Οι ανακοινώσεις της Κομισιόν για την κατάργηση της βίζα για τους Τούρκους, την αναθεώρηση του Δουβλίνου και τους ελέγχους των συνόρων

Οι ανακοινώσεις της Κομισιόν για την κατάργηση της βίζα για τους Τούρκους, την αναθεώρηση του Δουβλίνου και τους ελέγχους των συνόρων
|
Open Image Modal
European Commission President Jean-Claude Juncker (L) shakes hands with EU Commissioner for Migration Dimitris Avramopoulos ahead of a debate over the migration deal between the EU and Turkey at the European Parliament, in Strasbourg, eastern France, on April 13, 2016. / AFP / PATRICK HERTZOG (Photo credit should read PATRICK HERTZOG/AFP/Getty Images)
PATRICK HERTZOG via Getty Images

Την κατάργηση της βίζας για Τούρκους υπηκόους, την παράταση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα της ζώνης Σένγκεν σε πέντε χώρες και την τροποποίηση της συμφωνίας του Δουβλίνου ΙΙΙ, αποφάσισε σήμερα και επίσημα η Κομισιόν.

Βίζα για Τουρκία

Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει επισήμως την κατάργηση της βίζας για τους Τούρκους που επιθυμούν να ταξιδέψουν στην Ευρώπη μετά τις 30 Ιουνίου 2016 (αντί για τον Οκτώβριο που προέβλεπε ο αρχικός προγραμματισμός). Βέβαια, όπως διευκρινίζεται, η Τουρκία θα πρέπει να εκπληρώσει άλλα 5 προαπαιτούμενα έως το τέλος Ιουνίου για να προχωρήσει η απελευθέρωση θεωρήσεων.

Όπως μεταδίδει ο Φιλελεύθερος, τα 5 προαπαιτούμενα που πρέπει να εκπληρώσει η Τουρκία ως τον Ιούνιο είναι τα εξής:

- τα μέτρα για την καταπολέμηση της διαφθοράς

- να καταρτίσει επιχειρησιακή συμφωνία με την europol,

- να συμφωνήσει για δικαστική συνεργασία με όλα τα κράτη μέλη,

- να ψηφίσει νέα νομοθεσία για την προστασία προσωπικών δεδομένων,

- και να μεταρρυθμίσει τη νομοθεσία της για την τρομοκρατία

Παράλληλα διευκρινίζεται ότι η απελευθέρωση του καθεστώτος βίζα δεν σημαίνει ανεξέλεγκτη είσοδο στην ΕΕ, καθώς θα απαιτούνται βιομετρικά διαβατήρια.

Τα κράτη μέλη θα διαβουλευθούν επί του ζητήματος στο πλαίσιο του Συμβουλίου τον Ιούνιο. Σε κάθε περίπτωση, το λόγο έχει και το Ευρωκοινοβούλιο.

Αναθεώρηση Δουβλίνου ΙΙΙ

Παράλληλα, κατέθεσε την πρόταση της για την αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου, η οποία προβλέπει ένα μόνιμο μηχανισμό μετεγκατάστασης προσφύγων σε περίπτωση που ένα κράτος-μέλος δέχεται υπερβολικές πιέσεις. Το σχέδιο της Επιτροπής περιλαμβάνει επίσης χρηματικές ποινές για τις χώρες που αρνούνται να υποδεχθούν πρόσφυγες σύμφωνα με το εν λόγω σχήμα. Αυτές θα ανέρχονται σε 250.000 ευρώ για κάθε πρόσφυγα του οποίου τη φιλοξενία αρνείται το εν λόγω κράτος μέλος.

Η Επιτροπή υποστηρίζει πως το καινούργιο σχήμα, εφόσον γίνει δεκτό από τα κράτη-μέλη (πρέπει να αποφασιστεί και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο), θα κάνει το Σύστημα του Δουβλίνου, πιο «διαφανές», πιο «δίκαιο» και θα ενισχύσει την «αποτελεσματικότητα» του.

Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν, η ευθύνη της εξέτασης του αιτήματος ασύλου παραμένει στο κράτος πρώτης υποδοχής -εκτός κι αν ο αιτών έχει συγγενείς σε άλλη χώρα- ωστόσο προβλέπεται η δημιουργία ενός «διορθωτικού μηχανισμού κατανομής», ο οποίος θα ενεργοποιείται «αυτόματα» όταν μια χώρα δέχεται «δυσανάλογο» αριθμό προσφύγων σε σχέση με τον πληθυσμό και την οικονομική ισχύ της. Σε περίπτωση που κάποιο κράτος-μέλος θα αρνηθεί να υποδεχτεί πρόσφυγες, θα πρέπει να καταβάλει ένα ποσό στο εκάστοτε κράτος-μέλος, ως «εισφορά αλληλεγγύης».

Τη αυτόματη κατανομή των προσφύγων όταν ξεπερνούν το όριο των δυνατοτήτων μιας χώρας μέλους θα την αναλάβει η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασύλου, η οποία σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής, θα αποτελέσει τη μετεξέλιξη του υφιστάμενου Ευρωπαϊκού Γραφείου Υποστήριξης για θέματα Ασύλου (EASO) με ενισχυμένες αρμοδιότητες.

Επιπλέον, η Επιτροπή προτείνει μέτρα «αποθάρρυνσης» των δευτερογενών μετακινήσεων, έτσι ώστε οι πρόσφυγες να υποχρεούνται να παραμένουν στο κράτος-μέλος που είναι υπεύθυνο για την αίτησή τους, προβλέποντας παράλληλα «αναλογικές συνέπειες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης».

Επίσης, προτείνεται να λαμβάνεται υπόψη η προσπάθεια που κάνει ένα κράτος-μέλος για την απευθείας επανεγκατάσταση προσφύγων από τρίτες χώρες ,αλλά και να υπάρχουν ισχυρότερες εγγυήσεις για τους ασυνόδευτους ανηλίκους.

Τέλος, στο πλαίσιο του σχεδίου της Επιτροπής, προβλέπεται και η ενδυνάμωση του συστήματος Eurodac για την καλύτερη αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης.

Πράσινο φως για παράταση συνοριακών ελέγχων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανταποκρινόμενη στο αίτημα 5 χωρών-μελών, της Γερμανίας, της Αυστρίας, της Σουηδίας, της Δανίας και της Γαλλίας, δέχτηκε την παράταση των ελέγχων στα εσωτερικά τους σύνορα. Ωστόσο, η Επιτροπή σημειώνει ότι μέχρι το τέλος του έτους, η κατάσταση στη ζώνη του Σένγκεν πρέπει να επανέλθει στη φυσιολογική της μορφή, δηλαδή την χωρίς ελέγχου διέλευση των πολιτών στα εσωτερικά σύνορα.

Η Επιτροπή υπενθυμίζει ότι οι χώρες αυτές έχουν εισάγει συνοριακούς ελέγχους για να αντιμετωπίσουν την απειλή στη δημόσια τάξη και την εσωτερική ασφάλεια που μπορεί να προκύψουν από τις δευτερογενείς μετακινήσεις παράτυπων μεταναστών. Η Επιτροπή τονίζει, ότι η πρότασή της για εξάμηνη παράταση των συνοριακών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα, βρίσκεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με τον Κώδικα Συνόρων Σένγκεν. Τονίζε, επίσης, ότι παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει σημειώσει η Ελλάδα, όσον αφορά τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ, δεν κατέστη δυνατό να αντιμετωπιστούν κατάλληλα όλες οι «ελλείψεις» που είχαν εντοπιστεί μέσα στο «περιορισμένο διάστημα των τριών μηνών».

«Το Δουβλίνο δεν λειτουργεί γιατί τα κράτη-μέλη της πρώτης γραμμής έχουν αφεθεί μόνα τους»

«Ο λόγος για τους οποίους η Ελλάδας και η Ιταλία δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους που πηγάζουν από το Δουβλίνο, ήταν ότι για χρόνια ζητούσαν από τα άλλα κράτη-μέλη να δείξουν αλληλεγγύη σε ένα πρόβλημα που αντιμετώπιζαν, αλλά η μόνη απάντηση που έπαιρναν ήταν το Δουβλίνο». Αυτό δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στις Βρυξέλλες σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για την αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου. «Το Δουβλίνο δεν λειτουργεί γιατί τα κράτη-μέλη της πρώτης γραμμής έχουν αφεθεί μόνα τους να διαχειριστούν το πρόβλημα. Πρέπει να υπάρχει κατανομή του βάρους», συμπλήρωσε ο ίδιος.

Συνεχίζοντας ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν επισήμανε πως αν για οποιαδήποτε λόγο ένα κράτος-μέλος δεν επιθυμεί να δεχθεί το ποσοστό των αιτούντων άσυλο που του αναλογεί, η Επιτροπή προτείνει να προβλέπεται η δυνατότητα να υποστηρίξει οικονομικά τη χώρα που θα αναλάβει να δεχθεί τους εν λόγω πρόσφυγες. Ο Φ. Τίμερμανς τη χαρακτήρισε πράξη «οικονομικής αλληλεγγύης» για τη φροντίδα των προσφύγων, σημειώνοντας πως το ποσό που θα διατίθεται θα πρέπει να καλύπτει όχι μόνο τα άμεσα έξοδα, αλλά και τα μακροπρόθεσμα, όπως είναι η παιδεία, η στέγαση και η υγειονομική περίθαλψη των προσφύγων.