Τρεις φορές πάνω οι τιμές ζαρζαβατικών και φρούτων από το χωράφι στο σούπερ μάρκετ

Kατά 240% ακριβότερα πωλείται το μαρούλι το οποίο ξεκινά τη «διαδρομή» του από τα 20 λεπτά το τεμάχιο, διατίθεται στη χονδρική στα 35 και στη λιανική αγγίζει τα 68.
Aitor Diago via Getty Images

Έως και τρεις φορές υψηλότερη είναι η τιμή αρκετών αγροτικών προϊόντων που αποτυπώνεται στο ράφι των σούπερ μάρκετ, συγκριτικά με αυτήν που πουλάει ο παραγωγός στο χωράφι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα κολοκυθάκια, που ενώ φεύγουν από τους παραγωγούς στα 80 λεπτά το κιλό, ο καταναλωτής καταλήγει να τα πληρώνει ακόμη και 2,4 ευρώ.

Με υψηλό διψήφιο ρυθμό της τάξεως του 15% εξακολουθούν να τρέχουν οι ανατιμήσεις σε φρούτα και λαχανικά, παρά το γεγονός ότι το κόστος παραγωγής έχει μειωθεί σε ετήσια βάση κατά 5,2%.

Οι ντομάτες φεύγουν από το χωράφι στα 80 λεπτά το κιλό, στην χονδρική πωλούνται στα 1,3 ευρώ και φτάνουν στο ράφι στα 2 ευρώ το κιλό, με την «ψαλίδα» να διαμορφώνεται στο 152,5%. Κατά 240% ακριβότερα σε σχέση με την τιμή παραγωγού αγοράζουν οι καταναλωτές το μαρούλι, το οποίο ξεκινά τη «διαδρομή» του από τα 20 λεπτά το τεμάχιο, διατίθεται στη χονδρική στα 35 λεπτά και στη λιανική η τιμή του αγγίζει τα 68 λεπτά.

Το 160% φτάνει η ψαλίδα των τιμών στο μπρόκολο, με τον παραγωγό να πουλάει το προϊόν στο 1 ευρώ το κιλό και οι καταναλωτές να το αγοράζουν από τα σούπερ μάρκετ στα 2,6 ευρώ το κιλό. Αντίστοιχα, τα μήλα στάρκιν φεύγουν από το χωράφι στα 60 λεπτά το κιλό, φτάνουν στη χονδρική στα 1,10 ευρώ και στα ράφια κοστίζουν 1,45 ευρώ το κιλό.

Πέρα από τη μειωμένη παραγωγή λόγω της κλιματικής κρίσης, οι παραγωγοί καταγγέλλουν κερδοσκοπικά παιχνίδια από τους μεσάζοντες, οι οποίοι «φουσκώνουν» τις τιμές για τον τελικό καταναλωτή.

Οι αλυσίδες της τελικής διανομής έχουν μπορέσει κι έχουν επηρεάσει όλη την αλυσίδα παραγωγής, από τον παραγωγό, τον ενδιάμεσο, τον μεταποιητή, τα logistics κι όλα αυτά κι έτσι επιβάλλουν μια τακτική.

«Ο λόγος που βλέπουμε αυτή τη σταθερότητα υψηλών τιμών έχει να κάνει με τη σημαντική ανεπάρκεια αυτών των προϊόντων και γι’ αυτό το λόγο η αύξηση της τιμής αντανακλά την έλλειψη ποσοτήτων διαθέσιμων στην αγορά» τονίζει ο Απόστολος Πεταλάς, γενικός διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος.

Με στόχο να μπει φρένο στις πλασματικές επιστροφές δήθεν ελαττωματικών προϊόντων, μέσω των οποίων μειώνονται τεχνητά οι τιμές, το υπουργείο Ανάπτυξης από 1η Μαρτίου υποχρεώνει τα σούπερ μάρκετ να πωλούν τα φρέσκα φρούσκα και λαχανικά, τα κρεατικά και τα ψάρια σε καθαρές τιμές και περιορίζει τα πιστωτικά τιμολόγια σε ποσοστό έως 3%.

Πηγή: ertnews

Δημοφιλή