Guardian: 5.000 «πτήσεις-φαντάσματα» στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2019

«Δεδομένης της κλιματικής έκτακτης ανάγκης, η αποκάλυψη ότι τόσα πολλά άδεια αεροπλάνα καίνε ορυκτά καύσιμα και προσθέτουν στην συσσώρευση CO2 είναι συγκλονιστική».
Open Image Modal
Ένα αεροπλάνο της British Airways πετά στο Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο στις 17 Σεπτεμβρίου 2022.
Anadolu Agency via Getty Images

Περισσότερες από 5.000 χωρίς επιβάτες πτήσεις έχουν γίνει από ή προς τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου από το 2019, αποκαλύπτει ο Guardian.

Επιπλέον, άλλες 35.000 εμπορικές πτήσεις με πληρότητα θέσεων λιγότερο από το 10%, έχουν πραγματοποιηθεί από το 2019 σύμφωνα με ανάλυση δεδομένων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA). Αυτό αυξάνει τον συνολικό αριθμό στις 40.000 «πτήσεις-φαντάσματα».

Σε ένα τρίμηνο, για παράδειγμα, 62 άδεια αεροπλάνα αναχώρησαν από το αεροδρόμιο του Λούτον για την Πολωνία, ενώ στο Χίθροου έγιναν 663 σχεδόν κενές πτήσεις από και προς τις ΗΠΑ. 

Τα αεροπορικά ταξίδια έχουν ως αποτέλεσμα περισσότερες εκπομπές άνθρακα την ώρα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα των καταναλωτών και μεταφέρουν ως επί το πλείστον μια μειοψηφία τακτικών επιβατών, γεγονός που τα καθιστά το επίκεντρο των διαμαρτυριών ακτιβιστών του περιβάλλοντος. Περιβαλλοντικές οργανώσεις χαρακτήρισαν «σοκαριστικές» τις αποκαλύψεις για τις πτήσεις- φαντάσματα και είπαν ότι απαιτείται μεγαλύτερος φόρος στα καύσιμα των αεροσκαφών. Η ίδια η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου περιγράφει τις πτήσεις αυτές ως «βλαβερές για το περιβάλλον».

Το γιατί γίνονται αυτές οι πτήσεις-φαντάσματα παραμένει ασαφές. Μόνο οι αεροπορικές εταιρείες γνωρίζουν τους λόγους, σύμφωνα με τον Guardian, αλλά δεν δημοσιεύουν πληροφορίες που να εξηγούν την επιλογή τους. Οι πτήσεις-φαντάσματα ενδέχεται να εκτελούνται για να πληρούν τους κανόνες «χρησιμοποιήστε-ή-χάστε-το» αναφορικά με τη διαθεσιμότητα δρομολογίων στα αεροδρόμια, αν και αυτοί είχαν ανασταλεί κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας. Άλλοι λόγοι που επικαλούνται οι αεροπορικές εταιρείες περιλαμβάνουν πτήσεις επαναπατρισμού Covid ή επανατοποθέτηση αεροσκαφών. Αλλά αυτοί δεν μπορούν να επαληθευτούν και οι ακτιβιστές υποστηρίζουν ότι χρειάζεται περισσότερη διαφάνεια.

«Η δημοσίευση αυτών των δεδομένων είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά χρειαζόμαστε περισσότερη διαφάνεια για να κατανοήσουμε γιατί αυτές οι αναποτελεσματικές, ρυπογόνες πρακτικές συνεχίζονται αλλά και να λογοδοτήσουν οι αεροπορικές εταιρειές που τις ασκούν», δήλωσε ο Tιμ Τζόνσον στην περιβαλλοντολογική οργάνωση Aviation Environment Federation.

«Δεδομένης της κλιματικής έκτακτης ανάγκης, η αποκάλυψη ότι τόσα πολλά σχεδόν άδεια αεροπλάνα καίνε ορυκτά καύσιμα και προσθέτουν στη συσσώρευση CO2 στην ατμόσφαιρα είναι αρκετά σοκαριστική».

Εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών της Βρετανίας είπε ότι θα συνεργαστεί με την CAA για την παρακολούθηση της πληρότητας των αεροσκαφών και για την επιδίωξη μεγαλύτερης διαφάνειας στο θέμα των πτήσεων φαντασμάτων.

Τα δεδομένα δείχνουν κατά μέσο όρο 130 εντελώς άδεις πτήσεις το μήνα από το 2019. Ο αριθμός των κενών πτήσεων παρέμεινε σε παρόμοιο επίπεδο πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς της πανδημίας, με το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο να καταγράφεται το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Αυτό υποδηλώνει ότι η επιλογή των αεροπορικών εταιρειών να πετάξουν σχεδόν άδεια αεροπλάνα δεν σχετιζόταν με τον αντίκτυπο της Covid στην αεροπορία.

Οι μισές από τις κενές πτήσεις ήταν εντός του Ηνωμένου Βασιλείου και τα επτά κορυφαία αεροδρόμια της χώρας αντιστοιχούσαν στα δύο τρίτα του συνόλου, με πρώτο αυτό του Μπέρμιγχαμ με 1.455, δεύτερο του Λούτον (1.307) και τρίτο του Μπρίστολ (758). 

Υπήρξαν κατά μέσο όρο 1.200 σχεδόν κενές πτήσεις φαντασμάτων το μήνα από την αρχή του 2020, όταν οι αριθμοί αυξήθηκαν κατά την έναρξη της πανδημίας του Covid. Οι περισσότερες από αυτές – περίπου το 80% – ήταν προς ή από ξένους προορισμούς.

Οκτώ αεροδρόμια, από τα πιο πολυσύχναστα στο Ηνωμένο Βασίλειο, αντιπροσώπευαν περίπου τα δύο τρίτα των σχεδόν άδειων πτήσεων από το 2019, με πρώτο το Χίθροου (10.467), δεύτερο το Mάντσεστερ (3.309), τρίτο το Γκάτγουικ (2.766) και τέταρτο το Στάνστεντ (2.197). Το Εδιμβούργο και η Γλασκώβη είχαν αμφότερες περισσότερες από 1.500 σχεδόν κενές πτήσεις.

Η Oλίθια Γουόρινγκτον, του φιλανθρωπικού ιδρύματος για το κλίμα Possible, δήλωσε: «Αυτά τα συγκλονιστικά νέα δεδομένα για τις πτήσεις φαντασμάτων είναι ένα ακόμη παράδειγμα ότι δεν μπορούμε να εμπιστευθούμε τις υποσχέσεις της αεροπορικής βιομηχανίας ότι οι εκπομπές της βρίσκονται σε καλό δρόμο για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης».

«Μετά από ένα καλοκαίρι με ζέστη και καύσωνες που έσπασαν όλα τα ρεκόρ, και έκαναν διαδρόμους προσγείωσης να λιώσουν, αυτή η άσκοπη σπατάλη άνθρακα από τις αεροπορικές εταιρείες πετάει είναι προκλητική», είπε.

«Για να τελειώσει αυτό οριστικά, είναι καιρός να αρχίσουμε να φορολογούμε την κηροζίνη για να αποθαρρύνουμε τις περιττές εκπομπές».

Πηγή: Guardian