Ομοιότητες του Αθωνικού management και του Ιαπωνικού εκπαιδευτικού συστήματος

Ομοιότητες του Αθωνικού management και του Ιαπωνικού εκπαιδευτικού συστήματος
Open Image Modal
Αθωνιάδα Ακαδημία

Αθωνιάδα Ακαδημία Αγίου Όρους: Ιδρύθηκε το 1749 με σκοπό τη διάδοση της ελληνικής παιδείας. Στους μαθητές διδάσκονταν θεολογία, φιλοσοφία και λογική.

Από τους πρώτους διευθυντές της Ακαδημίας ήταν ο διαφωτιστής κληρικός Ευγένιος Βούλγαρης, ενώ στην Ακαδημία δίδασκαν λαμπρά ονόματα όπως ο Μελέτιος Βατοπεδινός, ο Νικόλαος Ζερζούλης, ο Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης, ο Νικόδημος ο Αγιορείτης και ο μετέπειτα Πατριάρχης Αλεξανδρείας Κυπριανός.

Η Ακαδημία σύντομα απέκτησε ιδιαίτερη φήμη και προσέλκυσε μεγάλο αριθμό σπουδαστών, μεταξύ των οποίων επιφανείς άντρες του κλήρου, των γραμμάτων και των τεχνών, όπως ο Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Ιώσηπος Μοισιόδακας, ο Χριστόφορος Μακραίος, ο Χριστόδουλος Παμπλέκης, ο Γαβριήλ Καλωνάς, ο Αθανάσιος Πάριος και ο Ρήγας Φεραίος.

Η Αθωνιάδα Σχολή σήμερα συμβάλλει καθοριστικά στην εκπαίδευση και καλλιέργεια των μελλοντικών μοναχών.

Παρέχει γυμνασιακή και λυκειακή μόρφωση. Οι μαθητές της είναι οικότροφοι (παρέχονται δωρεάν από τη σχολή σίτιση και διαμονή) και ζουν κοινοβιακά.

Τέλος, τους προσφέρονται όλες οι απαραίτητες ευκολίες όχι μόνο για τις καθημερινές τους ανάγκες (πχ πλυντήρια, στεγνωτήρια κ.ά.) αλλά και για την πνευματική και σωματική τους άσκηση και ανάταση όπως επιτραπέζια παιχνίδια, σύγχρονη βιβλιοθήκη, αίθουσα πληροφορικής, διάφορες αθλοπαιδιές κ.ά.

 

Αθωνιάδα Σχολή

Οι μαθητές διδάσκονται όσα και οι μαθητές των δημοσίων σχολείων και επιπλέον Εκκλησιαστική Μουσική, Αγιογραφία, Λειτουργική, Τελετουργική, Αγιορείτικη Ιστορία, Ερμηνεία Ευαγγελικών Περικοπών και Πατερικών Κειμένων, Ηθική κ.ά.

Όλοι οι μαθητές φοράνε ομοιόμορφες στολές κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, ώστε να μην υπάρχει διάκριση μεταξύ τους.

Επίσης, γευματίζουν όλοι μαζί στο εστιατόριο, για να μάθουν από μικροί το ομαδικό πνεύμα, τη συνεργασία και αλληλεγγύη.

Σήμερα, ανάμεσα στους αποφοίτους της Αθωνιάδας Εκκλησιαστικής Ακαδημίας ξεχωρίζουν οι περίφημοι αγιογράφοι Κωνσταντίνος Ξενόπουλος, Γεώργιος Σιδηρόπουλος κ.ά.

Όλες οι ιερές μονές οφείλουν να μεριμνούν για την κανονική και απρόσκοπτη λειτουργία της σχολής. Κάθε μονή οφείλει να στέλνει τουλάχιστον δύο μοναχούς ή δόκιμους να φοιτήσουν εκεί και να λάβουν την ανάλογη μόρφωση και παιδεία.

Το κόστος συντήρησης της Αθωνιάδας Σχολής επιμερίζεται σε όλες τις μονές και προσδιορίζεται βάσει του ετήσιου προϋπολογισμού της εκάστοτε μονής.

Tο Αθωνικό εκπαιδευτικό σύστημα συναντάται κάπου αλλού στον κόσμο;

Στην Ιαπωνία, στο πρώτο άρθρο του νόμου που αφορά τους σκοπούς της εκπαίδευσης, αναφέρεται ότι η εκπαίδευση πρέπει να στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων, στην αγωγή του νου και του σώματος ανθρώπων που αγαπούν την αλήθεια και τη δικαιοσύνη, σέβονται τις ηθικές αξίες, έχουν βαθιά αίσθηση της υπευθυνότητας και είναι εμποτισμένοι με πνεύμα ανεξαρτησίας για την οικοδόμηση μιας ειρηνικής κοινωνίας.

Στόχος του σχολείου τα τρία πρώτα χρόνια δεν είναι η γνώση αλλά η εκμάθηση καλών τρόπων και η ανάπτυξη του χαρακτήρα των παιδιών.

Οι μαθητές μαθαίνουν να σέβονται τους άλλους και να είναι φιλικοί με τα ζώα και τη φύση. Διδάσκονται την αξία της γενναιοδωρίας, της ευαισθησίας για τον συνάνθρωπο και της κατανόησης, ενώ εκπαιδεύονται συγχρόνως στις έννοιες της δικαιοσύνης και του αυτοελέγχου.

Τα περισσότερα σχολεία στην Ιαπωνία δεν προσλαμβάνουν προσωπικό καθαριότητας.

Την καθαριότητα του σχολείου αναλαμβάνουν οι ίδιοι οι μαθητές, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να καθαρίζουν τις τάξεις, το κυλικείο και τους χώρους υγιεινής. Σύμφωνα με τις αρχές του ιαπωνικού εκπαιδευτικού συστήματος, οι μαθητές αναλαμβάνοντας μόνοι τους την καθαριότητα του σχολικού τους περιβάλλοντος, μαθαίνουν να φροντίζουν και να αγαπούν τον χώρο που ζουν και μοιράζονται καθημερινά, ενώ συγχρόνως μαθαίνουν να συνεργάζονται μεταξύ τους και να βοηθούν ο ένας τον άλλον.

Στα σχολεία της Ιαπωνίας υπάρχει συγκεκριμένο μενού για το μεσημεριανό γεύμα, το οποίο καταναλώνουν οι μαθητές μέσα στην τάξη.

Τα σχολεία στην Ιαπωνία παρέχουν υγιεινά και ισορροπημένα γεύματα.

Το μενού επιμελούνται επαγγελματίες διαιτολόγοι, ενώ την παρασκευή των γευμάτων αναλαμβάνει ειδικός σεφ.

Όλοι οι μαθητές γευματίζουν μέσα στην τάξη μαζί με τον καθηγητή και αυτό βοηθάει την ανάπτυξη μιας υγιούς σχέση ανάμεσα σε μαθητές και καθηγητές.

Εκτός από τα παραδοσιακά διδακτέα μαθήματα, οι μαθητές στην Ιαπωνία μαθαίνουν ιαπωνική καλλιγραφία και ποίηση. Και τα δυο αυτά μαθήματα διδάσκουν τους μαθητές να σέβονται τον πολιτισμό τους και την ιστορική τους παράδοση.

Όλοι οι μαθητές φορούν σχολικές στολές. Η πολιτική της σχολικής στολής έχει ως στόχο να απομακρύνει τις κοινωνικές διαφορές ανάμεσα στους μαθητές και να καλλιεργεί ένα θετικό αίσθημα συνεργασίας και ισότητας.

Μήπως πολλά από τα παραπάνω θυμίζουν βασικές αρχές του Αθωνικόύ Management και ειδικότερα του Αθωνικού εκπαιδευτικού συστήματος;

Σύμφωνα με το ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) για το 2015, στην έκθεση του περιλαμβάνει την παγκόσμια κατάταξη των χωρών ως προς το εκπαιδευτικό σύστημα, οι 5 πρώτες θέσεις στην κατάταξη καταλαμβάνονται από χώρες της Άπω Ανατολής:

1. Σιγκαπούρη

2. Χονγκ Κονγκ (Κίνα)

3. Νότια Κορέα

4. Ιαπωνία

5. Ταϊβάν

Οι συγκεκριμένες χώρες εφαρμόζουν ένα πλήρως ανθρωποκεντρικό εκπαιδευτικό σύστημα