Η ενημέρωση σε κίνδυνο

Η ενημέρωση σε κίνδυνο
Open Image Modal
Stringer . / Reuters

Για «αθέμιτο ανταγωνισμό» των πολυεθνικών διαδικτυακών επιχειρήσεων και για μέτρα «χαριστικής βολής» κάνει λόγο η ΕΝΕΔ σε επιστολή της. Αίτημα συνάντησης με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων. Σε θεσμικό επίπεδο αναζητείται η επίλυση της κατάστασης.

Το μέγεθος των αντιδράσεων αναμένουν να αξιολογήσουν τα μέλη της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, σε συνέχεια της επίσημης επιστολής που απέστειλε χθες ο Πρόεδρός της κ. Δημήτρης Μάρης με θέμα «την ζοφερή κατάσταση για τις ελληνικές διαδικτυακές εκδοτικές επιχειρήσεις», καλώντας τόσο τον Πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα όσο και τους αρχηγούς πολιτικών κομμάτων να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, σε μια προσπάθεια περιορισμού του κινδύνου για τον αφανισμό των ψηφιακών εκδοτών στην Ελλάδα.

Στόχος της ΕΝΕΔ, δεν είναι άλλος από την άμεση και ουσιαστική ενημέρωση των κομματικών αρχηγών για ένα ζήτημα που φαίνεται να προβληματίζει έντονα τον κλάδο των διαδικτυακών εκδόσεων, αφού πρακτικά οι μέχρι σήμερα νομοθετικές ρυθμίσεις αδυνατούν να διασφαλίσουν την βιωσιμότητά τους, την ίδια ώρα μάλιστα που ο αθέμιτος ανταγωνισμός στην άλλη μεριά του πλανήτη δείχνει να κορυφώνεται.

Ο λόγος για τους πολυεθνικούς κολοσσούς Google/Youtube και Facebook για τους οποίους είναι γνωστά τα προβλήματα διασποράς ψευδών ειδήσεων, κακοδιαχείρισης των προσωπικών δεδομένων των χρηστών και η υποβάθμιση ενημέρωσης μέσω αλγορίθμων και ως εκ τούτου η Πολιτεία με την νομοθετική της παρέμβαση δεν θα πρέπει να ενισχύει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητά τους έναντι των εκδοτικών ομίλων της χώρας και ειδικότερα των ψηφιακών εκδοτών.

Χαρακτηριστικό αυτών των εταιρειών, είναι η απορρόφηση του 70% της ελληνικής διαφημιστικής δαπάνης, στοιχείο που υποδηλώνει ότι το μερίδιο των ελληνικών διαδικτυακών επιχειρήσεων ανταγωνίζεται σε ένα αρκετά περιορισμένο φάσμα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι αυτές οι εταιρείες δεν φορολογούνται πλήρως και απασχολούν ελάχιστους εργαζομένους.

Σε ρυθμό δύο ταχυτήτων φαίνεται επίσης να κινείται ο κλάδος της ενημέρωσης σε ότι αφορά τις φορολογικές υποχρεώσεις.

Η πρόσφατη θεσμοθέτηση της καταβολής ειδικής εισφοράς 2% επήλθε για την διάσωση του Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π., ενός ταμείου, στο οποίο οι εκδότες του διαδικτύου δεν ανήκουν καταρχάς, αλλά αφορά στους τηλεοπτικούς σταθμούς για τους οποίους όμως θεσμοθετήθηκε μείωση του φόρου επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων από 20% σε 5%.

Μέσα σε αυτό το δυσμενές και ρευστό πλαίσιο, και την ίδια στιγμή που ελληνικές εταιρείες ενημέρωσης που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο καταβάλλουν κάθε θεμιτή προσπάθεια επιβίωσης, αναρωτιέται εύλογα κανείς πόση αντοχή ακόμη μπορούν να επιδείξουν, παραμένοντας συνεπείς και υπεύθυνες απέναντι στους εκατοντάδες εργαζόμενούς τους αλλά και στην ίδια τη χώρα.

Αυτή τη στιγμή, η ΕΝΕΔ στοχεύει στην αναζήτηση πιθανών μέτρων, επιδιώκοντας να αποκρούσει τις ορατές δυσμενείς συνέπειες που δεν είναι άλλες από τις ομαδικές απολύσεις εργαζομένων, την μετεγκατάσταση της έδρας σε άλλες χώρες, ακόμη και της πτώχευσης.

Είναι γεγονός ότι το αγαθό της ενημέρωσης πρέπει να περιφρουρηθεί ως βασικό συστατικό της ομαλής λειτουργίας της Δημοκρατίας μας.

Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να γίνει ούτε με λάθος προσανατολισμό, ούτε με ανολοκλήρωτες προσπάθειες, ούτε με ημίμετρα ή μέτρα προς τη λάθος κατεύθυνση.

Η ελληνική πολιτεία καλείται να αποδείξει στην πράξη ότι αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα του ζητήματος.