Διακοπές με κάθε κόστος: Αύξηση των ταξιδιών παρά την άνοδο στις τιμές των εισιτηρίων

Αλλά τα ναύλα, που σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν αυξηθεί κατά διψήφιο ποσοστό μετά την πανδημία, είναι απίθανο να πέσουν.
Open Image Modal
ADONIS SKORDILIS via Reuters

Η «έκρηξη» του τουρισμού μετά την πανδημία και οι υψηλές τιμές των εισιτηρίων που τη συνοδεύουν δεν δείχνουν σημάδια επιβράδυνσης, παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τη συρρίκνωση των αποταμιεύσεων των νοικοκυριών.

Ενώ υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με το πόσο ακόμη οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να ενδίδουν, οι αεροπορικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία και οι αναλυτές λένε ότι τα ταξίδια παρέμειναν κορυφαία προτεραιότητα αντί άλλων αγορών.

Τα διεθνή ταξίδια έφτασαν φέτος σε επίπεδα της τάξης του το 90% σε σχέση με πριν την πανδημία, σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών. Η τουριστική ανάκαμψη οδήγησε τους επισκέπτες στη Νότια Ευρώπη από ψυχρότερα κλίματα, παρά τις υψηλές θερμοκρασίες, ενώ ένα μεγάλος μέρος αυτών περιλαμβάνει Αμερικανούς τουρίστες που πετούν για το εξωτερικό. 

Open Image Modal
picture alliance via Getty Images

«Στον απόηχο της πανδημίας, αρκετοί άνθρωποι έχουν αλλάξει τις προτεραιότητές τους και έχουν επικεντρωθεί στο να ξοδεύουν ασύστολα για ταξίδια», λέει ο Νταν ΜακΚόουν, ανώτερος συνεργάτης στην εταιρεία συμβούλων στρατηγικής LEK Consulting.

Αυτή η επιθυμία μπορεί να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το επόμενο έτος, σύμφωνα με την ταξιδιωτική εταιρεία Amadeus, σε πρόσφατη έρευνα της οποίας το 47% των ερωτηθέντων είπε ότι τα διεθνή ταξίδια είναι μια κατηγορία δαπανών υψηλής προτεραιότητας για το 2023 και το 2024, σε σύγκριση με το 42% προηγούμενο έτος.

Open Image Modal
Stefano Montesi - Corbis via Getty Images

Αυτές οι τάσεις αύξησαν τα κέρδη ταξιδιωτικών εταιρειών, με εταιρείες κρουαζιέρας όπως η Royal Caribbean να καταγράφουν ρεκόρ τις τελευταίες εβδομάδες. Οι Booking Holdings και Airbnb δήλωσαν ότι τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 27% και 18%, αντίστοιχα, ενώ η αεροπορική εταιρεία Delta και ο ξενοδοχειακός κολοσσός Marriott International προβλέπουν ισχυρή μελλοντική ζήτηση.

Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa είπε ότι οι κρατήσεις για το υπόλοιπο του έτους υπερβαίνουν επί του παρόντος το 90% του προ-πανδημικού επιπέδου, με την καλοκαιρινή περίοδος να εκτείνεται μέχρι τον Οκτώβριο. Η United Airlines επεκτείνει την αεροπορική κάλυψη της περιοχής του Ειρηνικού αυτό το φθινόπωρο με νέες πτήσεις προς τη Μανίλα, το Χονγκ Κονγκ, την Ταϊπέι και το Τόκιο.

Open Image Modal
picture alliance via Getty Images

Ο ταξιδιωτικός όμιλος TUI, ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, ανακοίνωσε το πρώτο του καθαρό κέρδος μετά την πανδημία, λόγω των ισχυρών κρατήσεων και της ζήτησης ταξιδιών τους τρεις μήνες έως το τέλος Ιουνίου, αν και υπογράμμισε ότι οι ακραίες καιρικές συνθήκες και οι πυρκαγιές πρόκειται να επηρεάσουν τα κέρδη ολόκληρου του έτους.

Οι κρατήσεις αυξήθηκαν κατά 6% σε ετήσια βάση, πλησιάζοντας τα προ πανδημίας επίπεδα. Αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι οι τιμές αυξήθηκαν κατά 7% σε σχέση με πέρυσι, υποδεικνύοντας ότι το υψηλότερο κόστος ταξιδιού δεν μείωσε τη ζήτηση.

Ωστόσο, η TUI επισήμανε ότι θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για την άμβλυνση των επιπτώσεων των δασικών πυρκαγιών και άλλων φαινομένων που σχετίζονται με το κλίμα. Μόνο οι πυρκαγιές στη Ρόδο είχαν ως αποτέλεσμα περίπου 8.000 πελάτες της να εγκαταλείψουν τα ξενοδοχεία τους. Το κόστος αυτού θα αποτυπωθεί στα αποτελέσματα του έτους και αναμένεται να είναι κοντά στα 25 εκατ. ευρώ.

Τα εισιτήρια θα παραμείνουν στα ύψη

Συνολικά, η παγκόσμια ζήτηση επιβατών αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 22% το 2023 και 6% το 2024, σύμφωνα με εκτίμηση της Moody’s. Οι τιμές των εισιτηρίων, που σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν αυξηθεί κατά διψήφιο ποσοστό μετά την πανδημία, είναι απίθανο να πέσουν κατακόρυφα.

Open Image Modal
Sean Gallup via Getty Images

«Ολοι τιμολογούν έναντι της ζήτησης και αυτή είναι η βασική οικονομική εξίσωση», τόνισε στο Reuters ο Διευθύνων Σύμβουλος της αεροπορικής χαμηλούς κόστους Wizz Air, Τζόζεφ Βαράντι. «Βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον υψηλού κόστους εισφορών. Επομένως, αυτό ασκεί πίεση στην τιμολόγηση» πρόσθεσε.

Η επικεφαλής οικονομολόγος στο διαδικτυακό ταξιδιωτικό πρακτορείο Hopper, Χέιλι Μπεργκ, τονίζει ότι οι ταξιδιώτες στην Ευρώπη και την Ασία δεν αναμένεται να δουν σημαντική μείωση των τιμών αυτό το φθινόπωρο. Αναμένει τα αεροπορικά ναύλα στα διεθνή δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων θα παραμείνουν υψηλά έως ότου η προσφορά ξεπεράσει τα επίπεδα πριν από την πανδημία, η ζήτηση ομαλοποιηθεί και οι τιμές των καυσίμων αεροσκαφών μειωθούν περαιτέρω.