Η Τζόντι Φόστερ ξανά πίσω από την κάμερα: Κάνει ταινία την κλοπή της «Μόνα Λίζα»

Η αληθινή ιστορία της κλοπής που το 1911 συντάραξε τη Γαλλία και εκτόξευσε την φήμη του διάσημου έργου τέχνης.
Open Image Modal
κολάζ

Η πολυβραβευμένη Τζόντι Φόστερ επιστρέφει μετά από χρόνια στη θέση του σκηνοθέτη. Η Αμερικανίδα ηθοποιός και στην πορεία παραγωγός, είχε κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο το 1991 με την ταινία «Ο Μικρός Κύριος Τέιτ», στην οποία και πρωταγωνιστούσε και επανήλθε με το «Πίσω στο Σπίτι για τις Διακοπές» και τo «Beaver» (όπου επίσης συμπρωταγωνιστούσε με τον Μελ Γκίμπσον). 

Μετά από ένα μεγάλο «διάλειμμα», η Τζόντι Φόστερ ετοιμάζεται ξανά να σκηνοθετήσει και, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το θέμα της ταινίας της αφορά την πραγματική ιστορία της κλοπής της «Μόνα Λίζα» από το Μουσείο του Λούβρου το 1911

Η Φόστερ θα βασιστεί στο βιβλίο του Σέιμουρ Ράιτ «The Day They Stole the Mona Lisa» (Η μέρα που έκλεψαν την Μόνα Λίζα, 1981) και θα αφηγηθεί μία υπόθεση η οποία δεν είναι ευρέως γνωστή, αν και στη Γαλλία έγινε η αιτία να κλείσουν τα σύνορα της χώρας. 

Τα ξημερώματα της 21ης Αυγούστου 1911 ένας άνδρας με ρούχα εργάτη βγαίνει βιαστικός από το Λούβρο με ένα περίεργο «πακέτο» κρυμμένο μέσα από τα ρούχα του. Κατευθύνεται προς τον σιδηροδρομικό σταθμό του Ορσέ και επιβιβάζεται στη γραμμή εξπρές. Χρειάστηκε να περάσει μία ολόκληρη  ημέρα έως ότου γίνει αντιληπτό ότι το σημείο όπου βρισκόταν ο πίνακας του Ντα Βίντσι ήταν κενό. 

Open Image Modal
Paul Thompson/FPG via Getty Images

Όταν διαπιστώθηκε ότι ο πίνακας δεν βρίσκεται ούτε στο τμήμα συντήρησης, επικράτησε πανικός, το Μουσείο έκλεισε, όπως και τα σύνορα της Γαλλίας, ενώ ο διευθυντής του Λούβρου, ακαδημαϊκός Τεοφίλ Ομόλ -ο οποίος προσφάτως δήλωνε ότι ουδείς μπορεί να κλέψει την Τζοκόντα από το μουσείο του- αναγκάζεται σε παραίτηση.

Οι αντιδράσεις των Παριζιάνων ήταν περίπου θρηνητικές, όπως και τα δημοσιεύματα του Τύπου. Ενδεικτικό του κλίματος, είναι ότι όταν το Λούβρο άνοιξε ξανά στις 29 Αυγούστου, οι επισκέπτες περνούσαν με δάκρυα στα μάτια μπροστά από το σημείο όπου μέχρι πρότινος βρισκόταν η Μόνα Λίζα. 

Τις επόμενες ημέρες, η αστυνομία συνέλαβε τον ποιητή Γκιγιόμ Απολινέρ (μετά από καταγγελία μίας θυμωμένης γραμματέα), όπως και τον φίλο του Πάμπλο Πικάσο (μετά από υπόδειξη του Απολινέρ).  Αμφότεροι αφέθηκαν ελεύθεροι, λόγω έλλειψης στοιχείων. 

Η Μόνα Λίζα είχε κλαπεί από έναν Ιταλό μικροκακοποιό, τον Βιντσέντσο Περούτζια, ο οποίος μπήκε στο μουσείο κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της ημέρας μεταμφιεσμένος σε υπάλληλο, κρύφτηκε μέχρι το τέλος του ωραρίου και βγήκε, κρύβοντας τον πίνακα κάτω από το παλτό του.

Κατά μία άποψη, ο Περούτζια θεωρούσε ότι ο πίνακας του Ντα Βίντσι έπρεπε να επιστραφεί στην Ιταλία, γενέτειρα του ζωγράφου. Ένα από τα κίνητρα του πιθανόν ήταν και το γεγονός ότι ένας φίλος του πουλούσε αντίγραφα του πίνακα, η αξία των οποίων θα εκτοξευόταν μετά την κλοπή του αυθεντικού. Αφού κράτησε τον πίνακα στο διαμέρισμά του για δύο χρόνια, τελικά συνελήφθη όταν προσπάθησε να τον πουλήσει σε έναν Ιταλό έμπορο έργων τέχνης και τον διευθυντή της περίφημης Πινακοθήκης Ουφίτσι στη Φλωρεντία. 

Ο Περούτζια συνελήφθη και καταδικάστηκε σε φυλάκιση, ωστόσο στην πατρίδα του, θεωρήθηκε από πολλούς «πατριώτης», επειδή το κίνητρο του για την κλοπή ήταν να επιστραφεί η Μόνα Λίζα στην Ιταλία, «νόμιμο δικαιούχο» του έργου. 

Open Image Modal
ullstein bild Dtl. via Getty Images
Open Image Modal
Albert Harlingue via Getty Images

Με πληροφορίες από Αrtnews