡΩΠΕΙ στην Αθήνα και το ThessINTEC στη Θεσσαλονίκη.

- Ενίσχυση και αναβάθμιση του προγράμματος ELEVATE GREECE που υποστηρίζει 780 start up.

  1. Αξιοποίηση εθνικών και ενωσιακών πόρων για την αύξηση των επενδύσεων, ενίσχυση της εξωστρέφειας και τόνωση της ανταγωνιστικότητας.

Η Ελλάδα είναι ένας από τους  πλέον ελκυστικούς προορισμούς σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Πετύχαμε:

- Σημαντική αύξηση των συνολικών επενδύσεων κατά 32,5% το 2022 συγκριτικά με το 2018.

- Εκτίναξη κατά 114% των ξένων άμεσων επενδύσεων σε ρεκόρ 20ετίας (στα 7,23 δις ευρώ το 2022, από 3,36 δις ευρώ το 2018).

- Οι εξαγωγές οδεύουν φέτος για νέο ιστορικό ρεκόρ μετά την εξαιρετική περυσινή επίδοση, όταν ανήλθαν στα 54,9 δις ευρώ, αυξημένες κατά 66% συγκριτικά με το 2018.

- Προχωράμε στη δημιουργία μια ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα περιλαμβάνει τις εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις της χώρας και κρίσιμα τεχνικά στοιχεία που τις αφορούν. Όπως επιτρεπόμενες χρήσεις και εγγύτητα κρίσιμων υποδομών (δρόμοι και δίκτυα) σε κάθε περιοχή της Ελλάδας. Με ένα κλικ, ο ενδιαφερόμενος επενδυτής θα μπορεί να διερευνήσει ποιες διαθέσιμες εγκαταστάσεις υπάρχουν στις περιοχές ενδιαφέροντος του και να προχωρήσει στην αξιοποίησή τους.

- Αξιοποιούμε ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους στην τεχνητή νοημοσύνη, τις τεχνολογίες έξυπνης μεταποίησης και τη ρομποτική.

- Αναβαθμίζουμε και δημιουργούμε νέα πράσινα και έξυπνα Βιομηχανικά Πάρκα.

- Ενθαρρύνουμε τη συνεργασία πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων σε σχήματα (clusters). Αυτό αυξάνει τη δύναμή τους στην αγορά, ελληνική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια.