Σούπερ μάρκετ στη Γερμανία βάζει καπέλο περιβαλλοντικού κόστους σε τιμές τροφίμων

Η δράση "πραγματικό κόστος", μιας εβδομάδας και για ορισμένα τρόφιμα, έχει στόχο να επισημάνει πόσο ακριβά στοιχίζει σε περιβάλλον και κοινωνία το υφιστάμενο μοντέλο παραγωγής.
Open Image Modal
ANNEGRET HILSE via Reuters

Γερμανοί καταναλωτές, που απολαμβάνουν μερικά από τα φθηνότερα προϊόντα διατροφής στην Ευρώπη καλούνται αυτή την εβδομάδα από το χαμηλού κόστους σούπερ μάρκετ Penny να πληρώσουν επιπλέον για ορισμένα είδη προκειμένου να καλύψουν το «πραγματικό κόστος» τους, καθώς η επιχείρηση επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει τους πελάτες σχετικά με την περιβαλλοντικό κόστος της παραγωγής τροφίμων.

Στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, μόλις το 11,1% του προϋπολογισμού των γερμανικών νοικοκυριών δαπανάται σε τρόφιμα κατά μέσο όρο σύμφωνα με στοιχεία για το 2022, σε σύγκριση με 15,9% που δαπανάται κατά μέσο όρο από έναν πολίτη της  Ευρωπαϊκής Ένωσης ή 20,6% και 17,9% στην Ισπανία και την Ιταλία αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία της ομοσπονδιακής έδειξε η στατιστική υπηρεσία.

Αλλά τα φθηνά τρόφιμα, που συχνά παράγονται σε βιομηχανική κλίμακα έχουν υψηλό κόστος για το περιβάλλον.

Open Image Modal
ANNEGRET HILSE via Reuters

 

Η γερμανική γεωργία ήταν υπεύθυνη για 55,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους εκπομπών θερμοκηπίου πέρυσι, περίπου το 7,4% των εκπομπών της χώρας.

″Πρέπει να διαχειριστούμε το δυσάρεστο μήνυμα ότι οι τιμές των τροφίμων μας δεν αντικατοπτρίζουν το επακόλουθο κόστος που προκύπτει για το περιβάλλον και την κοινωνία”, δήλωσε στο Reuters, μέλος του διοικητικού συμβουλίου των σούπερ μάρκετ Penny, Στέφαν Γιόργκενς.

Κατά τη διάρκεια της καμπάνιας “true cost”, που ”τρέχει” από την Δευτέρα έως και το ερχόμενο Σάββατο, οι πελάτες στα 2.150 υποκαταστήματα της Penny θα χρεωθούν ένα ποσό για εννέα προϊόντα, από γιαούρτι μέχρι λουκάνικα και vegan σνίτσελ, που αντιστοιχεί στο κόστος για το κλίμα, την υγεία, το έδαφος και το νερού.

Σε κάθε συσκευασία όμως θα φαίνεται τόσο η τιμή που πλήρωνε ο καταναλωτής μέχρι την περασμένη εβδομάδα και η νέα αυξημένη τιμή που θα ισχύσει μόνο για την τρέχουσα. Για παράδειγμα, η τιμή ενός τεμαχίου τυριού 300 γραμμαρίων έχει αυξηθεί στα 4,84 ευρώ από 2,49 ευρώ.

Open Image Modal
ANNEGRET HILSE via Reuters

 

Η εταιρεία είπε ότι θα διαθέσει τα επιπλέον έσοδα σε ένα project με στόχο την προώθηση της βιώσιμης για το περιβάλλον γεωργίας αλλά δηλώνει επίσης πως  αναμένει  μεγάλη πτώση στις πωλήσεις αυτή την εβδομάδα καθώς οι καταναλωτές μπορεί να στραφούν σε άλλα σουπερ μάρκετ αφού τα νοικοκυριά δοκιμάζονται από τον υψηλό πληθωρισμό. ”Αναμένουμε πτώση των πωλήσεων στο μονοψήφιο εύρος εκατομμυρίων”, δήλωσε ο Γιόργκενς. 

Επίσης, επιστήμονες από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Νυρεμβέργης και το Πανεπιστήμιο του Γκράιφσγουαλντ θα μελετήσουν πώς αντέδρασαν οι καταναλωτές στις νέες τιμές της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Penny, όπως δήλωσε η εταιρεία.

Το Υπουργείο Γεωργίας της Γερμανίας υπό την ηγεσία του κόμματος των  Πρασίνων (που μετέχει στην τρικομματική κυβέρνηση) ασκεί πιέσεις για την ανάληψη δράσεων με στόχο τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα του κλάδου, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης των περιφερειακών προϊόντων, της βιολογικής γεωργίας και της απαίτησης της σήμανσης των προϊόντων κρέατος στα σούπερ μάρκετ για να αναφέρεται πώς μεταχειρίζονται τα ζώα.

Open Image Modal
ANNEGRET HILSE via Reuters

 

Ο γερμανικός πληθωρισμός βρίσκεται σε πτωτική τάση, αλλά οι τιμές των τροφίμων εξακολουθούν να είναι 11% υψηλότερες από ό,τι πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της ομοσπονδιακής στατιστικής υπηρεσίας που δόθηκαν στην δημοσιότητα την περασμένη Παρασκευή.

Επίσης, είναι πιθανό να υπάρξει πρόσθετη μεγάλη αύξηση στις τιμές τροφίμων εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων που είναι όλο και πιο σφοδρά αλλά και συχνά, εκτός εάν η Γερμανία και άλλες χώρες περιορίσουν τις εκπομπές από τη γεωργία και άλλους τομείς.

Μια μελέτη τον περασμένο Μάρτιο εκτίμησε ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα μπορούσαν να κοστίσουν στη Γερμανία έως και 900 δισεκατομμύρια ευρώ σε σωρευτική οικονομική ζημιά μέχρι τα μέσα του αιώνα.

Open Image Modal
ANNEGRET HILSE via Reuters

 

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε η Penny, τα βιολογικά προϊόντα είχαν περιβαλλοντικό κόστος κατά μέσο όρο 1,15 ευρώ, ενώ τα μη βιολογικά προϊόντα που βασίζονταν σε χημικά είχαν μέσο περιβαλλοντικό κόστος 1,57 ευρώ.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

″Νομίζω ότι είναι καλό”, είπε ο αγοραστής Χόλγκερ Μέκελ σε ένα κατάστημα στη Φρανκφούρτη αναφερόμενος στην δράση των σούπερ μάρκετ της αλυσίδας  Penny. Αλλά, θα ”Πρέπει να δω πόσο ακριβά έχουν γίνει τα μεμονωμένα προϊόντα. Δεν είμαι σίγουρος αν θα το αγόραζα. Εξαρτάται”.

 

Open Image Modal
ANNEGRET HILSE via Reuters