Γιάννης Αδαμάκος: Σπάζοντας τον πάγο στην γκαλερί Citronne

Πήγαμε κι είδαμε την νέα έκθεση του εικαστικού δημιουργού.

Σαν στρατιωτάκια σε παρέλαση, πειθαρχημένα και συντεταγμένα, τα έργα του Γιάννη Αδαμάκου παρατάσσονται σε μια «εξακολουθητική» πορεία στους τοίχους των κυρίως χώρων του τέταρτου ορόφου του κτηρίου στο Κολωνάκι που στεγάζει την γκαλερί Citronne

Εργα μικρών διαστάσεων, σε άσπρο - μαύρο,  (50Χ50, 38,5Χ45,5, 36Χ36) διατρέχουν τους χώρους της αίθουσας τέχνης. Εργα «πανδημικά» σε ένα μεγάλο βαθμό, δημιουργημένα από το 2019 ως το 2021, σχέδια σε χαρτί, έργα φτιαγμένα αποκλειστικά με γραφίτη. Εργα που δεν είναι μελέτες για άλλα, μεγαλύτερα, αλλά δημιουργίες αυτοτελείς και, ταυτοχρόνως, αναπόσπαστα τμήματα της ευρύτερης ενότητας.  

«Ψάχνω την μαγεία που εκπέμπει το σκοτάδι, οι σκιές, το ομιχλώδες και η ασάφεια. Μια ομορφιά κρυμμένη και αμυδρή σαν μέσα σε όνειρο».

Γιάννης Αδαμάκος

Κι όμως, τα έργα αυτά δεν είναι «επίπεδα». Μπορεί σαν στήσιμο να αποπνέουν μια στρατιωτική πειθαρχία, σαν μονάδες, ωστόσο, διαπνέονται από μια εσωτερική ανησυχία κι αναζήτηση μιας ένδον θέασης καθώς η δια ζώσης πραγματικότητα μειώνεται με μεγαλύτερες αποστάσεις και λιγότερη επικοινωνία στις νέες συνθήκες που έχει επιβάλλει η εποχή.

Εξ′ ου και ιδιαίτερα εύστοχος ο τίτλος «Ενόραση» / Insight που έδωσε ο καλλιτέχνης στην έκθεσή του αυτή, έκθεση με την οποία ξεκινά την φθινοπωρινή σαιζόν η Αθηναϊκή αίθουσα τέχνης. 

Η ενότητα συμπληρώνεται με έργα φτιαγμένα με λάδια σε καμβά, τα οποία θα εκτεθούν στην ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων. Κι ένα έργο διαστάσεων 160Χ200 σε μπλε, φαινομενικά αλλάζει την  εικόνα καθώς περιμένει ο επισκέπτης να το ανακαλύψει σε μια αίθουσα στα ενδότερα της γκαλερί. Φαινομενικά γιατί η «μήτρα» είναι ίδια: απορρέον συναίσθημα και γεωμετρία. 

Open Image Modal
Insight I
Γκαλερί Citronne

Η νοητή υπόσταση του φυσικού περιβάλλοντος

«Τα έργα του Γιάννη Αδαμάκου, σχεδόν στο σύνολό τους, αφορμώνται από ένα τοπίο. Όμως, το τοπίο αυτό ούτε τοποθετείται ούτε οροθετείται. Δεν παραπέμπει σε ένα χώρο συγκεκριμένο ή αναγνωρίσιμο, καθώς απογυμνώνεται από τα στοιχεία της τοπικότητας και ανασυντίθεται σε ένα μείγμα από φαντασία, ονειρική αναπόληση, παρελθόντα βιώματα και, κυρίως, ένα πλήθος από εναλλασσόμενα συναισθήματα. Το ζητούμενο δεν είναι μια απόδοση του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά η σκιά του, η νοητή του υπόσταση. Ο καλλιτέχνης οικειοποιείται το τοπίο με δικούς του όρους», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης και διευθύντρια της γκαλερί, Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη και συμπληρώνει: 

«Ο ζωγράφος  φιλτράρει, επεξεργάζεται και, τελικά, μεταλλάσσει την πραγματικότητα, σύμφωνα με προσωπικούς εσωτερικούς, “ένδον” κώδικες. Η προκύπτουσα σύνθεση, προϊόν θέσης και αντι-θέσης, αντανακλά με θαυμαστή ισορροπία το αισθητό και το αισθαντικό αποτύπωμα από τον έξω κόσμο.

Στα έργα που εκτίθενται στην γκαλερί Citronne κυριαρχεί ο γραφίτης σε χαρτί και χαρακτηρίζονται από  αυστηρή λιτότητα, δωρικό ύφος και άχρονη στατικότητα. Η εντύπωση αυτή προκαλείται από μια ευφυή, ενδελεχή και δεξιοτεχνική χρήση του γραφίτη με τον οποίο ο καλλιτέχνης πειραματίζεται συνεχώς. Ο γραφίτης καθώς γράφει, δηλαδή “χαράζει” επάνω στο χαρτί, προσδίδει στα έργα τονικότητα και υφές. Το φως και το σκοτάδι, ως αντιπαραβαλλόμενες εντυπώσεις, επιθέτουν όγκο, ορίζοντα, βάθος και γλυπτικότητα. Οι επιφάνειες αυξομειώνονται, ανεβοκατεβαίνουν, όπως η αναπνοή».

«Ο ζωγράφος δημιουργεί επίπεδα, ανοίγματα, παράθυρα, πύλες και κατώφλια. Πρόκειται για εικόνες τις οποίες μπορείς να δεις από όλες τις πλευρές. Η επιφάνειά τους είναι ανάγλυφη και δεν είναι τυχαίο ότι κάποια από αυτά τα σχέδια δουλεύονται με ρολό», σημειώνει ο ιστορικός της Τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος. «Καθώς ο καλλιτέχνης πιέζει περισσότερο ή λιγότερο τον γραφίτη στο χαρτί, η σύνθεση λευκό-μαύρο διαβαθμίζεται, η τονικότητα εναλλάσσεται, δημιουργώντας μια παράδοξη αίσθηση χρώματος. Ο Αδαμάκος επεξεργάζεται την ζωγραφική επιφάνεια με στοχευμένα ξυσίματα - τεχνική που αλλάζει την υφή και προσδίδει βάθος και ορίζοντα στο έργο.

Έτσι ορίζει ο Γιάννης Αδαμάκος την ενόραση- ένα τολμηρό insight, αποκύημα εμπειρίας και φαντασίας». 

Open Image Modal
Insight II
Γκαλερί Citronne

Δημιουργώντας σε ένα από τα πιο ισορροπημένα μέρη του πλανήτη

Σημειώνει ακόμα ο Μαρίνος: «Η ψυχρή επιφάνεια των σχεδίων του Αδαμάκου και οι συνεχείς αντικατοπτρισμοί που αυτή προκαλεί μαγνητίζουν έντονα το βλέμμα σου. Εύλογα αναρωτιέσαι πώς γίνεται ένα μεγάλο μέρος αυτών των σχεδίων να δουλεύτηκε σε ένα νησί, συγκεκριμένα στην Τήνο το καλοκαίρι του 2021. Και σκέφτεσαι μια εύστοχη παρατήρηση του συγγραφέα Τζον Φάουλς, την οποία συναντάμε στον πρόλογο του γνωστού μυθιστορήματός του Ο Μάγος (1966): «Θα πρέπει κανείς να είναι πολύ ολοκληρωμένος καλλιτέχνης για να δημιουργήσει καλή δουλειά ανάμεσα στα πιο ισορροπημένα τοπία σε αυτόν τον πλανήτη» Ευφυώς, ο Φάουλς χρησιμοποιεί την έκφραση “the Aegean Blues” («η μελαγχολία του Αιγαίου») για να περιγράψει την αίσθηση της ανεπάρκειας και της ακηδίας που νιώθει ένας ζωγράφος ή συγγραφέας που έχει επιλέξει να ζει και να εργάζεται σε ένα ελληνικό νησί. Με τα νέα του σχέδια ο Αδαμάκος καταφέρνει να ξεπεράσει αυτόν τον σκόπελο. Συμμαχώντας με την μελαγχολία των Υστερνίων, ο ζωγράφος προσφέρει τη δική του ιδέα ή εικόνα (Insight, όπως εύστοχα τιτλοφορείται η έκθεσή του στην γκαλερί Citronne) για το τι σημαίνει κάποιος να ”σπάει τον πάγο”».

Open Image Modal
Insight III
Γκαλερί Citronne

Βιογραφικό σημείωμα:

 Ο Γιάννης Αδαμάκος γεννήθηκε στον Πύργο Ηλείας το 1952. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας (1973-1978), με δασκάλους τον Δημήτρη Μυταρά, τον Γιώργο Μαυροΐδη και τον Παναγιώτη Τέτση. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στην Τήνο. Έχει παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και στην Νέα Υόρκη, στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, (2002). Συμμετέσχε, επίσης, στην Α ́ Μπιενάλε της Αθήνας (Destroy Athens, 2007) και σε θεματικές εκθέσεις- ενδεικτικά αναφέρονται εδώ «Η Απώλεια της Μορφής στον χώρο» και «Τα Εφήμερα της Τέχνης». Τα πρόσφατα έργα του παρουσιάστηκαν στο Μουσείο Μπενάκη (2013).  Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορεί το λεύκωμα “Γιάννης Αδαμάκος: Ζωγραφική 1977-2007” (2008).

Εκπροσωπείται από την γκαλερί Citronne.

Open Image Modal
Ο Γιάννης Αδαμάκος στην γκαλερί Citronne
George Broussalis

Info:

Citronne Gallery 

Πατριάρχου Ιωακείμ 19 (4ος όροφος), 10675 Αθήνα Ελλάδα

Τηλ.: (+30) 210 7235 226

Διάρκεια Έκθεσης: 30 Σεπτεμβρίου - 20 Νοεμβρίου

Επιμέλεια Έκθεσης: δρ Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη

Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.

 Ώρες λειτουργίας:

Τρ., Πέμ., Παρ.: 11.00-20.00

Τετ., Σάβ.: 11.00-16.00