Όνειρο ή εφιάλτης; - Φιέστα Ερντογάν που βάζει τα θεμέλια της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης

Για περιβαλλοντική καταστροφή, κίνδυνο για σεισμό και υποβάθμιση των συνθηκών ζωής στην πόλη, προειδοποιούν οι ειδικοί.
|
Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images

Μια ακόμη φιέστα του προέδρου της Τουρκίας για την Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης για την επίσημη, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, έναρξη των εργασιών και την τοποθέτηση του θεμέλιου λίθου. Παρά όμως τα μεγάλα λόγια και τις εντυπωσιακές μακέτες αρκετές είναι οι κρίσιμες παράμετροι που δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί, όπως η χρηματοδότηση το έργου, αλλά και το κόστος για το περιβάλλον και τους κατοίκους της πόλης. 

Ο Ταγίπ Ερντογάν ωστόσο δεν κάμπτεται. Στην ειδική τελετή ανακοίνωσε πως το έργο θα είναι έτοιμο σε 6 χρόνια και το συνολικό κόστος του θα ανέλθει σε 15δισ. δολάρια ενώ χαρακτηρίσει το Κανάλι της Κωνσταντινούπολης ως  σύμβολο ενός νέο κεφαλαίο για τη ιστορία της Τουρκικής Δημοκρατίας.  «Θεωρούμε το Kanal Istanbul ως ένα έργο για τη διάσωση του μέλλοντος της Κωνσταντινούπολης», δήλωσε ο πρόεδρος της χώρας, σύμφωνα με την Daily Sabah. 

Όπως είπε, κατά μέσο όρο 45.000 πλοία διέρχονται από το Βόσπορο ετησίως, ενώ ο αριθμός ήταν περίπου 3.000 το 1931. «Οι προβλέψεις δείχνουν ότι αυτός ο αριθμός θα φτάσει τις 78.000 το 2050 ... Η διέλευση κάθε μεγάλου πλοίου ενέχει κίνδυνο για την πόλη. Στο Βόσπορο, υπάρχει μεγάλη κυκλοφορία πλοίων όλων των κατηγοριών, τόσο σε κατευθύνσεις Βορρά-Νότου όσο και Ανατολής-Δύσης».

Τον ενθουσιασμό του όμως δεν τον συμμερίζονται όλοι. 

Open Image Modal
Daily Sabah
Daily Sabah
Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images

 

″Εφιάλτης” η Διώρυγα

Πρώτος και βασικός αντίπαλός του έργου-αλλά και βασικός πολιτικός αντίπαλος του Ερντογάν- ο δήμαρχος της ίδιας της πόλης της Κωνσταντινούπολης, Εκρέμ Ιμαμόγλου.

Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, o Ιμάμογλου χαρακτηρίζει ως ”καταστροφή” την κατασκευή της Διώρυγας για την τουρκική μεγαλούπολη και κατηγορεί την κυβέρνηση πως ασχολείται μόνο με αυτό για να κερδίσει χρήματα, ισχυρίζεται.

Ενόψει δε της τελετής, ο Ιμάμογλου ανέβασε ακόμη περισσότερο τους τόνους υποστηρίζοντας πως η όλη φιέστα, στην πραγματικότητα δεν πρόκειται καν για ένα έργο που αφορά τη Διώρυγα, μήκους 45 χιλιομέτρων, αλλά για τον θεμέλιο λίθο σε μια απλή γέφυρα.

Για την αντιπολίτευση το όλο έργο δεν είναι παρά ακόμη μια προσπάθεια του καθεστώτος Ερντογάν να επιδείξει ένα μοντέλο ανάπτυξης που βασίζεται στις κατασκευές και στη ζήτηση φθηνών δανείων για την καταπολέμηση της οικονομικής κρίσης στη χώρα.

Πέρα όμως των κατηγοριών που αφορούν τα πολιτικά παίγνια υπάρχουν και άλλα σοβαρά ζητήματα. «Σίγουρα θα φέρει κάποια πλεονεκτήματα για το εμπόριο και τη βιομηχανία», λέει ο Φικέρ Ανταμάν, οικονομολόγος από το πανεπιστήμιο Bogazici της Κωνσταντινούπολης, σύμφωνα με την DW. «Ωστόσο το κοινωνικό και οικολογικό κόστος που θα προκαλέσει θα είναι πολύ υψηλό» συμπληρώνει.

Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images
Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images

 

Καταστροφή του οικοσυστήματος

Ο δε Νιχάζ Τεμίζ Ατάς από την Greenpeace προειδοποιεί επίσης για το υψηλό κόστος. «Οι ειδικοί λένε ότι το νερό από τη Μαύρη Θάλασσα θα περάσει από το κανάλι και θα ρέει με μεγαλύτερη ορμή στη Θάλασσα του Μαρμαρά καταστρέφοντας εκεί το οικοσύστημα».  Η περιεκτικότητα του νερού σε οξυγόνο θα μειωθεί και «μόλις το οξυγόνο εξαντληθεί, δεν υπάρχει επιστροφή». Το αποτέλεσμα ακόμα θα είναι μια πολύ δυσάρεστη οσμή στον αέρα που θα θυμίζει χαλασμένο αυγό. 

Η Θάλασσα του Μαρμαρά είναι πολύ μολυσμένη και χαρακτηριστικό, τελευταίο μόνο, παράδειγμα είναι η θαλάσσια βλέμμα που έχει προκληθεί από την κακή επεξεργασία λυμάτων και τις αυξανόμενες θερμοκρασίες.

Η μόλυνση των υδάτων στον Μαρμαρά απειλεί φυσικά την επιβίωση των ψαράδων αλλά παράλληλα συνιστά μια μεγάλη οικολογική καταστροφή και μέγα κίνδυνο για τη θαλάσσια ζωή.

Το πρόβλημα όμως είναι, πως ένα δεύτερο κανάλι δεν αναμένεται να βελτιώσει την κατάσταση αλλά αντίθετα να επιφέρει ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.

Open Image Modal
Θάλασσα του Μαρμαρά
Anadolu Agency via Getty Images
Open Image Modal
ISTANBUL, TURKEY - JUNE 25: A drone photo shows mucilage (sea snot) continuing to cover the surface of Marmara sea at the Caddebostan shore in Istanbul, Turkey on June 25, 2021. (Photo by Muhammed Enes Yildirim/Anadolu Agency via Getty Images)
Anadolu Agency via Getty Images

 

Κίνδυνος για την εκδήλωση σεισμού

Σε μια έκθεση υπό την αιγίδα του δήμου της Κωνσταντινούπολης, όπως αναφέρει η DW, γίνεται λόγος για ζημιές στο πόσιμο νερό, τη χλωρίδα και την πανίδα. Η κυβέρνηση αντικρούει αυτές τις απόψεις. Το περιβάλλον δεν θα πάθει καμία ζημιά, αναφέρεται στα σχετικά δελτία Τύπου.

Ο Ερντογάν θεωρεί επίσης πως το κανάλι θα είναι μια ανακούφιση για τον Βόσπορο. Τα πλοία μειώνονται, ωστόσο αυξάνεται το μέγεθος και ο όγκος τους αντιτείνουν οι πολέμιοι και προσθέτουν πως η κατασκευή του νέου καναλιού συνιστά και κίνδυνο για την εκδήλωση σεισμού. Οι φήμες για ένα μεγάλο σεισμό στην Κωνσταντινούπολη οργιάζουν ούτως ή άλλως εδώ και χρόνια. «Εάν το κανάλι καταρρεύσει εξαρτάται από τον τρόπο που θα κατασκευαστεί» δηλώνει ο Μάρκο Μπόνχοφ από το γερμανικό Ινστουτούτο Γεωδυναμικής στο Πότσνταμ.

 

Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images
Open Image Modal
ISTANBUL, TURKEY - JUNE 26: (----EDITORIAL USE ONLY â MANDATORY CREDIT - " TURKISH PRESIDENCY / MURAT CETINMUHURDAR / HANDOUT" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) Turkish President Recep Tayyip Erdogan makes a speech during groundbreaking ceremony for Sazlidere Bridge, part of Canal Istanbul mega-project, in Istanbul, Turkey on June 26, 2021. (Photo by Turkish Presidency/ Murat Cetinmuhurdar/Handout/Anadolu Agency via Getty Images)
Anadolu Agency via Getty Images

 

Το επιχείρημα και το εγχείρημ της κυβέρνησης

Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, τόνισε πως ο ρόλος της Τουρκίας στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές θα ενισχυθεί με το έργο Kanal Istanbul. «Υπάρχουν δυσκολίες ναυσιπλοΐας στο Βόσπορο λόγω απότομων στροφών, ισχυρών ρευμάτων και αστικής θαλάσσιας κυκλοφορίας που μεταφέρει 500.000 επιβάτες καθημερινά. Την περασμένη εβδομάδα, δύο ψαράδες έχασαν τη ζωή τους όταν ένα φορτηγό πλοίο συγκρούστηκε με το αλιευτικό τους σκάφος στο Βόσπορο. Η πρόληψη τέτοιων ατυχημάτων και η προστασία της Κωνσταντινούπολης από όλες τις καταστροφές δείχνουν γιατί απαιτείται το έργο Kanal Istanbul», είπε.

Για τον Ερντογάν, το Kanal Istanbul είναι ένα από τα πιο μεγάλα στρατηγικής σημασίας έργα της χώρας, που προορίζεται να αντισταθμίσει τον αυξανόμενο κίνδυνο, όπως λέει, που δημιουργούν τα πλοία που μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα μέσω του Βοσπόρου, ειδικά τα πετρελαιοφόρα.

Το κανάλι μήκους 45 χιλιομέτρων (27,96 μίλια), το οποίο θα κατασκευαστεί μέσω του διαδρόμου Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu της Κωνσταντινούπολης, θα συνδέσει τη Μαύρη Θάλασσα βόρεια της Κωνσταντινούπολης με τη Θάλασσα του Μαρμαρά στο νότο. Θα έχει χωρητικότητα 160 πλοίων την ημέρα και, σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα δημιουργήσει σημαντική οικονομική αξία μειώνοντας τις περιόδους διαμετακόμισης και το κόστος παρέχοντας ταυτόχρονα αποδόσεις μέσω της είσπραξης τελών διέλευσης.

Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images

Πηγές: Daily Sabah, DW